Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En säker plan (dåligt namn,ska komma på ett nytt)

Ok detta är mitt första seriösa manus och jag har bara kommit en liten bit på det. Eftersom jag bara är 16 år så har jag inte så mycket erfarhet av manusskrivande så ni upptäcker nog ett flertal fel i den.

När man läser manuset så ser man att jag fått många av mina ideér av Quentin Tarantino. Jag kommer ihåg att jag såg Reservoir Dogs och tänkte varför finns det ingen "riktig" svensk motsvarighet.

Det vore trevligt om ni kunde komma med lite feedback, om det var för mycket konversation (var den intressant). Vad hade ni för tankar om karaktärerna etc etc.

Tack så mycket och hoppas att ni tycker om den.

DET ÄR BARA DE FÖRSTA 15 SIDORNA, MER KOMMER SENARE.

Wrapped in 60 minutes.doc

Postad

Jag tror jag vågar kommentera fast jag bara läste första sidan (läser vidare om en stund). Du skriver litterärt. Hur skall man när man ser filmen veta att tex klockan är 11? Hur skall man se att de är svårt att gissa deras sammhällsklass?

Jag skulle skriva mer i stil som (även om jag knappast är bra författare)

.....

INT. TAXI – NATT.

Två personer, David Gustafsson och Jack Forsberg (ålder?), sitter i baksätet i en taxi. Båda har dyra svarta kostymer och slips. En tattuering skymtar ovanför skjortkragen på Jacks nacke.

Taxin kör i stockholms innerstadsmiljö. David och Jack sitter spänt och iaktar varandra. Davis tittar på sin klocka. Klockan slår just över till 11. Jack har en väska i knät som han fingrar på.

JACK

En sista repetition av planen, OK?

DAVID

Ja

.....

Sen kan man tex forstätta med att davis och johan drar varannan punkt i planen. Det är för att jag tycker dialogen är lite förklarande och känns krystad. Dialog skall komma naturligt, och inte vara bärande del av handlingen (tycker jag, det finns de som inte håller med mig).

Edit: Fundera på lite detaljer jag skrev. Jag skrev tex tattuering, för att man skall misstänka att de är inte kostymgubbar. Detta för att illustrera att du skrev att det skall vara svårt att gissa deras samhällsklass. Tiden får man reda på när Davis tittar på sin klocka. Att taxin kör (eller står stilla?) är relevant och att de kör i stockholms sätter plats/miljön. Att de pratar långsamt eller snabbt, skriver man i anslutning till dialogen.

Edit: Jag snabbtittade fler sidor och dialogen ser kul ut. Kommer nog se bra ut på film.

Postad

Tack s¨mycket för ett snabbt svar, du har rätt med den inledande beskrivningen att den måste finslipas. Somsagt så har jag aldrig skrivit manus förut och behöver lite guidning. Den första dialogen hade jag tänkt skulle vara som ngt inledande, typ en "tickande" klocka i bakgrunden och kanske lite förtext samtidigt som Jack går igenom planen en sista gång för att vara extra säker. Vem vet han kanske inte litar på att David kan den och måste repetera den för honom en gång till. Det är även då som han kollar att allt på klockan stämmer etc etc.

Annars så förstår jag vad du menar med att den konversationen nästan känns påtvingad och liksom inte flyter på.

Jag tror att min styrka ligger i dialogerna, som faktiskt till formen påminner lite om en blandning mellan Seinfeld och Quentin Tarantinos dialoger. Resten är rätt oslipat i denna versionen.

Postad

Jo, första punktvisa meningen saknar motivering varför man skall säga det. Kanske är det underförstått i vad som hänt precis innan man kommer in i historien. Men det var å andra sidan bara första dialogerna. Resten ser ju naturligt ut, då dialogen kan hävisa till vad man nyss sagt.

Vänta det finns ett bra exempel Här http://www.voodoofilm.org/artikel/skriva-dialog.aspx

Nu fanns det nått exempel i "Filmskolan" som jag inte hittar nu skrivande stund, men det var i stil med:

FRUN

"Kan du hämta vår 15åriga flicka som heter Johanna från dagis?"

Så säger man ju inte?

Sen har du kameraanvisninar och grejor som inte här hit med det förändrar inte historien. Jag tycker konseptet ser kul ut även om formalian kanske inte är 100, men jag är av den linjen att en dålig berättelse blir inte bättre för att man valt rätt typsnitt, medan en bra berättelse kan säkert komma bort i ett fult dokument.

Kolla lite i http://www.voodoofilm.org/filmskola/manus-dramaturgi/ men låt dig inte nedslås av den överväldigande informationsmängden.

Postad

Men hur tyckte du att resten av dialogen kändes? Jamenar kändes den irrelevant eller var den intresant.

Angående vinklarna så tar jag bara de allra viktigaste nu och de andra sedan då alla dialog och historia är klar.

Och i det första 16 sidorna var det för mkt dialog?? Vart det långtråkigt?

Mitt mål med hela manuset var att göra en sorts skurk film som inte innehåller en massa våld, våldet ska mera vara där i varje scen som en extra karaktär. (vet inte hur jag ska förklara det)

Postad

Jag tycker du skall strunta i vinklarna helt och hållet. Det är inte relevant information i ett manus ändå.

Dialogen; Jag vet inte vad jag skall svara på det. Jag tycker ofta att dialog är tråkigt att läsa och det blir lätt många sidor text utan att det för berättelsen framåt. Men, jag läste att du är inspirerad av tarantino, så det skall ju pladdras mycket. På film blir ju inte dialogen lika tung som på papper. Jag tyckte dialogen känns naturlig, typ som en uttskrift av nån dold mikrofon.

Däremot känns inte som de säger något viktigt och på 16 sidor går det inte att avgöra vad det kommer att göra för handlingen. Jag läste det som utsnitt ur en större text och jag tycket det håller.

Annars brukar just "förstamanus" mest vara radioteater utan det minsta handling utan mycket prat, och ditt manus är inget undantag, med skillnaden att ditt manus verkar ha naturligt pladder. Men jag läste inte ut någon berättelse alls ur dialogen. Men du behöver inte vara orolig för dialogen. Fundera heller på själva berättelsen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...