Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har just fått hem vår HV20 och fifflar lite med mickvolymen. Filmade igår i en "tyst" vinande skog och hörde bandet högt och tydligt. Det konstanta vinandet är jätteirriterande och så kan det väl inte vara på en kamera i denna prisklass? Man måste väl inte behöva köpa en extern mick för att slippa höra massor av bandet?

På manuellt läge så har vi nu ca 15db minus för att slippa bandet. Vad har ni för inställning där? Autoläget är högt och nästan oanvändbart då man hör micken jättetydligt.

Eller är det helt enkelt inte meningen att kunna filma i tystare miljöer? Nu pratar jag inte om helt knäpptyst utan vinande i en skog osv.

Den gamla PC100E'n som vi ratat bort är mycket tystare.

Postad

Jag köpte TDK band som förde mycket mera liv än mina fuji. Det kan säkert vara så att mekaniska kvalitén varierar även innom samma fabrikat. Det är ju trots allt bara plast som krymper och rör på sig efter tillverkningen.

Music.

Postad

Mikrofonen i HV20 är känslig. Eftersom den inte vet vilket ljud som är vilket så försöker den få allt att låta lika "högt". När den då ökar känsligheten för att man ska höra ljuden i skogen så hörs ju även bandet mer. För att det ska få "rätt" nivå så kan du låsa mikrofonvolymen på ca -12db i normal samtalsnivå ca 1 meter från kameran. Det du då hör av skogen är så lite som det faktiskt låter innan dina öron kompenserar.

HV20 mikrofon är bra för att vara en inbyggd men jag tycker den är dålig på att sätta nivån.

Ljudet behöver nästan alltid pillas med i redigeringen, upp och ner.

/KN

Postad

För många år sedan hade jag också besvär av detta slag i mycket tysta miljöer. Ljudet kom från motorn i mitt fall vilket underlättade eftersom det gick att filtrera bort med ett notch-filter. Den långsiktiga lösningen blev en ext mikrofon med isolerande upphängning.

Postad

Kommer testa med -12. Hoppas det blir bättre.

Funkar de _billiga_ externa micarna för vanlig hemmafamiljefilmning? Typ Hamas varianter el likn. Är alltså mest ute efter att inte få med kamerans ljud.

Postad

När jag först började med XM var det coolt att använda knapparna på handtaget för coola zoomningar etc men det var ju värdelöst då knapparna sitter precis vid micken.

Vid familjefilmning duger nästan vilken mick somhelst bättre än den inbyggda om du kan nöja dig med mono. Biliiga stereomickar är inte att rekomendera. Men har du en liten mixer kan du placera några billiga myggor där det behövs. Mer omfång mindre skräpljud.

Jag använder själv ibland några taskiga datormickar som jag fått gratis. De tar visserligen upp alldeles för mycket kringljud men när jag kopplar dem till min 4-kanaliga bossmixer (egentligen gjord för musikinstrument) och drar ner nivåerna så duger de faktiskt. Observera att du måste ha lurar på för att höra hur det låter annars skiter det sig rejält. Dessutom blir det mono men det går att fejka bort om man orkar. Mono borde dock duga för barndopet för om man är som jag smyger man in lite låg stämningsmusik i bakgrunden så det kommer inte att märkas.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...