Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har spanat in kameran Sony DCR-HC47, och den verkar vara en duglig kamera i min prisklass. Den har 1,07 Mp som måste vara ett stort plus? Och är det värt några hundringar för att få några extra megapixlar? Och hur stor roll spelar pixlarna? 0,8 eller 1,07, påverkar inte bilden så mycket?

Postad

Det är ju faktisk så mycket som 33% fler bildpunkter.

Hur stor skillnaden gör har jag ingen erfarenhet av men i den prisklassen så ska Panasonic NV-GS80 ge riktigt bra bild.

/KN

Postad

Notera att om bägge kamerorna har samma storlek på CCD-elementen är det inte ovanligt att den med flest bildpunkter har klart sämre ljuskänslighet eftersom varje bildpunkt i sig blir mindre.

/Max

Postad

Hmmm... megapixel... på videokameror... aldrig tyckt om uttrycket redan från början... jag föredrar att få veta mer exakt antalet pixlar på bredd och höjd...

då borde ju 1 megapixel vara 1 000 000 bildpunkter? och då borde:

SD-PAL = 720 * 576 = 414 720 = ungefär 0,4 megapixel

SD-NTSC = 720 * 480 = 345 600 = ungefär 0,35 megapixel

HD-720p = 1 280 * 720 = 921 600 = ungefär 0,9 megapixel

HD-1080p(anamorf-kompr.) = 1 440 * 1 080 = 1 555 200 = cirka 1.5 megapixel

HD-1080p = 1 920 * 1 080 = 2 073 600 = bra precis 2 megapixel

Och om jag inte har grundat detta på ren missuppfattning på uttrycket "megapixel" så har jag svårt att förstå varför videokameror här och var ståtar med höga megapixeltal när antalet pixlar som går ner på videobilden är endast 2megapixel... som mest... kommer dock inte ihåg hur det var med antalet pixlar på RED-ONE... det är ju 4000 på bredden iallafall... kanske 4000*2500? Då blir det 10 megapixel. Men den är ju lite out of your reach, så att säga... ;)

Är det som vanligt att tillverkarna vill ingjuta en falsk känsla av kvalitet när dom trycker stillbilds-kamera-funktionens pixeltal på en videokamera?

Som jämförelse... Min HV20 har en stor lapp där det står 3.1 megapixel tror jag. Videon jag får ut ur kameran är som mest 1.5 megapixel... men sensorn tar upp alla de horisontella pixlarna , 1920 stycken. Och om man kopplar upp kameran och fångar HDMIströmmen Live så kan man ta reda på dessa extra pixlar enligt vad jag hört. Det gör en video på 2 megapixel. Fattas ju fortfarande 1.1 megapixel... och jo... går man in i stillbildsläget så finns det ett läge att fånga hela den fyrkantiga sensorns pixlar som överskrider 1080p-standardens antal och då får man alla 3.1 megapixel. Men detta är bara i stillbildsläget.

Så tillbaka till rubrikens frågeställning... Till viss del, ja, mer pixlar ger bättre bilder. Men kolla upp NÄR alla dessa pixlar används om det är så viktigt för dig;)... Och pixlarnas storlek på sensorn har ju betydelse för ljuskänsligheten som har nämnts... En stor och ljuskänslig sensor-pixel ger fin och brusfri video-pixel iochmed att den inte behöver gaina... Dessutom nämnde någon att många pixlar på liten yta ger en sämre defenition mellan dom tack vare att linsen måste vara så perfekt för att ge var och en av pixlarna sin absolut egna nyans jämfört med sina omgivande sensor-punkter... och en fiiin optik slår ju det mesta i upplösningsväg.

Och förresten... som en filmskolelärare i USA så fint uttryckte det... "If you want your scenes too have good lighting, give your movie a good soundtrack. It never fails. If a well shot is seen by an audience but the audio is sub-par... The average viewer will comment on the lighting..." ;)

Postad

Pixlar registrerar bara en färg. Det krävs således minst tre, en röd en grön en och en blå, för att skapa en bildpunk i färg. Samma pixel kan vara delaktig i att skapa en massa olika bildpixlar.

Oftast är fördelningen inte en tredjedel av varje färg utan det är fler av tex grön. Det är jäkligt avancerade formler hur olika pixlar är med att skapa flera bildpunkter. FujiFilm har en teknik där rutnätet av pixlar är vridna 45 grader. SuperCCD tror jag dom kallar det.

Men man kan väl sammanfatta det genom att konstatera att ju större pixlarna är desto mindre brus får man i bilden. Samtidigt ger fler pixlar i en bild mer information att jobba med. Så även om man bara ska ha ut en 1920x1080 bild så kan den bli bättre om man har för mycket information från början och skalar ner.

På din HV20 så betyder 3.2 megapixel att du kan ta stillbilder med den upplösningen.

När jag jobbar med stillbilder i Photoshop så jobbar jag alltid med så stor bild som möjligt, det sista jag gör är att göra den mindre +ev skärpa.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...