Gå till innehåll

Reportagemikrofon?


Stella

Recommended Posts

Hello friends,

 

Jag söker en mikrofon som lämpar sig för reportage, typ för en reporter att gå omkring med bland ganska högt sorl och intervjua folk. Någon som vet om Röde NTG2 är kinking att handhålla, dvs störande handljud?

Är också sugen på trådlöst, dvs en bra handhållen trådlös mikrofon. Sennheiser har en del kit - är dom trådlösa handhållna micarna bra där? Nån som har erfarenhet från sånt Sennheiserkit?

 

Och stämmer det att Sennheisers K6 + ME64 är bra för mikrofonmontage men askänsliga om den är handhållen?

 

Tacksam för massa tips och trix

 

MVH

Stella

Länk till kommentar
Share on other sites

Är inte det en stor rakapparat som man mickar upp typ trummor med? Menar du MD21?

Och är det inte just en mer riktad mik jag behöver för det som beskrivs?

 

/Stella

He he stor rakapparat is the shit, och ja 421an funkar topp på pukor också :)

Den har njurekaraktär och är inte så värst riktad men i och med att det inte är en kondingmik så måste du vara nära ljudkällan annars tar den inte upp så mycket ljud, så då funkar dom ganska bra till reportage etc.

 

Men jag är inte snorhaj på vilka mikar som brukar användas ute på reportagejobb, det finns säkert både nyare och billigare mikar som låter minst lika bra, och bättre. Vet bara att jag väldigt ofta ser 421an "på tv".

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en helt underbar mikrofon för reportage (och en hel del annat).

 

Heder till dig Luzer som har så god smak! :)

 

Mikrofonen är lagom riktad och är dessutom ganska bra dämpad mot handljud.

Mycket bra när ljudet "händer" nära miken och ger varmt och trevligt ljud.

Dessutom är den ganska o-öm till skillnad mot kondensatormikar.

 

Försök låna en och testa så är du såld sen.

 

Det finns trådlösa sändare i form av en plugg att stoppa in i sin favoritmik (där sladdkontakten skall vara) om man sen vill köra trådlöst.

 

(MD21 är MD421ans föregångare)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Har någon erfarenhet av Sennheiser k6 med modulen ME64?

 

Jag har nyligen köpt Canon HV 20 och tycker den inbyggda mikken är bedrövlig. Jag skulle vilja ha en mikrofon som fästes på kameran, inte tar upp motorljud och som inte dominerar. Jag har provat med några mikkar som jag har:

 

1. Sony ECM-909A. Den ger ett bra ljud på nära håll men ger för låg utstyrning vid allmänt ljud. Positivt att den inte tar upp motorljudet då den är fäst på kameran med en tillbehörssko.

 

2. Sennheiser 421 HL. Den går inte att fästa på kameran eftersom den är så stor men den ger ett fint ljud vid tal, sång och instrument. Har låg känslighet så den tar inte upp allmänljudet så bra. ( MD21 är inte en föregångare till 421 utan en rundupptagande variant).

 

3. Sound Professionals SP-TFB-2 In-Ear Mics (modell: Higt Sensitiv). Dessa små mikrofoner som man stoppar i öronen har en fantastiskt ljudupptagning. Problemet är att de är rundupptagande och motorljudet kommer in i kameran då jag har huvudet vid kameran. Om man vill arbeta diskret är de utmärkta eftersom folk tror att man lyssnar på musik!

 

Jag är mycket nyfiken på den nya Sennheiser MKE 400 som verkar ligga på ett bra prisläge (199 dollar). Om någon vet något mer om den så är jag tacksam att få veta. Den smälter ju in fint på kameran. http://dvcreators.net/discuss/showthread.php?p=61290

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...