studiog Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Beskriv denna kamera ifall du har erfarenheter om den !!! Tips på motsvarig kamera i samma prisklass .. Tack för hjälpen .. 0 Citera
ChrisSFP Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Canon xh-a1 är i samma prisklass, sen är det för och nackdelar med båda men prismässigt får du idag mer kamera för pengarna med fx1:an. Finns en del filmer här som jag gjort med FX1:an http://streaming.tackyworld.com/66709.wmv http://streaming.tackyworld.com/70724.mov http://tacky.se/snowboard/video/vis_video.asp?id=69205 0 Citera
studiog Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 Canon xh-a1 är i samma prisklass, sen är det för och nackdelar med båda men prismässigt får du idag mer kamera för pengarna med fx1:an. Finns en del filmer här som jag gjort med FX1:an http://streaming.tackyworld.com/66709.wmv http://streaming.tackyworld.com/70724.mov http://tacky.se/snowboard/video/vis_video.asp?id=69205 Coola filmer .. Vilka är för och nackdelarna ? Själv så jobbar jag med Canon Systemdigitalkamror .. Har ju kikat på Canon men vissa påstår att Sony är snäppet bättre .. 0 Citera
High1ander Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Jag har anvant bada. Jag alskar FX1:an, jag har anvant den da o da senaste 2 aren och den har valdigt bra bild och "build". Jag har filmat med A1:an men inte redigerat eller kollat hur det ser ut pa TV (sa kan det ga nar man ar en "gun for hire"). Jag ogilla Canons optik forrut, men glaset pa A1:an ar valdigt nice, och optiska imagestabilasatorn e trevlig (dock ogilla jag den vid vissa moment da den "laggar" och gor en sjosjuk). FX1:an saknar optisk stabilisator... A1:an har ocksa en Iris-ring, vilket jag tycke var sjukt jobbigt for dokumentarfilmning da man hela tiden raka komma at den istallet for focus/zoom. Men det har nog mer med inlarning att gora an nagot annat... A1:ans "build" e lite klumpig o jobbig, den e inte skon handheld. Dock, skulle jag valja mellan FX1 o A1 sa skulle jag ta A1:an bara for jag vill fa in Iris-ring vana, + optiken (Sonys optik bruka jag alska, men Canon har kommit igen). A1:an ska ocksa ha battre "progressive" (fejk) inspelning. 0 Citera
Max_H Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 FX1 (och Z1) har optisk bildstabilisering - med flera inställningar dessutom. (Iofs Canons originalkonstruktion om jag minns rätt). Jag diggar verkligen Sonys inbyggda "b-foto funktion" (vad-den-nu-heter). Canon har XLR ingång vilket Sony saknar. I övrigt har jag noterat att FX1 har lägre brus än Canon. (Åtminstoner i jämförelse med H1 som har samma teknik). Skulle nog i alla fall ta en A1 beroende på XLR, bättre upplösning på chip och iris-ringarna, men jag är inte hundra... Kör idag med storebror Z1 som jag är nöjd med. /Max 0 Citera
studiog Postad 23 januari 2008 Författare Postad 23 januari 2008 Go Morron ... Det verkar ju som att Canon är en rätt bra kamera då. Har en Canon Eos 1d MkIII i min väska redan + ett gäng L Optik. Så kanske de inte vore helt fel med en XH-A1 då också !! Jag som trodde Sony gjore bättre Videokameror.. Hopas jag hade fel :) Tack för era svar och fler svar är välkomna. 0 Citera
ChrisSFP Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Coola filmer .. Vilka är för och nackdelarna ? Själv så jobbar jag med Canon Systemdigitalkamror .. Har ju kikat på Canon men vissa påstår att Sony är snäppet bättre .. Tacka =) Nja är väl mkt skillnader som tagits upp ovan, bra att veta är Canons fokus är lite halvsöör, går inte ex zooma och fokusera samtidigt, eller extended zoom, vilket är jäklit bra i hdv sammanhang där fokus kan vara lite knepigt ibland. Ex denna effekt blir omöjlig med Canons kamera 0 Citera
Max_H Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Nice to know... /Max Tacka =) Nja är väl mkt skillnader som tagits upp ovan, bra att veta är Canons fokus är lite halvsöör, går inte ex zooma och fokusera samtidigt, eller extended zoom, vilket är jäklit bra i hdv sammanhang där fokus kan vara lite knepigt ibland. Ex denna effekt blir omöjlig med Canons kamera 0 Citera
High1ander Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Tacka =) Nja är väl mkt skillnader som tagits upp ovan, bra att veta är Canons fokus är lite halvsöör, går inte ex zooma och fokusera samtidigt, eller extended zoom, vilket är jäklit bra i hdv sammanhang där fokus kan vara lite knepigt ibland. Ex denna effekt blir omöjlig med Canons kamera Den har extended focus eller liknande om jag inte missminner mig. En dryg sak dock e den lilla LCD-skarmen. 0 Citera
studiog Postad 23 januari 2008 Författare Postad 23 januari 2008 Den har extended focus eller liknande om jag inte missminner mig. En dryg sak dock e den lilla LCD-skarmen. Alltså har Canon Extended Focus ?? Jag gillar inte heller den lilla Lcd skärmen .. 2,8" hade gärna fått vara 3,5" 0 Citera
High1ander Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Alltså har Canon Extended Focus ?? Jag gillar inte heller den lilla Lcd skärmen .. 2,8" hade gärna fått vara 3,5" Den har " focus magnification" X2 men funkar inte da man spelar in. 0 Citera
studiog Postad 31 januari 2008 Författare Postad 31 januari 2008 Den har " focus magnification" X2 men funkar inte da man spelar in. jASSÅ.. Va innebär det då ?? Ja e inte såå inne på sånt :) 0 Citera
Danell Postad 4 februari 2008 Postad 4 februari 2008 Har inte använt A1 men använt Sony Z1 vilket är typ samma som FX1 och jag har inte mycket att klaga på. Tummen upp för den kameran. Men nu jag har hört väldigt bra om A1 med så jag vet faktiskt inte... Varför skriver jag ens i tråden. Fast om du ändå tänkt lägga så mycket pengar på en ny kamera, frågan är om du inte ska gå upp något steg till och få en du kan leva med lite längre, typ Panasonic HVX 200 eller Sony PMW EX1 0 Citera
ChrisSFP Postad 5 februari 2008 Postad 5 februari 2008 Har inte använt A1 men använt Sony Z1 vilket är typ samma som FX1 och jag har inte mycket att klaga på. Tummen upp för den kameran. Men nu jag har hört väldigt bra om A1 med så jag vet faktiskt inte... Varför skriver jag ens i tråden. Fast om du ändå tänkt lägga så mycket pengar på en ny kamera, frågan är om du inte ska gå upp något steg till och få en du kan leva med lite längre, typ Panasonic HVX 200 eller Sony PMW EX1 Haha nja det är ju ett litet steg.. 35.000-40.000 sen kan du filma eller hvx:en.. närmare 80 innan du kan använda mer än banden. Som att köpa bil.. varför köpa en volvo, kan ju lika gärna kitta en prosche för dubbla priset ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.