Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja nu behöver jag lite hjälp på vägen, jag hade tänkte köpa en HDV kamera som jag ska ha och filma vår nya cykel film.

Men jag har ingenaning vad skillnaden är på HD och DV kamera?

jag behöver lite mer kött på benen!

Postad

Högre upplösning. (=bättre bild)

Men för att få full effekt krävs att materialet (filmen) visas eller spelas upp på en HD-Tv genom en HD-DVD eller Bluray.

Kort sagt: Om materialet ska visas på en vanlig Tv eller brännas på vanliga DVD-skivor skulle jag rekommendera vanlig Mini DV-kamera, då detta material betydligt lättare kan redigeras mm i "alla" program, - inte kräver "extrem" datorkraft och ändå ger en bra bildkvalité.

Dessutom hittar du bra Dv-kameror till lägre pris hos återförsäljarna.

Själv köpte jag senast en Panasonic NV-GS500 (vanlig mini-DV) istället för en Canon HDV20 (eller heter den HV20) och den sistnämnda har fått mycket bra kritik.

Priset var/är? ungefär detsamma, dvs omkring tio lakan...

Och jag har ändå inte ångrat mig, -jag tror att min Panasonic trots allt är snäppet bättre.

Mvh

Joel.N

Oj...

Nu fick jag mig en funderare...

Menade du HD-kamera eller HDV-kamera?

Om du menade HD-kamera som du skrev längre ner i ditt inlägg så är valet helt solklart då Mini-Dv inte komprimerar materialet lika mycket, och levererar mycket bättre slutresultat än en HD-kamera.

Menar du HDV är valet mer komplicerat, och mer en "smaksak", - Mitt val och mina argument till detta ser du ovan...

Postad

Som Joel.N sa, om du väljer mellan en HDD kamera eller mini-dv så ska du välja mini-dv. HDD kameror komprimerar filmerna vilket DV kameror inte gör.

Komprimerat material = Sämre bildkvalité

Okomprimerat material = Bättre bildkvalité

P.S Jag tipsar starkt på att du ska köpa en HV20 då det är den bästa videokameran i sin prisklass ;)

/Oscar

Postad
Som Joel.N sa, om du väljer mellan en HDD kamera eller mini-dv så ska du välja mini-dv. HDD kameror komprimerar filmerna vilket DV kameror inte gör.

/Oscar

DV är också komprimerat, men inte lika mycket som HDD, och varje ruta för sig vilket gör det lättare att redigera.

Postad
HD kameror filmar i HD och HDV kameror spelar in på en hårddisk i videokameran.

/Oscar

Jasså... Trodde det var HDDkameror som spelade in på hårddiskar.

Frågade på filmcafe om min nya dator skulle klara att redigera HD och då fick jag detta svaret:

"...Om jag inte missat något i din spec så tror jag att den datorn klarar DV och HDV men inte riktig HD. För det krävs ett separat kort. Själv har jag spanat in;

http://www.blackmagic-design.com/press/detail.asp?pressID=74"

Vad är skillnaden mellan HD och HDV i detta lägget?

Det är inte det med 720 och 1080?

/Jesper

Postad
Jasså... Trodde det var HDDkameror som spelade in på hårddiskar.

Frågade på filmcafe om min nya dator skulle klara att redigera HD och då fick jag detta svaret:

"...Om jag inte missat något i din spec så tror jag att den datorn klarar DV och HDV men inte riktig HD. För det krävs ett separat kort. Själv har jag spanat in;

http://www.blackmagic-design.com/press/detail.asp?pressID=74"

Vad är skillnaden mellan HD och HDV i detta lägget?

Det är inte det med 720 och 1080?

/Jesper

Antingen är det knappt någon skillnad eller så är skillnaden obefintlig. Vad jag har hört av mega99 så måste man ha en dator som har runt 6gig ram för att kunna redigera HD :(

/Oscar

Postad

HD = Svensk förkortning på Hårddisk

HD = High Definition = Allt över 576 pixlar på höjden

HD = Harley Davidson;)

HDD = Hard Disc Drive = engelsk förkortning på HårdDisk

HDV = HD-material som sparats på MiniDVband i DV-formatets bitrate (därav större komprimering). HDV klarar att lagra BÅDE 720p och 1080i (läs om dessa i ordboken här på voodoofilm;)). 1080p går också att spara genom att utnyttja 3:2 eller 2:2 matning/pulldown (ordboken igen).

Jag har HV20kamera och allt jag kan säga... once you go 1080p you'll never go back... except for 1080i for overcranked slowmotion;)

Postad

720p är upplösning 1280x720 progressivt

1080i är upplösning 1440x1080 interlaced som spelas upp som 1920x1080 dvs stretchad på bredden x1.33

1080p är upplösning 1920x720 progressivt

att redigera 1080p kan gå lite segt i rendering osv.

Det är grymt tunga filer och ibland laggar det vid uppspelning med det går.

Provade på en ett år gammal macbook med filer från en sony EX1 i 1080p

Jag lever efter principen att det är bra att ha mer material än man behöver. Även om jag ska ha ut en liten film till webben så filmar och fotograferar jag i högsta upplösning. Då har programvaran mer pixlar att hämta information från när man lägger tex effekter.

Även om man inte ska göra annat än dvd-filmer så skadar det ju inte att ha högre upplösning från början så man kan beskära, eller tracka stabillitet i AE.

Mitt arbetsflöde är helt anpassat till HDV 1080i

Sen tankar jag ut en kopia med mindre upplösning vid behov.

Jag tycker 720p dvs 1280x720 är perfekt storlek för filmer på webben.

/KN

Postad
1080i är upplösning 1440x1080 interlaced som spelas upp som 1920x1080 dvs stretchad på bredden x1.33

1080p är upplösning 1920x720 progressivt

ska det sista inte vara 1920x1080 progressivt??

Finns det förresten inte kameror nu som faktiskt spelar in 1920x1080 interlaced?

För min del kommande från ett SD-projekt (DVCAM) så känns det mest naturligt att börja med att satsa på 720p först, kräver mindre i alla led och fortfarande helt ok för teve (och webb)...

Postad
Finns det förresten inte kameror nu som faktiskt spelar in 1920x1080 interlaced?

jovisst... men HDV komprimerar fortfarande bilden horisontellt och får då 1440x1080 med rektangulära pixlar, det ingår i standarden...

Förresten finns ju också fördelen med interlaced på dessa kameror är ju att man kan skilja ut fälten till 1440x540 progressiva bilder till en 50fps ström och på det viset få äkta "overcranked" slowmotion till halva hastigheten som fungerar ypperligt till 720p och SD;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...