Anders_H Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Jag ska filma en konsert med mkt varierad musik. Både klassisk kammarmusik och popband i en hyfsad stor konsertsal. Avstånd till scenen är ca 10-15 meter. Inga möjligheter till att tappa ljud från mixerbord. Min kamera är en Canon XM-2 och förhoppningsvis kommer jag att få min Beachtek DXA -4p adapter tills dess (ingen fantommatning), som i sådana fall möjliggör xlr in i kameran via adaptern. Är det någon som har ett bra förslag på mikrofon (stereo eller 2 mono, men helst stereo)? Röde, Beyerdynamic,AudioTechnica...? Min budget är upp till ca 4.000 för mik. Jag skulle föredra att lägga ljudet in i kameran, men jag äger även en Edirol R-09. Alla förslag välkomnas varmt om mikförslag, tillvägagångsätt mm. Mvh Anders 0 Citera
Rogge Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Mikförslag: Audio Technica - AT825 eller Audio Technica - AT822 0 Citera
Anders_H Postad 19 januari 2008 Författare Postad 19 januari 2008 Tackar för detta. Har du personlig erfarenhet av mickarna dvs gjort inspelningar mm? AT825 har jag hört gott om men om jag vill ha micken monterad på kameran är det någon som har testat det? AT825 ser något klumpig ut för detta ändamål? Är det någon som testat Beyerdynamic MCE72 CAM och vet hur den står sig? Mvh Anders 0 Citera
Rogge Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 Har du personlig erfarenhet av mickarna dvs gjort inspelningar mm? AT825 har jag hört gott om men om jag vill ha micken monterad på kameran är det någon som har testat det? AT825 ser något klumpig ut för detta ändamål? Ja, jag har en AT825 och monterar den på en LWA Minimount USC. Då går det att ha den monterad på kameran om man vill. 0 Citera
Anders_H Postad 20 januari 2008 Författare Postad 20 januari 2008 Är det riktigt att AT825 och AT822 är mer eller mindre samma mikrofon bortsett ifrån att AT825 klarar av både phantommatning och batteridrift? Hur känslig är AT825 för att plocka upp oönskat ljud ifrån kameran? Elimineras dessa helt med de minimounts från lightwave du tipsade om? Inga som har erfarenheter med BeyerDynamic MCE72? Jag har även testat Röde NT4 men jag tyckte den var känslig i mellanregistret och distade lätt vid särskilda instrument som tex vibrafon. Mvh Anders 0 Citera
Rogge Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Är det riktigt att AT825 och AT822 är mer eller mindre samma mikrofon bortsett ifrån att AT825 klarar av både phantommatning och batteridrift? Ja, i stort sett förutom att AT825 har högre utsignal vilket ger mindre brus eftersom man kan sänka kamerans innivå. Det samt fantom är väl värt mellanskillnaden tycker jag. Dessutom, om du av misstag ansluter AT822 till fantommatning finns det risk att förstöra mikrofonen. Hur känslig är AT825 för att plocka upp oönskat ljud ifrån kameran? Elimineras dessa helt med de minimounts från lightwave du tipsade om? Jag har inget problem med oönskat ljud från kameran när jag använder minimounten eftersom mikrofonen per automatik placeras högre upp=längre bort från kameraljudet. 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Anders, inte för att vara en party-pooper, men kör du ljudet på kameran från det avsåndet kommer du få problem tyvärr. Böna & be ljudteknikern på plats att få koppla din fieldrecorder att sniffa mastern fråm mixerbordet & sätt någon kompis på att kontrollera så den rullar. Själva mix-teknikern lär ha att göra som det är, men har du en kompis som kan hålla ett öga på den slipper du MYCKET problem som är fullständigt omöjliga att laga i efterhand. Har jobbat en hel del med sånt här, både bakom rattarna & bakom kamera, det är inte ovanligt att man kan lösa det om man pratar med teknikern direkt & ger ett seriöst intryck. Får han/hom MINSTA intryck att det kommer distrahera så är det tyvärr kört, så håll det enkelt & håll er ur vägen. Diskutera det INNAN soundcheck & stressen slår in. Lycka till mannen! 0 Citera
