jens.alwebox.tninet.se Postad 18 december 2007 Postad 18 december 2007 Hej Voodoo film! Jag söker mig blå i ögonen efter tips och vägledning, som får mig förstå denna djungel som filmfixande verkar vara med alla codecs och format, som inte passar med varandra! FÖRSTA FRÅGAN/PROBLEMET: Om man verkligen vill FÖRSTÅ ordentligt vad man gör, och hur man bör göra, med sina filmsnuttar - VAR PÅ NÄTET LÄR JAG MIG DET?! Någorlunda pedagogiskt helst. Jag filmar en del med min Panasonic LX2:a, som spar i QT-format. MER KONKRET, skulle jag vilja få tips om hur jag ska göra för att kunna redigera QUICKTIME-filmer, utan att tappa för mycket kvalité i varje steg? MIN ANDRA FRÅGA : I QT för Windows (kanske samma för MAC?) verkar det bara gå att klippa ihop snuttar väldigt enkelt (inga toningar,textrutor, eller reglera ljudet tex) HAR NÅGON ETT FÖRSAG PÅ PROGRAM SOM HANTERAR .MOV, MED MER MÖJLIGHETER, OCH SOM INTE KOSTAR SKJORTAN? (Har försökt i Vegas Pro, men något blir fel - Filmen blir trög och hänger sig ideligen, när jag sen försöker se på filmen i QT. Den verkar även tappa mer kvalite än nödvändigt och med alla dessa inställningar som finns, så är det omöjligt att veta hur stor filen blir, och om det blir bra kvalité) VAD GÖR JAG FEL? FÖLJDFRÅGA: Hur ska jag ställa in i Vegas Pro, så att jag inte renderar ljudet i onödan ? Skulle helst bara vilja kunna "flytta" ljudet från originalfilmerna till den ihopklippta versionen? Tycker det är SKITKNEPIGT att förstå om man gör saker i rätt ordning eller inte?! FRÅGA TRE: QT-filmerna som jag jobbar med blir 848 X 480 pixlar, och det verkar som om Vegas MS har maxbredd på 800 pixlar? stämmer det eller ? Är det rätt att jag då använder Vegas Pro 8.0 (som ska vara anpassad för HD?) ANNAT FÖRSLAG? Jag tror att jag ska hålla mig tillsamma format/pixlar som originalet så långt det går. -TÄNKER JAG RÄTT?
Recommended Posts