Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag skriver på ett manus som jag tyckte jag hade en oerhört bra idé till (Mycket har med slutet att göra, som inte finns än). Nu börjar jag dock tveka, känns som att det börjar bli lite flummigt osv. Känns som att jag behöver tips. Om någon vill vara snäll att kommentera och säga vad dom tycker skulle jag bli glad.

EDIT: Ny version här nu

Filmmanus.trf.rtf

Postad

Ja, det är lite flummigt. Du tappar greppet om historien redan från början. För att knyta ihop berättelsen igen, lägg det åt sidan och börja om fritt från minnet. Denna gång hoppar du över hur kameran rör sig, ipodar och alla smådetaljer som inte spelar någon roll. Hoppa över att beskriva symbolik. Skriv vad man ser och prova om nån fattar symoliken i så fall. Du skall visa, inte berätta, vad som händer.

Ärligt talat orkade jag inte läsa hela. Jag kan urskilja nått som ser ut som en intressant berättelse i ditt huvud, men det fastnar inte på pappret. Mitt förslag är att du struntar helt i de visuella effekterna som slowmotion och vilka låttitlarna är. Filmmusiken är i detta ögonblick helt ointressant. Spendera inte så mycket energi på dialogen heller, utan skriv i termer som "Lasse säger till Bosse att kasta säcken".

Försök berätta hela historen i väldig grova ordalag och känn efter om det finns kontinuetet och att allt känns rätt. Slowmotion tex är inte del av berättelsen. Faktiskt, seriöst, jag har aldrig någonsin varit med om slowmotion i verkliga livet. Enda gången som jag sett nått som kanske kan likna slowmotion är när jag var nära på att bli påkörd. När jag bilen närma sig mig, upplevde jag världen i slowmotion. Mina ben flyttade sig inte fastän jag försökte. Som tur är stannade bilen innan impact.

Däremot kan slowmotion se fränt ut på film. Men tillför inte manus ett enda dugg.

Nåja;

Sen när du tycker att allt faller på plats, börjar du beskriva hur saker ser ut, fundera på hur dialogerna skall se ut, detaljer och inte minst formateringen av texten.

När manuset är klart, då kan du rita bildmanus om du vill, och anteckna filmmusiken i marginalen om du känner att det är viktigt.

Lät det som en sågning? Det är inte meningen. Jag tror du har en spännande berättelse på G men det fastnar inte riktigt på pappret.

Postad

Hihi. Jag förstår att du själv tycker det verkar som en sågning, men jag är väldigt öppen för kritik och jag förstår exakt vad du menar. Tack för allt, det är första manuset jag skriver som du kanske ser? :) Men jag ska fundera mer på själva berättelsen, som sagt! Jag lade ju trots allt ut det här just för att någon skulle hjälpa mig med alla fel (som jag visste att jag hade, dock inte riktigt exakt vad det var). Jag lägger upp det igen när jag ändrat och skrivit det mindre komplicerat.

Postad

Okej. Eftersom jag är extremt ny på att skriva manus så får ni mer än gärna lära mig allt med marginaler. Nu har hur som helst jag gjort mer ändringar i mitt manus, hoppas någon orkar läsa och ta sig tid att hjälpa mig att göra det bättre. :) Den nya versionen ligger överst

Postad

Stirra dig inte blind på marginalerna. Det jag tycker brukar vara svårast att få bra är just en vettig berättelse. Att då tjata om marginalerna skall vara 10 eller 11 milimeter kvittar. Det är en del formaliafel ännu, men skit i det tillsvidare.

Jag orkade läsa ungefär hälften och läser klart lite senare. Men det är ett stort lyft från förra versionen. Svårt att tro att det är samma berättelse.

Det är lite hål i berättelsen och kanske lite oordning i språket , men jag fattade ungefär vad du menade ändå. Man brukar beskriva rummet innan händelsena men det är inte så petigt just nu. Med hål menade jag, tex redan första scenen; Rostar han mackor i sitt rum, eller är det en ny scen i köket? Det kanske blir lite mer detaljerat senare?

I filmen vet man inte heller att han heter sam, bara i manuset. Om det spelar roll vågar jag inte uttala mig om.

Det blev lite spännande när tobbe fattar vad som är på G. Vad som ännu fattas är motiv och presentation av figurerna. Men det är ju nästan 30 sidor till innan du kommer till skott. Men jag tror mitten och slutet har högre prioritet just nu. Fick du klart för dig i voodoos filmskola hur du skall lägga upp dramatiken?

