biglebowski Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 Det var ett tag sen jag läste om 35 mm adaptarar, så jag kommer inte ihåg vad alla delar heter. Till frågan då, När man använder adapter så får ju inte den dära skivan som kameran ska filma vara stilla, den måste vara i rörelse så att inte kameran fokuserar på den. Men om man använder tex. JVC GZ-HD7EK som har en fokusring och som man kan stänga av auto-fokus på, så borde det väl gå bra utan en rörlig skiva? Finns det 35 mm adaptrar utan sån? vad heter "skivan"? 0 Citera
D_Odell Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 Om skivan inte roterar eller vibrerar så blir bildkvalitén lidande... Däremot så kommer Cinemeks, lååååångt väntade skötebarn som sägs ha inga rörliga delar i aperaturen: http://www.cinemek.com/ 0 Citera
Norbert Postad 26 december 2007 Postad 26 december 2007 Det finns statiska adaptrar där mattskivan inte rör sig. Jag har själv byggt en och den fungerar fint. Problemet är inte fokusen. Även om mattskivan rör på sig så måste du fokusera på den med kameran för att få en skarp bild, eftersom det är där bilden projiceras. Problemet med en mattskiva som inte rör på sig är att eventuella gryn och skräp på mattskivan syns i bilden. 0 Citera
biglebowski Postad 26 december 2007 Författare Postad 26 december 2007 okej, tacka för svaren. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.