Gå till innehåll

Tror ni att Canon DM-MV6i MC är bra?


LastonFilm

Recommended Posts

Ingen aning. Läs på nedan länkade sida om du inte gjort det. Den kan nog ge dig en uppfattning om dess ställning i gällande prisklass...

 

http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=2630&Url=2630%2EA%

 

Om du spekulerar i att köpa liknande så kan nog dessa vara intressanta också...

 

http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=2523

(Något billigare)

 

http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=2321

(Något dyrare)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är på jakt efter en Sony TRV900E, men jag kan inte hitta den hos någon internetbutik. Finns det någon som vet någon internetbutik som har den kameran, eller finns det någon liknande kamera?

 

och sen är det så att jag behöver en bra kamera med en in/utgång så att jag kan föra över filmen till dator och föra över filmen till kameran för att sedan kunna spela in den på en VHSband. någon som har ett förslag på någon sådan kamera?

 

och sen undrar jag vad det är för skillnad på analog överföring och digital?

"över allt" står det att man behöver Firewire kabel och ett kort i dator så man kan koppla in kameran och det har inte jag. är det digital överföring?

vad är isåfall analog överföring?

man kan inte föra över filmen via S-video kontakten som jag har i datorn på nåt sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fiffigare med digital överföring, eftersom man inte förlorar något i kvalité... Det är dessutom smidigare.

 

Ett firerwire-kort kostar inte många hundralappar. 250:- tror jag jag betalade för mitt... då ingick en firewire-kabel också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm]Jag blir verkligen galen av allt letande efter en bra kamera!

Finns det någon som kan ge mig ett expertråd på en bra kamera

som har ett pris på 9000 - 14000 kr?[/citat]

 

spara så du får en kamera som canon xm-2

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=LastonFilm]Jag blir verkligen galen av allt letande efter en bra kamera!

Finns det någon som kan ge mig ett expertråd på en bra kamera

som har ett pris på 9000 - 14000 kr?[/citat]

 

Jag letar själv efter en videokamera (miniDV) i den prisklassen. Efter en massa surfning och kataloglusläsning har jag noterat 3 kritikerrosade modeller:

Canons MVX3i (heter "Optura Xi" i staterna, ca 12.000 kr), Sony DCR-TRV950 (15.000 kr), Panasonics NV-GS400 (3CCD, ca 14.000 kr - enligt många en mer prisvärd kamera än Sonys ovannämnda). För min del blir det nog Canons modell då min far kanske kan köpa den genom sitt företag. :D

 

Nästa prissteg är ex. Canon DM-XM2 för 20.000.

 

Tips: kika på camcorderinfo.com, simplydv.co.uk och dvspot.com för djupgående och riktigt ambitiösa kameratester.

 

Mvh

Blund

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Vill inte kalla mig expert, men jag själv är nog på väg att köpa en 3-chips kamera (för bästa bildkvalité) och det är en Panasonic NVGS 440. Har under ca 5 år kört med en Sony TRV 900 med den fick ett salt bad i somras...

 

Den modellen har för övrigt utgått, uppföljaren heter TRV 950 och ligger i 21-tusen kr klassen på Priceunner. NVGS 440 hamnar där på ca 16-tusen. Vad jag gillar med den är att man kan ta 4-meg-pixels stillbilder under pågående filmning. Bilderna lagras på minneskort, filmen på mini DV.

 

[citat=LastonFilm]Jag blir verkligen galen av allt letande efter en bra kamera!

Finns det någon som kan ge mig ett expertråd på en bra kamera

som har ett pris på 9000 - 14000 kr?[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Polytrop]Kollade nyss http://www.simplydv.co.uk och där framgår under "news" att Sonys uppföljare till TRV950 heter DCR-HC1000 och att den väntas till Europa i september. Kameran har "broadcast"-standard, priset vågar jag inte tänka på, men kanske kan priset på TRV950 sjunka.[/citat]

 

Läste i Di att HC-1000 kommer ligga på omkring 20.000 kr i höst! Och TRV950 försvinner som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...