Gå till innehåll

Universal videologga


johangustav

Recommended Posts

Ärligt talat så är ju inte After Effects särskilt lämpat till att göra nåt sånt. Att göra det i 2d kommer bara se märkligt ut.

Vill du skapa illusionen av avstånd måste du nästan använda dig av en skugga, parallax kan väl funka också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ärligt talat så är ju inte After Effects särskilt lämpat till att göra nåt sånt. Att göra det i 2d kommer bara se märkligt ut.

Vill du skapa illusionen av avstånd måste du nästan använda dig av en skugga, parallax kan väl funka också.

Du har inte utforskat AE's 3D compositing-funktioner hör jag... ;)

 

Maltaannon har ju en tutorial för att i CS3 få till 3d-text med djup i... som fungerar i fullständig 3d... med lite tweeks antar jag att det ska vara fullt möjligt att böja texten också... Man delar ju ändå in bokstäverna i separata Shape layer-instanser... så om allt annat felar så går det ju att ta Extruder-tutorialen och göra ett 3d-lager för varje tecken... koppla dom till en Null och sedan rotera fram dom framför planeten...

 

tutorial för Shape Extruder:

 

http://maltaannon.com/tutorials/AfterEffects/ceShapeExtruder/

 

Metod 2 vore ju att ta en fysisk jordglob och fixa modeller av bokstäverna som snurrar fram framför på äkta old-school-vis:p...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har inte utforskat AE's 3D compositing-funktioner hör jag... ;)

Jodå, men man jobbar ju fortfarande med 2d plan (även om man med vissa tekniker kan få extrudad 3dtext).

Man kan säkert få ett hyffsat resultat med AE, men varför krångla till det? Lär ju vara väldigt mycket enklare att göra det i ett dedikerat 3d-program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom man sitter hemma och är sjuk så testade jag lite...

 

Minus 3D-extrude text så går det åtminstone att få till det "halvbra". Hade bara en gammal burk med AE7 i så jag kunde inte testa med Maltaanons trick.

 

Gjort med CC Sphere i lite olika lager. Det enda som kräver lite extrajobb är att texten ska försvinna bakom jorden, vilket enkelt löstes med en trackmatte.

 

/Max

Universal.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...