Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag stoppade i ett videoband i en videobandspelare nyligen, men den råkade tyvärr fastna där. Den ville först inte in hela vägen, men eftersom jag inte kunde plocka ut den direkt så tänkte jag att jag skjuter in den själv sista biten och "ejectar" ut den sedan.

Videobandspelaren vill dock inte starta upp mer än i ett par sekunder, sedan stängs den av igen. Så det är omöjligt att just ejecta ut den. Skruvade av ovansidan på apparaten så att jag åtminstone kom åt att pilla på bandet, men någonting håller det i sitt skruvstäd så att jag inte kan lyfta upp och plocka ut det. Hur gör jag för att få ut det, utan att fördärva band eller spelare? Några som helst idéer?

Ska tilläggas att bandet inte har rullat någonting, så det ska inte vara några problem med intrasslad film etc. Vill gärna få ut den intakt eftersom det för mig är ett litet tidsdokument (en liten enkel film som jag och några vänner gjorde för 10-12 år sedan som ett skolarbete). Det är naturligtvis också den enda kopia som finns av filmen, tyvärr.

All hjälp uppskattas!

/Jonas

Postad

På undersidan borde det finnas de remmar och motorer som drar in banden. Kanske du kan köra den baklänges om du kan identifiera vilka remmar som gäller. På min gamla VHS var det en snäckväxel så det var rätt svårt att gissa vilket håll den skall gå. Jag lossade snäckväxeln så att pinjongen kunde kugga över. Sen kan man skjuta ut meknismen och när man kommer förbi ett visst läge så går det av sig själv sen.

Normalt skall två armar dra ut bandet ur kassetten, och om dessa armar är ute, så är kassetten låst i sitt läge. Då måste du hitta motorn till dessa också, och veva tillbaka armarna. Det gör man innan man vevar tillbaka ejectfunktionen. I bland drar dessa armar ut bandet och lindar in läshuvudet även om man inte tryckt på play.

Ett annat förslag kan vara att skruva av hela kassettmekanismen. Då lyfter indragningsmekaniken från motorn. Beror lite hur det ser ut. I bland kan man hitta en plåttabb som löser ut ejectfunktionen. Titta också om nån av lägesarmarna för bandindragningen kommit på fel sida.

Att maskinen stänger av sig när luckan är öppen kan bero på att kommer ljus på enlägesdetektorerna för banden.

Postad

Tack för svar!

Jag har tittat lite på det idag, men ännu inte lyckats med konststycket att få ut filmen. Försökte nämligen med ditt sista förslag, men får inte bort delen från kretskortet trots att jag tagit bort dem skruvar som var möjliga att skruva på. Vill ju inte bruka för mycket våld. Jag studerar dokumentärfilm på Ölands folkhögskola, och nu har jag sådan tur att det i nästa vecka kommer hit en kille med specialkunskaper inom diverse TV-teknik..så han bör kunna hjälpa mig i alla fall. I stället för att ta sönder både apparat och film kanske jag lugnar mig till dess.

/Jonas

Postad

Hej.

Jag har liknande problem med min vhs maskin. Där är det troligtvis en drivrem som slirar.

Om jag sticker in en bordskniv eller liknande genom luckan och liksom hjälper bandet upp

så funkar det. Men var försiktig så du inte bänder sönder nåt. Eller som du sa, låt ett proffs sköta det.

Music.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...