Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Hur kan man säkerställa funktion på en DVD skiva så att den garanterat fungerar

i alla DVD spelare?

Jag har provat +R & -R, och efter vad jag förstår är det bästa valet -R skivor.

Men jag har ändå problem med att de krånglar hos en kunder.

När man köper en DVD skiva (film) så fungerar det ju alltid, vad används för typ av skivor

för distrubution av DVD filmer?

Och hur bränns dom?

Känns lite irriterande när det trots stor noggrannhet ändå uppstår problem på en del

DVD-spelare.

Hur kommer man förbi detta problem?

Någon som vet?

Jag förstår att skivkvaliten har betydelse, men när samma skiva fungerar på en del och inte på andra så börjar man ju undra.

Hoppas på lite assist här!

Mvh

Hasse

Postad

Det går inte att garantera att en bränd skiva fungerar i alla spelare, det är alldeles för många variabler som spelar in.

Proffessionella skivor bränns inte, de pressas. Därav den högre noggrannheten och lägre felmarginalen.

Postad
Det går inte att garantera att en bränd skiva fungerar i alla spelare, det är alldeles för många variabler som spelar in.

Proffessionella skivor bränns inte, de pressas. Därav den högre noggrannheten och lägre felmarginalen.

Pressade skivor har inte nödvändigtvis högre noggrannhet och lägre felmarginal. Däremot är samtliga dvd-spelare gjorda för att spelade pressade skivor.

Postad

Tack för svaren!

Då är det bara att köra på med -R Skivor med bra kvalitet.

För det är väl de som fungerar bäst överlag efter vad jag förstår.

Mvh

Hasse

Postad

Läste vid något tillfälle att man skulle skapa både en VIDEO_TS och en AUDIO_TS mapp på DVD-skivan.

När jag använde en äldre version av Encore (vet inte hur det är idag) så exporterade jag som "Folder" och fick då en mapp med enbart VIDEO_TS.

Importerade denna i Nero, och på så vis brände nero in en AUDIO_TS mapp.

Vet inte hur stor betydelse det har, men vad jag minns så skulle det ha betydelse främst på äldre DVD-spelare som skulle ha lättare att hitta dvd:n

Postad

Jag gör mina filmer i Encore DVD och sparar den färdiga filmen som iso.

Sedan bränner jag i Nero på +DVD 16x men använder bara 8x hastighet och med efterkontroll.

Jag använder alltid Verbatim och har på över 500 skivor haft under fem returer från kund. Har på samma tid haft ca 5 fel vid bränningen som kontrolläsningen har hittat.

Jag gör också stickprovskontroll på två vanliga spelare.

Tidsödande men är man pensionär så har man tid!

Postad

Ett tips om man använder DVD+R är att i brännarprogrammet (eller med särskild firmware till brännaren) ställa om booktype till DVD-ROM istället för DVD+R. På så sätt ökar chansen att äldre DVD-spelare ska känna igen skivan. Bränner man till DVD-R kan man inte ändra booktype men å andra sidan verkar fler DVD-spelare känna igen booktype DVD-R än booktype DVD+R.

Jag brukar bränna med programmet ImgBurn som är särskilt smidigt för att bränna ISO-filer. Med ImgBurn kan man t.ex. ställa in att Verbatim DVD+R 16X (eller snarare skivor med samma mediakod) automatiskt ska ställa in brännhastighet 8X när en sådan skiva sätts i brännaren.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...