Pehrbau Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Är det någon som har några synpunkter på mikrofonerna Röde NTG-1 och NTG-2? Jag behöver köpa två mikrofoner till de båda XLR-ingångarna på A1:an. Kanske har någon förslag på någon annan mikrofon i ungefär samma prisklass? Antingen 48V matning eller batteri. 0 Citera
Rabies Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 NTG-2 kör vi med, funkar bra för sitt pris. 0 Citera
Pehrbau Postad 16 januari 2008 Författare Postad 16 januari 2008 Ja, det får nog bli en sådan. Tack för svaret. 0 Citera
Pehrbau Postad 19 januari 2008 Författare Postad 19 januari 2008 NTG-2 fungerar bra hos mig nu och har betydligt större utsignal än den inbyggda miken i XH A1. Också till skillnad mot den inbyggda är Röde miken betydligt känsligare för mekanisk koppling. Med hjälp av den bom-tillsats som Röde har så bör det klara sig bra. Fungerar också bra samtidigt med en mygga på den andra XLR-kontaktern. Bra sätt att få miljö och kommentator samtidigt och kunna reglera båda nivåerna både på kameran och i redigeringen. 0 Citera
Vinnie Postad 19 januari 2008 Postad 19 januari 2008 För den som fortfarande är nyfiken: http://www.dvcreators.net/shotgun-shootout/# 0 Citera
yooonis Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Hur gör ni med sound effects då? Typ miljö-ljud o sånt? Spelar ni in via mono micken, den inbyggda stereo micken, eller hur gör ni? 0 Citera
D_Odell Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Försök alltid att spela in med extern mick. Ska du bara spela in miljöljudet från en skateboard tagning, kör tex. med 2x MKH50 i varje XLR. 0 Citera
yooonis Postad 20 januari 2008 Postad 20 januari 2008 Försök alltid att spela in med extern mick. Ska du bara spela in miljöljudet från en skateboard tagning, så kör då med 2x MKH50 i varje XLR. tack för tips! 0 Citera
Pehrbau Postad 20 januari 2008 Författare Postad 20 januari 2008 Yooonis, Ja, precis som du säger så spelar jag in miljöljudet med den ena och kommentaren från en mygga på den andra XLR-ingången i mono. Båda kanalerna kan regleras direkt på kameran men också i redigeringen där det ena spåret får ligga på en kanal och det andra på en annan kanal. 0 Citera
yooonis Postad 21 januari 2008 Postad 21 januari 2008 Yooonis, Ja, precis som du säger så spelar jag in miljöljudet med den ena och kommentaren från en mygga på den andra XLR-ingången i mono. Båda kanalerna kan regleras direkt på kameran men också i redigeringen där det ena spåret får ligga på en kanal och det andra på en annan kanal. Hm, men jag trodde att det inte gick att använda både en XLR-mic samtidigt som den inbyggda Stereo-micken? Och gör inte stereo micken att alla spår och kanaler blandas ihop? D_Odell: Försök alltid att spela in med extern mick. Ska du bara spela in miljöljudet från en skateboard tagning, kör tex. med 2x MKH50 i varje XLR. Hur kan man köra med 2 mickar i samma XLR? Det märks säkert att jag har typ noll erfarenhet av sånt här. Tacksam för tips, ha de! 0 Citera
Pehrbau Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 Med XH A1 kan du använda båda XLR kontakterna samtidigt men med två mono-mikrofoner. Du kan inte använda den fasta stereomikrofonen samtidigt med XLR och du kan inte heller använda den fasta steremikrofonen med en miniplug mikrofon i den lilla kontakt som sitter under den fasta mikrofonen. Om du ansluter en mikrofon till den kontakten kopplas den fasta ur. Hur XLR kontakterna används bestäms av två omkopplare och du kan valfritt förse XLR mikrofonerna med 48V eller ej oberoende av varandra. Ljudet för vardera mikronen hamnar på varsin kanal CH1 och CH2. Beroende på redigeringssystem kan man flytta de två ljudkanalerna till separata ljudkanaler och justera dem fritt oberoende av varandra till nivå och fördelning mellan höger och vänster. Vet ej hur det är i Premiere Pro men i Edius Pro går det. 0 Citera
D_Odell Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 D_Odell: Försök alltid att spela in med extern mick. Ska du bara spela in miljöljudet från en skateboard tagning, kör tex. med 2x MKH50 i varje XLR. Hur kan man köra med 2 mickar i samma XLR? Hej, skrev lite fel där, en mick per XLR. Däremot när vi reder ut detta så kan jag tipsa om ni vill spela in 4 ljudkällor (fyra mickar) på 2 kanaler att välja en kabel (1 XLR - 2 XLR hona) som möjliggör detta. Det funkar bra om du enbart har en kamera och vill spela in en scen med 4a viktiga ljudkällor. Dock går det inte att justera alla källor efteråt, utan du får då två källor per ljudspår (2st). 0 Citera
yooonis Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 coolt :D Men kör jag t.e.x en stereo mic och en mono mic samtidigt i varsin XLR så blir väl ljudspåren blandade? Likaväl som om jag kör 2 stereo micar? Ha de 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.