Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Val av Videokamera

Hejsan alla glada videofilmare, Jag funderar på en ny kamera till min filmproduktion som mest är reklamfilmer. Jag tänkte nån av dessa två

Sony PMW-EX1, XDCAM EX Videokamera eller Panasonic Videokamera AG-HVX200E, P2kort MiniDV eller Sony HVR-Z7E Videokamera, HDV (utbytbar optik), Frågan är vilken som ger bäst vide i slutändan. Hoppas det finns nån med erfarenhet på detta. Alla ligger i 60 000:- klassen

Postad

Jag gillade Sony PMW-EX1 när jag fick prova den. Otroligt smidigt att föra över materialet till en mac (med FCP) och deras programvara för Xdcam.

Riktigt trevlig optik med riktiga reglage för focus och zoom.

/KN

Postad

Håller med Beta75 om att Sony EX1 verkar superintressant. Kändes riktig bra plus att korten åtminstone har potential att bli billigare än Panasonics (även om jag såg att Panas 16Gb kort var lite billigare än Sonys).

Däremot har jag fortfarande frågetecken, eftersom jag kör mycket Greenscreen, om Sony's SDI är "okomprimerad" (i XDCAM HD kamerorna är SDI signalen "kass" eftersom den gått ett varv via 4:2:0 kompression). Detta är ju viktigt om man kör i SDI rätt in i datorn i en studio som vi diskuterade i en annan tråd. Samma gäller ju HDMI-utgången. Är den "oförstörd" kan man ju köra HDMI rätt in i ett Decklink Intensity-kort.

Sen är Sony's XDCAM HD material, åtminstone i teorin, inte är lika bra att keya som P2 om man vill det. Å andra sidan har Sony högre upplösning på chippen vilket, återigen i teorin, ger mindre stair-stepping vilket är ett jäkla mek när man keyar stillastående bilder med raka kanter (ex fönsterkarmar och dyl). Där är det ex klar skillnad på Sony Z1 och Canon H1, där Canon har bättre upplösning på ccd:n. (Canon är å andra sidan brusigare än Sony, men vad fasen Neat Video-gänget måste ju också tjäna lite cash...)

Och har knappt hunnit kolla på Z7E.

Svårt val..

/Max

Postad
Håller med Beta75 om att Sony EX1 verkar superintressant. Kändes riktig bra plus att korten åtminstone har potential att bli billigare än Panasonics (även om jag såg att Panas 16Gb kort var lite billigare än Sonys).

Däremot har jag fortfarande frågetecken, eftersom jag kör mycket Greenscreen, om Sony's SDI är "okomprimerad" (i XDCAM HD kamerorna är SDI signalen "kass" eftersom den gått ett varv via 4:2:0 kompression). Detta är ju viktigt om man kör i SDI rätt in i datorn i en studio som vi diskuterade i en annan tråd. Samma gäller ju HDMI-utgången. Är den "oförstörd" kan man ju köra HDMI rätt in i ett Decklink Intensity-kort.

Sen är Sony's XDCAM HD material, åtminstone i teorin, inte är lika bra att keya som P2 om man vill det. Å andra sidan har Sony högre upplösning på chippen vilket, återigen i teorin, ger mindre stair-stepping vilket är ett jäkla mek när man keyar stillastående bilder med raka kanter (ex fönsterkarmar och dyl). Där är det ex klar skillnad på Sony Z1 och Canon H1, där Canon har bättre upplösning på ccd:n. (Canon är å andra sidan brusigare än Sony, men vad fasen Neat Video-gänget måste ju också tjäna lite cash...)

Och har knappt hunnit kolla på Z7E.

Svårt val..

/Max

Det är en intressant kamera, frågan är hur komprimeringen på verkar kvaliten på denna i jämförelse med att ta in helt okomprimerad. Om man utgår ifrån att man har bra dator och hårdiskar för att ta in helt okompromerad istället för xdcammaterialet från kamerans kort. Hur mycket bättre är det för keying med helt okomprimerad, det kanske bara blir tyngre och fördyrar utrustningen. Jag är ju ute efter att få så optimal kvalitet som möjligt på mina reklamfilmer och är nyfiken på detta. Vad krävs för hårddiskar till denna videokvalitet? Kam man få bättre slowmotioneffekter med XDCAM. Hur mycket bättre kvalitet får man med XDCAMkameran i jämf med Sony Z1?

Postad

Viktig första fråga: Ska du köra okomprimerad HD eller okomprimerad SD? Skillnaden i data är enorm. 10 bitars okomprimerad 1080i HD blir ca 125 megabyte /sek och 10 bitars okomprimerad SD (720 x 576) blir ca 25 megabyte / sek.