Klart lyft.

Postad

Oj, något konstigt hände när jag sparade/laddade upp senaste gången. Massa ord försvann och vissa drog ihop sig med andra och liknande. Nu har jag försökt fixa alla dom småfelen jag hittade. Vet inte varför det blev så.

Tack för kritiken Gorse. Känns skönt att du ser det som ett klart lyft i alla fall, då vet jag att jag är påväg åt rätt håll. Man får ju veta av läraren att han heter Sam. Men i början ska man inte veta det, allt förklarar sig lite längre fram i filmen. Har inte kommit dit än dock. Och ja, du hade rätt med brödrosten och allt det. Skall åtgärda det. :P Jag har kollat runt lite överallt, inklusive Shellys tips, och hittat massa bra sidor på hur man ska skriva osv. Så jag försöker så gott det går. Jag kommer posta i den här tråden för varje gång jag tycker det känns nödvändigt. Hur som helst så börjar jag känna mig bekväm nu och är inte alls lika vilsen. All kritik är välkommen, jag blir bara glad. :)

Postad

Ja ha... då sitter jag snällt och väntar på nästa version eftersom du visst märkte att det var hål i texten.

Tycker att formateringen är okay om man kör vänsterjusterad text som vanligt, centrerad text för dialog (lite lustiga mellanslag kanske så att dialogen hamnar i mitten av pappret.) och sedan höger för KLIPP TILL. Annars så tror jag att det finns en massa tips om mallar man kan använda sig av, det borde finns i Filmmanus forumet. Men SÅ viktigt är det inte.

Då mannen dyker upp så blir det lite luddigt, vi får se honom gå in i huset men vips så är även vi inne i huset.

Att Sam själv säger ”det är inte likt mig” känns lite trist. Försök visa att det inte är likt honom eller ha läraren säga det.

Läraren "Jaja, det är slut för idag ändå. Ha en trevlig helg, Säger hon samtidigt som klassen ställer sig upp och i princip springer ut.DuSamkan...." Här blir det novell av alltsammans, kan inte skriva dialog på samma sätt som man gör i novell. Tänker räkna detta som ett slarv fel.

Om det är Sam och Tobbe som går ut från skolan så skriv det, inte dom, det kan lätt bli misstag.

Scen 6 förstod jag inte så mycket av om jag ska vara ärlig. Att springa med en kille i famnen är nog inte särskilt lätt, Tobbe var vältränad också så då kanske han väger lite. Hur stor är då Sam?

Jag vill inte säga något om handligen eftersom du inte skrivit så mycket, nu kan det gå åt vilket håll som helst egentligen så det är bara att kämpa vidare :)

Postad

Ok. Tack Shelly. Jag förstår det där med att det blev novell i den dialogen = ändrat. :) Scen 6 är inte så lätt att förstå och det var det jag kunde ana. Sam ska väl vara ungefär jämnstor med Tobbe (det ska jag skriva ut). Och att springa med någon i famn några hundra meter med adrenalinet dom har lär nog inte vara några problem, skulle jag tro åtminstone. :) Men jag tror man förstår den lite bättre ju längre fram vi kommer i manuset. Plus att jag såg nu att det slutar ju, innan scen 6, med att sam säger "Vi måste övertala Wilmer". Men så ska det ju självklart inte vara. Har varit så inne på att fixa till det att jag inte hann med att se det. Självklart ska övertalningen ske innan scen 6 också.

Postad

Vänta med att lägga upp nytt tills du har gjort regäla ändringar, för det är lite jobbigt att läsa samma berättelse om och om igen om man redan "sett allt" och bara skall kolla in kommaförflyttningar. Det vore roligt om du kan lyfta lika mycket till nästa version som du gjorde nyss. Driv berättelsen framåt i första hand och rätta skitfelen sen.

Det brukar vara rätt jobbigt att radera hela stycken om man redan suttit och finslipat på dem mycket. Även om det inte passar in, har de en tendens att bli kvar. "Jag har ju jobbat så mycket med dem". Man måste ha råd att radera även om det är genialt.

Postad

Glömde... Är inget jättefan av berättarrösten men men, den skrivs som (V.O.) och du behöver inte ha "situationstecken" för att visa att det är dialog.

SAM

(V.O.)

Och här säger han en massa bra saker

Postad

Okej. Jag förstår dig men det betyder tyvärr inte att jag ändrar det, haha. T.ex Dexter som är min absoluta favoritserie har berättarröst och jag bara gillar det. Men tack, då vet jag hur man skriver det!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...