Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej Voodoo film!

Jag söker mig blå i ögonen efter tips och vägledning,

som får mig förstå denna djungel som filmfixande verkar vara med alla codecs och format,

som inte passar med varandra!

FÖRSTA FRÅGAN/PROBLEMET:

Om man verkligen vill FÖRSTÅ ordentligt vad man gör, och hur man bör göra, med sina filmsnuttar

- VAR PÅ NÄTET LÄR JAG MIG DET?! Någorlunda pedagogiskt helst.

Jag filmar en del med min Panasonic LX2:a, som spar i QT-format.

MER KONKRET,

skulle jag vilja få tips om hur jag ska göra för att kunna redigera QUICKTIME-filmer,

utan att tappa för mycket kvalité i varje steg?

MIN ANDRA FRÅGA :

I QT för Windows (kanske samma för MAC?) verkar det bara gå att klippa ihop snuttar väldigt enkelt (inga toningar,textrutor, eller reglera ljudet tex)

HAR NÅGON ETT FÖRSAG PÅ PROGRAM SOM HANTERAR .MOV, MED MER MÖJLIGHETER, OCH SOM INTE KOSTAR SKJORTAN?

(Har försökt i Vegas Pro, men något blir fel - Filmen blir trög och hänger sig ideligen, när jag sen försöker se på filmen i QT. Den verkar även tappa mer kvalite än nödvändigt och med alla dessa inställningar som finns, så är det omöjligt att veta hur stor filen blir, och om det blir bra kvalité)

VAD GÖR JAG FEL?

FÖLJDFRÅGA: Hur ska jag ställa in i Vegas Pro, så att jag inte renderar ljudet i onödan ?

Skulle helst bara vilja kunna "flytta" ljudet från originalfilmerna till den ihopklippta versionen?

Tycker det är SKITKNEPIGT att förstå om man gör saker i rätt ordning eller inte?!

FRÅGA TRE:

QT-filmerna som jag jobbar med blir 848 X 480 pixlar, och det verkar som om Vegas MS har maxbredd på 800 pixlar? stämmer det eller ?

Är det rätt att jag då använder Vegas Pro 8.0 (som ska vara anpassad för HD?) ANNAT FÖRSLAG?

Jag tror att jag ska hålla mig tillsamma format/pixlar som originalet så långt det går. -TÄNKER JAG RÄTT?

Postad

till att börja med så behöver du inte posta samma fråga tre gånger på samma forum.

Du behöver konvertera din Quicktime till något som dit redigeringsprogram kan hantera tex DV. Detta gör du i Quicktime PRO och om du inte har det så kan du göra det i Gratisprogrammet MPEG Streamclip.

Wiidescreen DV har 1024x576 i upplösning så dina 848x480 klipp får uppsamplas lite men det klarar sig nog. Alternativet är att konvertera det till vanlig DV 768x576 med brevlåda, dvs svart uppe och nere.

DV filen, vilket format du än väljer, spelas inte upp med full kvalitet i quicktime i playern om du inte ställer in det, tror det krävs PRO där också.

Dina DV filmer importerar du sen i VEGAS och redigerar till en film som du sen kan bränna på tex en DVD eller ladda upp på youtube.

I tex Final Cut kan man ställa in timelinens exakta upplösning så man kan redigera originalfilerna men det brukar inte gå i billigare program.

Lycka till.

/KN

Postad

Hej Beta75!

Tack för respons, och ursäkta mina dubbletter, -har inte riktigt lärt mig detta forum än.

Kanske var jag lite otydlig, jag kör på PC (windows XP)

Final Cut finns väl bara för MAC, eller? Och det är alldeles för dyrt dessutom!

(finns det verkligen Inget program i rimligt prisläge för PC, som kan hantera QT på ett stabilt och överblickbart sätt??)

Ursäkta en nybörjare, men jag vill verkligen FÖRSTÅ vad jag gör, förklara gärna det självklara (för dig)

Förstår jag rätt; Är det meningen att jag ska konvertera till DV, sen redigera och klippa, sen konvertera tillbaks till QT. Jag har QT Pro, Men vad jag inte fattar riktigt, är vilken komprimering som används i .MOV filerna i original.

Betyder QT-formatet automatiskt att det är "H 264"? eller är det "Sorensson3"? eller vad?

Dessutom är "frame-raten" i originalfilmerna 30 fps, men I Vegas Pro hittar jag inte det,

utan närmast "fps 29,97" -vad innebär detta för kvalitén/omkodningarna?