I fallet SD räcker det lätt med två SATA-diskar i Raid 0, men för HD bör du nog ha minst 4 st eller helst 6 - 8 st för att vara säker på att inte droppa frames. Plus ett vettigt raidkort och en extern låda. Åtminstone om disken börjar bli lite halvfull eller bara lite fragmenterad. Räkna med åtminstone 15 - 20K för en "billig" extern låda inkl diskar och raidkort som klarar okomprimerad HD.

Det är klumpigare och mera "mek" med "Direkt till disk-lösningar" och det är alltid risky med en extern raid. Vi gör backups på inspelat material under pauser, lunchen osv. Filerna är STORA att backa up. Men det är i framförallt keying du får bättre kvalitet eller om du vill dra riktigt mycket färgerna.

Sen är XDCAM HD är ju trots allt, sett ur keying-perspektiv, egentligen bara HDV med högre bitrate som är "sådär" att keya på. Det är fortfarande 4:2:0. Det går, men det är som med all HDV/DV, marginalerna är mindre och man måste vara noggrannare och det tar oftast längre tid.

Det är nog ingen större skillnad i slow motion, men där har jag lite dålig koll... Har Sony variabla framerates?

/Max

Postad
Viktig första fråga: Ska du köra okomprimerad HD eller okomprimerad SD? Skillnaden i data är enorm. 10 bitars okomprimerad 1080i HD blir ca 125 megabyte /sek och 10 bitars okomprimerad SD (720 x 576) blir ca 25 megabyte / sek.

I fallet SD räcker det lätt med två SATA-diskar i Raid 0, men för HD bör du nog ha minst 4 st eller helst 6 - 8 st för att vara säker på att inte droppa frames. Plus ett vettigt raidkort och en extern låda. Åtminstone om disken börjar bli lite halvfull eller bara lite fragmenterad. Räkna med åtminstone 15 - 20K för en "billig" extern låda inkl diskar och raidkort som klarar okomprimerad HD.

Det är klumpigare och mera "mek" med "Direkt till disk-lösningar" och det är alltid risky med en extern raid. Vi gör backups på inspelat material under pauser, lunchen osv. Filerna är STORA att backa up. Men det är i framförallt keying du får bättre kvalitet eller om du vill dra riktigt mycket färgerna.

Sen är XDCAM HD är ju trots allt, sett ur keying-perspektiv, egentligen bara HDV med högre bitrate som är "sådär" att keya på. Det är fortfarande 4:2:0. Det går, men det är som med all HDV/DV, marginalerna är mindre och man måste vara noggrannare och det tar oftast längre tid.

Det är nog ingen större skillnad i slow motion, men där har jag lite dålig koll... Har Sony variabla framerates?

/Max

Det springer iväg i pengar med helt okomprimerad video, frågan är om man inte kör vidare med min Z1 ett tag ännu, ett alternativ vi tänkt på är även Panas DVCPROHD, frågan är där hur mycket bättre det blir än Z1. Är det bättre färgomfång så man kan keya bättre där. När man tar in helt okomprimerad video och har de resurser med hårddiskar och annat som behövs är det då stor skillnad om man mekar med videomaterialet. (försvarbart eller inte). Ja helt enkelt om man får de riktigt stora uppdragen på reklamfilmer (rikstv) och ska göra dem med video istället för film vad är allra bäst?

Tack för alla svar hittils

Postad

För att köra okomprimerad SD för ex greenscreens behöver det inte bli så dyrt. Två SATA-diskar och ett capturekort med analog komponent. Typ Decklink Xtreme för runt 6 - 7 tusen. Sen är du igång.

/Max

Postad
För att köra okomprimerad SD för ex greenscreens behöver det inte bli så dyrt. Två SATA-diskar och ett capturekort med analog komponent. Typ Decklink Xtreme för runt 6 - 7 tusen. Sen är du igång.

/Max

Men om jag vill köra okomp. HD krävs det väl mycket mer, visst jag det svarade du ju på förut

Postad
Men om jag vill köra okomp. HD krävs det väl mycket mer, visst jag det svarade du ju på förut

Det är sant...men då kan man skaffa dom grejerna då. Så har åtminstone jag resonerat.

80% av det jag gör är reklam, nästan alltid okomprimerad HD eller numera, DVC Pro HD. Resten är hobbyprojekt (HDV). (Eller vad fasen, det mesta är hobby även om det är reklam - det ska vara kul att jobba ibland också ;) )

Mitt visst, snart (förhoppningsvis) börjar väl en del kunder vilja ha reklamen i HD, då får man väl ta tag i det, men så länge det som visas är SD kör jag SD.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...