Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte höra ifall någon här vet svaret på min följande fråga.

Frågan är :

I en film som spelas in, om jag ska filma min kompis när han babblar ut sin replik och kameran ska fokusera på kompisens ansikte, hur får jag då omgivningen runt om min kompis ansikte att bli suddig och hans ansikte fokuserat, alltså tydligt och inte suddigt. Kan man bara göra detta med speciella kameror eller funkar det med dom flesta i såna fall funkar det med en Hårddiskkamera?? Hur filmar jag för att få denna effekten?

Tack för mig!

/Victor

Postad

Du behöver en kamera där du kan ställa bländaröppningen (F värde). men ett lågt bländarvärde så får du kort skärpedjup. sök på bländare, skärpedjup eller F så ska du nog hitta en del trådar där din fråga svaras. Ett annat alternativ är 35mm adapter, sök på det så hittar du en massa läsning om din fråga.

Postad

ett tredje alternativ är att montera på ett +1 macro filter. då får man bakgrunden utan focus.

Fast det enklaste är väl att backa några steg och zooma in. Använd stativ bara.

/KN

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...