DET ÄR EN DJ***LA DJUNGEL!

SNÄLLA, LÄR MIG MER!

Postad

.mov är förpackningen på filmen, h.264 är ett exempel på ett codec. I förpackningen .mov kan du ha en massa olika codec efter tycke och smak.

Jag angav final cut bara som ett exempel. Det fungerar förmodligen likadant i Premiere.Öppna en av dina klipp i Quicktime. Visa filmens info.

Skapa sen en timeline i ditt favo redigeringsprogram med samma upplösning (848x480) och 30fps eller närmaste.

Importera dina filmklipp och redigera, exportera ut i önska format som beror på vad du sak ha filmen till.

Om du har ett program som bara stöder DV i timeline så får du som jag skrev konvertera dem till det innan du kan redigera. MPEG streamclip är ett program som gör detta åt dig, Quicktime Pro är ett annat. Det finns hur många som helst beroende på behov.

/KN

Postad

Hmmm.. Kan minnas fel men jag har för mig att jag klippt ner en speciell film i QT-format i Premiere Pro 1.5 med endast QT-player installerad. Borde inte samma sak fungera med Elements om man vill ha ett billigare program?

Postad

Hallå igen beta75!

Så jag är inte ute och cyklar helt i alla fall.......MEN, det är just det.....

Du skrev senast:

"........mov är förpackningen på filmen, h.264 är ett exempel på ett codec.

I förpackningen .mov kan du ha en massa olika codec efter tycke och smak."

Det är just det där med "efter tycke och smak", som jag gärna vill förstå lite mera kring,

-Jag tror inte det handlar om att chansa, utan att dom (du?) som kan mer,

alltid har en ANLEDNING till de val som dom gör!

DVS...VARFÖR välja H 264 istället för Sorensson 3 tex?

VIlka är fördelarna/nackdelarna med respektive codec?

Jag har QT Pro, men tycker som sagt, att redigeringsmöjligheterna verkar väldigt primitiva

Det jag vill åt är hur jag ska "master-redigera" mina filmklipp till ett neutralt format med bra kvalitét,

som jag senare vill kunna använda till att komprimera och tex bränna ner på DVD.

Eller komprimera till ett format för att lägga upp på nätet för nedladdning,

Eller föra över till något annat format senare i framtiden? OSV.........

( Jag filmar även med DV-kamera som jag senare vill kunna mixa filmklipp från, med klipp från min LX2:a........Men det tar vi senare.....)

Har du några synpunkter på Vegas MS, eller Pro? (Det är dom jag har börjat lära mig lite)

Min fråga om ljudfilen? har du någon kommentar/tips?

Jag har inte provat Premiere Elements än, kanske måste det...?

Huvudproblemet är att den klippta och redigerade filmen inte beter sig helt OK i QT,

när jag sen vill se på den,

(att "spola" i filmen genom att dra i "pilreglaget" blir helsegt, och QT hänger sig totalt efter några försök)

...........Det är mycket nu........

Postad

VIlket codec man väljer beror helt och hållet på vad du ska ha filmen till. Vissa codec är sämre i fråga om kvalitet fast de finns installerade på de flesta datorer. Andra kan vara jättebra fast kräver vissa program.

H264 är ett relativt "nytt" codec som är mycket bra på så sätt att det ger en liten fil med hög kvalitet. Det kommer nya codec hela tiden.

DV PAL är det format som de flesta vanliga videokameror spara i på band. När materialet tankas in så sparas en exakt kopia av bandet på hårddisken. Utan kvalitetsförlust. Den kopian redigeras sedan och exporteras tillbaka till ett band eller görs om till tex DVD eller Flash osv.

Det formatet som din digitalkamera sparar filerna i är ganska hårt komprimerat för att inte ta så stor plats på minneskortet. När du konverterar dem till något som ditt redigeringsprogram klarar av så är det bra att välja ett format som inte ytterligare komprimerar filmklippen. DV är det vanligaste redigeringsformatet i de flesta program. I stort sett alla. Det "förstör" inte så mycket som tex h264 gör men kräver mycket utrymme.

Det är bra om allt material i filmen du ska mixa ihop är i samma format, men inte nödvändigt i alla program.

Nyare versioner av redigeringsprogram klarar att redigera direkt från originalfilerna från din kamera. Prova att ladda mer en trial av premiere elements och prova. Eller konvertera dina filmklipp till DV och klipp i Windows Movie Maker som finns med i systemet.

Spara originalfilerna som de är någonstans och gör en kopia att leka med.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...