nzafvscl Postad 28 december 2007 Postad 28 december 2007 Jo, jag sitter med lite material som är inspelat i en blackbox, bandat på dv. Då de svarta bakgrunderna ofta är ganska gråa är det trevligt att dra upp kontrasten på många av bilderna. Dock förbättrar inte detta situationen för somliga av de klipp där en kind eller en hand redan ligger på gränsen till överexponering. Jag arbetar i After Effects och förstår att det inte finns något magiskt filter som med ett klick kan fixa detta. Men har någon nått trix, nån teknik eller idé på hur man kan få material av denna typ att se lite mer humant ut. Även om det involverar massa jobb med masker och dylikt. 0 Citera
beta75 Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Prova att lägga ett solit lager hudton, CMYK färgen är C10 M20 Y30 K0. Opasitet på det lagret ca 25-30%. Sen lägger du ett Justeringslager uppe på med kurva. Där du svärtar ner skuggorna (se bifogad bild). Sen kan du ev lägga en mask så de två lagrerna enbart berör de utfrätta områdena. Så gör jag med överexponerade stillbilder ibland ock det funkar ganska bra. /KN edit: Det finns även en effect som heter "shadows / Highlights" som man kan använda för att plocka fram infomation i överexponerade bilder. 0 Citera
nzafvscl Postad 4 januari 2008 Författare Postad 4 januari 2008 Tack så mycket, det funkade inte felfritt först, men med till pyssel ska det nog gå, tror dock att jag blir tvungen att maska en hel del... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.