Anders_H Postad 21 januari 2008 Författare Postad 21 januari 2008 Tack för era tips. Att tappa från mixerbordet hade varit en toppengrej. Problemet är bara att teknikern mixar ett "liveljud" där inte allt är kanske är uppmickat, eller att där ljudstarka instrument tex trumset, bara ligger svagt o "duttar" i PA't.. För att få ett vettigt mixat ljud från mixerbordet till "min" inspelning skulle egentligen alla kanaler tappas o skickas till ett nytt mixerbord där en extra gubbe får sitta och mixa om allt ifrån lurar och skicka L/R till mig. Tyvärr har jag inte den möjligheten.. Det hade varit drömmen.. Jag ska i alla fall tror jag fjäska med mixerkillen för en stereomix även om den blir lite "galen" med nivåerna på instrumenten. Kanske kan man "trolla" i efterarbetet, blanda olika ljudkällor kanske? Satsar nog även på att låna en extra fieldrecorder, så att jag har ett backupljud, ifrån en annan punkt i lokalen än min kamera-mick. Mitt största problem nu är att både bestämma mig för mickar, samt få tag på dessa. Tack än en gång för tipsen, och är det ngn mer som vill komma med tips så tages det tacksamt emot! (Det verkar som om jag kan få 2 kameror till (KUL!!). En Sony HVR-A1 samt en billig sony handkamera. Lite rädd för olika karaktärer mellan Sony o Canon. Hoppas det hjälper med att vitbalansera på plats. Annars blir det extra jobb i post kanske.. Ska försöka ragga tag på lite folk, svårt att ro iland allt själv...) Mvh Anders 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Det där är den halvprofessionella varianten, den högre är att spela in allt på varsin kanal plus kanaler för publik & mixa i efterhand. Funkar åsså bäst med en extra person att monitorera inspelningen plus ett bra multichannel-system. Har dragit ner till ADAT samtidigt som man mixat förut, men livemixen får utan tvekan mest uppmärksamhet. Hur mycket trummor & bas som går ut i mixen beror i stort sett helt på storleken på rummet. Um, insåg jag glömde fråga en viktig sak; Är det här för privat bruk eller ett rent jobb? 0 Citera
Luzer Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Jag hjälpte till att filma å ta ljud på kulturnatta för några år sedan, då körde vi med två fasta mikar i A-B stereo en bit från scen, och sen tog vi även mixen från bordet i mono (de pannade inget och gör det sällan på live i övrigt). Och har du en separat ljudburk så utnyttja den, ta så många kanaler du kan. Ju fler möjligheter du har vid mix desto bättre. Och att blanda olika källor olika mycket är inget problem, du kanske får leka lite med delay etc men det ska inte vara några större problem. 0 Citera
Anders_H Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 Tack för alla tips. Jo, jag kommer nog att blanda lite ljudkällor. Det har fungerat bra i de flesta fall (utan fasningsproblem). Edirol R-09 har fungerat över förväntan och med lite efterarbete i soundforge så har ljudfilerna blivit helt ok. Tyvärr har jag inte tillgång till multikanalsbandare, men eftersom giget inte ger särskilt mycket klirr i kassan så får jag göra så gott det går med befintlig utrustning. Jag har en NT4, som jag kan använda men hade varit nyfiken på vad som kunde varit ett gott alternativ i samma prisklass. Troligen blir det en hybrid av de ljudkällor jag har att tillgå, dvs stereomicken på XM-2,+ ev stereosend från mixer,+ edirol i lokalen, samt NT4 som går in i Sonykameran. Dock är jag sugen på att skaffa en stereomik även för framtida bruk som inte kostar skjortan, och förslagen på Audio-technica eller Beyermiken ligger närmast till hands. Hade budgeten varit lite större samt om XM-2:an hade haft phantommatning hade jag kanske köpt 2 monomickar istället. Stereomicken är nog trots allt lite mer värdefull för mig då jag ofta kör solojobb och ofta gäller det livekonserter. Mvh Anders 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.