Gå till innehåll

Jakob en historia om en mördare - Grovmanus Version 1 ENDAST DE FÖRSTA 30 SIDORNA!

Recommended Posts

Postad

Ok detta är början på ett manus som jag började skriva för några dagar sedan. Detta är endast de 30 första sidorna och jag vet att den innehåller många felstavningar i denna versionen.

Allt jag vill veta är hur karaktärerna framställs i denna delen och om handlingen inte är för "krånglig".

Jag är bara 16 år och jag vet att manuset säkert innehåller en massa fel och andra problem, men det är dock mitt första seriösa manus så Show some mercy :P

Historien är Tarantino inspirerad med mycket våld och andra roliga saker.

Som ni kanske snabbt märker så är den inte i kronologisk ordning, om ni inte förstår hur ordningen ser ut säg då till och ge gärna konstruktiv kritik hur detta kan ändras.

Citat.

Janis: But why is there a need for so much graphic violence?

QT: BECAUSE IT'S SO MUCH FUN JANIS, GET IT!!

JakobEnhistoriaomenmördare-Grovmanus-V1.pdf

Postad

Det där med kamera hänvisningar brukar irritera folk, det är regissörens jobb. En del stavfel också, dessa bland annat: lungt, Glassplitter, Tyvär

Inledning känns alldeles för, ”Like a virgin” ala Reservoir Dogs om du frågar mig. Och sedan har vi ”True Romance” med allt Elvis, väntar nästan på att Elvis ska ploppa upp i spegeln, ”I’ve always liked you Jacob” och sedan har vi John Travolta på muggen…

På de flesta café så handlar man väl över disk, känns lite amerikaniserat.

Det känns mer som ett Tarantino plagiat än ett Tarantino inspirerat manus, man ser Samuel L Jackson och alla andra, det är som om du tagit dina favorit scener ur alla Tarantinos filmer, fixat till dem lite och sedan slagit dem samman till en film. Tycker dock att man märker att du inte är tappad bakom flötet, du är inte så idélös att du inte kan komma på något eget så varför detta? Hitta din egen stil, ta inspiration visst men det här är mer än inspiration.

Som sagt, det är INTE dåligt men det känns inte… som ditt eget, kom med något nytt och försök berätta historien på ditt sätt istället för att vara en copycat. Det känns som om du har mycket att säga, du har idéer men av någon anledning (kanske lite osäker för att stå på egna ben?) så väljer du att skriva vad jag nästan vill kalla för fanfiction och du är bättre än så, tycker att man ser om man läser mellan raderna att det finns något här. Var inte en Tarantino kopia, var Glorbon istället

Postad

ok... True Romance har jag dock inte sett ännu.. Men grejen är att jag bara skriver och på något sätt har Tarantino letat sig in i mitt manus..

Ska jag vara ärlig så var det inte så länge sedan jag blev riktigt filmintreserad och jag har inte sett så många filmer i mitt liv, det kanske bara handlar om erfarenhet..

Tack för snabb feedback iaf.

Postad

Men dåså, det förklarar en del om du är nybörjare. Då har du en massa roliga läxor framför dig och det är att se så mycket film du bara kan (försöka tänka på vad du gillar och inte gillar), titta på allt från action till kostymdrama. Försök komma på vad det är du gillar med tex Tarantinos filmer, är det snabba repliker, är det macho karaktärerna eller... och låna en sak i taget kanske.

Det du skrev var inte dåligt så om du är nybörjare kanske du har talang för det här så fortsätt.

Postad

Ok tack så mycket.. Det jag gillar mest med Tarantinos filmer är den "alldagliga" dialogen.

Som sagt så ska jag studera ett antal filmer innan jag fortsätter på mitt andra manus.

Tack så mycket för den fina feedbacken. Att stå på mina egna ben var det bästa rådet jag någonsin fått.

Edit: Har du några klassiska filmtips om man är intresserad av "kriminal" filmer a la Reservoir Dogs.

Postad

Heat och Nikita (Luc Besson), även Leon är måsten enligt mig. Se även den amerikanska varianten på Nikita "The Assassin/Point of no return" med Bridget Fonda så ser du hur man INTE ska göra, att dessa två filmer är "släkt" med varandra är svårt att förstå med tanke på hur dåliga den amerikanska är samt hur bra den franska är.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag tycker du har skrivit det bra. Förstår bara inte varför du använder dig av både engelska

och svenska i manuset. Tycker du ska hålla dig till svenska ifall det nu är ett svenskt manus

istället för att skriva "INT.DAY|LÄGENHET STOCKHOLM" men det är bara vad jag tycker jag kanske är lite för petig :) bra jobb annars.

Postad

Det hör kanske inte hit, eftersom tråden handlar om kommentarer om ett manus, Men:

Alla filmer av Tarantino jag har sett hittills är ren och skär plagiat av andra filmer, smakfullt komponerat, och ibland inte lika smakfullt, från olika filmer i en ohejdad röra utan dess like, helt efter Tarantinos smak och nycker. Allt enligt honom själv en hyllning till de filmer han gillar. Det jag tycker är bra med Tarantinos filmer är just det hejdlösa stjälandet. Så gott som varenda scen refererar till någon film jag kanske redan sett eller nästan minns. Ingen annan film jag sett refererar till Tarantinos filmer.

Jag har lite svårt att se nyttan med att skriva av och efterapa en regisör vars varumärke är att kopiera och imitera. Vad vore inte bättre än att i så fall, själv kopiera från de filmer man själv gillar, istället för att göra bleka kopior av kopior.

Samma visa som att designa filmmonster genom att titta på andra filmmonster, vars design ofta är inspirerad från djurriket, insekter och missbildningar, istället för att göra likdant, så kopierar man resultatet. Det kan aldrig blir lika bra eller bättre.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...