Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://www.youtube.com/watch?v=3AyeGYuRerY

sjukt snyggt tycker jag!

Tänkte införskaffa mig lite super 8 utrustning och filma surf.

Har kollat in lite klipp på Youtube och den film som ger bäst resultat verkar ju helt klart vara Kodak vision2 200t. Grym skillnad faktiskt! jag vet inte om det är en tillfällighet men alla videos med den filmen är snygga!

exempel:

Varför filmar inte alla med den versionen? Svårare att jobba med? dyrare?

Postad

Den blir lite dyrare, den måste scannas och kan inte digitaliseras med en egen el-cheapo off-the-wall transfer. Man kan inte skarva ihop filmerna själv för att redigera bort misslyckade tagningar före scanning. Den kan inte visas med en gammal hederlig projektor (fast de flesta använder nog mest den digitaliserade versionen nuförtiden, men ändå...).

Sedan ser negativa filmer inte ut som "gamla filmer", vilket många vill att det ska se ut som. Tex till musikvideos, osv.

Postad

Jag gjorde en kortfilm med s8mm Kodak vision 250T. Du kan se den på youtube, dock första gången med film så det är mycket jag skulle göra bättre nu i efterhand. Allt som allt kostade den filmen 5000 för mig. det är 7 rullar, framkallde i Andec och scannade hos föregående talare.

Fråga gärna mig om du undrar något, jag delar gärna med mig av vad jag lärt mig

edit: länken: http://youtube.com/watch?v=oHHR-OPFXlc

/J

Postad

ah, skön känsla i bilderna med super8! :)

tänkte själv spela in en kortfilm, i slutet på Januari börjar vi filma.. ska köra med 200T och tänkte skicka det för scanning till Uppsala BildTeknik - gillar det jag sett från era tidigare scanningar så :D ska bli skoj att ge sig på Super8 .. köpte en Nizo 6080 för ett tag sedan och detta blir jungfru-turen med den kameran :D

PS. kan posta resultat så fort det finns material..

Postad

Det kanske kan vara en bra idé att filma en provrulle med kameran innan Ni kör en kortfilm. Det vore rätt trist om det visar sig att allt blir misslyckat pga felexponering (fel på ljusmätare?), hoppigt (fel på kameran?) eller annat.

En reversal rulle är dels billigare som testrulle, och dels kan man se resultatet med en projektor utan att behöva skicka iväg filmen för sanning (och kanske kan man spara in en slant på att inte behöva scanna en misslyckad provrulle?).

Tackar för berömmet förresten! :)

Postad

test filmning är helt klart i toppen på vår lista iaf :) hehe .. tanken var från början att spela in den digitalt.. men efter lite klurande kom jag på att vi kan ta med S8 kameran till första inspelningen, filma allt digitalt för att sedan ta det med S8 kamera (får man chans att öva in alla scener lite bättre inför S8 filmningen) och sedan slänga iväg materialet för framkallning och scanning.. gillar vi sedan det vi ser + att allt funkar som det ska med S8 så tänkte vi fortsätta filma med S8 annars fortsätta med digital versionen.. kändes som en god idé tyckte vi :)

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...