Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Voodooversion 5

(Länk till tidigare versioner: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=16784, http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14954 och http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=17301)

Ännu en version då. Har fixat till stor del av det som diskuterades i version 4, men kanske inte allt. Har varit lite småstressigt, så jag kan ha missat vissa delar. Vissa delar här i femman känns inte helt klockrena, men det får ni gärna hjälpa mig att avgöra. Läs gärna och kommentera. Börjar bli sugen på att filma det här. Trevlig läsning!

Extro v5.pdf

• 2 veckor senare...
Postad

Har alla tröttnat på det här manuset kanske? Till den här versionen har jag försökt, nästan till det extrema, att ändra på de saker som påpekades i förra versionen. Det jag oroar mig för nu är, att det känns mindre.. äkta (inte riktigt rätt ord, men i brist på bättre...). Jag har försökt hålla publiken på sträckbänken längre framförallt. Även försökt lägga in "mer" utveckling i karaktärerna.

Ser att iaf en del har läst det, och det vore roligt att höra hur ni tycker om förändringarna.

• 2 veckor senare...
Postad

Första intryck. spännande. trovärdigt, bra skrivet.

några småfel har smygit sig in, i tex scen 6. och några andra formatfel. men inget betydande. det enda oklara var nog slutet. det med festen och vinflaskan. förstog inte riktigt vad som hände där. ser fram emot att se filmen sen.

Postad

(röker?)Det är ett problem jag också har, röka eller inte röka. Säga vad man vill med det ser coolt ut då folk röker och en tjej som sitter och röker på en säng kan se härligt avslappnad ut men å andra sida är jag personligen väldigt anti rökning men det är en cool effekt.

Replikerna, från Olas sida är tunna, ”Vadär det ni vill uppnå med detta lilla bus?” Tror inte att det är många som pratar så i den här typen av situation. Känns nästan som om du är lite rädd för att låta Ola prata grovt, Nova där emot svär som en sjöman och det passar hennes person och hennes handlingar bra. Vad är Ola egentligen, är han ett svin? En barnamödare? Då tycker jag att det är okay om han pratar som en.

”Hanna backar långsamt undan från Nova som går efter. Hanna backar in i en vägg och greppar diskret efter en träkloss på en bänk.” Vet inte vad det är för träkloss men det kan väl tänkas finnas i en källare, annars skulle man kunna byta ut klossen mot ett vedträd istället.

HANNA

Tar tag i Olas huvud

Ola! Jag ska inte skada dig. Det här var

fel från början. Vi skulle aldrig ha gjort

såhär.

HANNA

Hon försöker döda oss. Fan vi skulle

aldrig ha gjort det här. Allt har gått

fel. Vi måste härifrån fort, innan hon

vaknar igen.

Gillar inte upprepningar, i alla fall inte här, tycker att de är lite för lika.

Håller med Tomgrejs om slutet, jag förstår inte vad som händer där riktigt.

Gillade Nova, hon är den mest levande karaktären pågrund av hennes repliker, att man får reda på mer om henne (vad Ola gjort mot henne) under historian, hennes brinnande motivation till hennes handlingar. Tycker att Hanna och Ola är lite svagare.

Postad

Stort tack för åsikterna!

Angående vinflaskan förstår jag er till viss del. Min tanke var att det i några ögonblick skulle se ut som att Ola gått tillbaka till vardagen och är på fest och ska dricka osv., för att i nästan sekvens inte göra något åt den nya flickvännen. Att han i vinkällaren "tittar sig omkring", är för att visa att han på något sätt är lite orolig inombords. Kan hålla med om att det inte är en klockren lösning, men vid skrivtillfället var det det bästa jag kunde komma på (det var det sista jag skrev och jag var under viss tidsbrist). Förslag på ändring mottages gärna. Under tiden går min hjärna och hjärta på högvarv för att komma på någon ändring.

Replikerna, från Olas sida är tunna, ”Vadär det ni vill uppnå med detta lilla bus?” Tror inte att det är många som pratar så i den här typen av situation. Känns nästan som om du är lite rädd för att låta Ola prata grovt, Nova där emot svär som en sjöman och det passar hennes person och hennes handlingar bra. Vad är Ola egentligen, är han ett svin? En barnamödare? Då tycker jag att det är okay om han pratar som en.

Jag själv har bilden av Ola att han är en ren "player", som bara spelar på andras känslor för att få sin vilja igenom. Men våldsam är han inte och om verkligen är barnamördare har inte ens jag bestämt mig om. Kan ju vara som jbergman (tror jag det var, ursäkta mig annars) sa att Nova gjorde abort pga att Ola lurade henne. Dock håller jag med dig fullständigt om ovan nämnda replik. Den ska ändras bums! I övrigt några konkreta exempel, eller är det att du (ni?) känner att han allmänt är för "mjuk"?

”Hanna backar långsamt undan från Nova som går efter. Hanna backar in i en vägg och greppar diskret efter en träkloss på en bänk.” Vet inte vad det är för träkloss men det kan väl tänkas finnas i en källare, annars skulle man kunna byta ut klossen mot ett vedträd istället.

Undrar hur det skulle se ut om Hanna tog en träkloss på typ 4x4x4 cm och slog Nova med. Skämt åsido, så ska det vara något "rejälare". Vedträ t.ex. Ska ändras.

HANNA

Tar tag i Olas huvud

Ola! Jag ska inte skada dig. Det här var

fel från början. Vi skulle aldrig ha gjort

såhär.

HANNA

Hon försöker döda oss. Fan vi skulle

aldrig ha gjort det här. Allt har gått

fel. Vi måste härifrån fort, innan hon

vaknar igen.

Gillar inte upprepningar, i alla fall inte här, tycker att de är lite för lika.

Du har rätt i att de är lika även om de uppfyller olika funktioner. Den andra av de två skulle kunna kortas ner ordentligt. Vad sägs om?:

HANNA

Fan, fan! Hon försöker döda oss! Kom nu!!

några småfel har smygit sig in, i tex scen 6. och några andra formatfel. men inget betydande.

Formatfel är fel de också :)

Sedan är det ganska intressant att du tycker Nova är den mer intressanta. Har tidigare hört (min tolkning) att Hanna är den intressantare. Jag tar det som något positivt om olika människor faller för olika karaktärer. Dock vill jag inte att det ska vara så att man känner att en karaktär är intressant och de andra trista, utan man ska isf känna att en karaktär är MER intressant. För ögonblicket tar jag det som något positivt, men ska sträva efter att göra Ola och Hanna mer intressanta. Men menar du att de är tunna på karaktär, eller saknar de utveckling eller något annat?

Återigen tack för åsikterna!

Postad

Jag tycker att det känns som om det saknas något hos Ola och Hanna. Kanske göra Ola till en player och verkligen visa det i början och sedan att man tydlig ser att Hanna är med Nova på noterna, till en början och sedan gör det tydligt då Hanna har nått en gräns och går emot Nova.

Postad

Såja, nu har jag äntligen haft tid att sätta mig in i den nya versionen. När jag först läste den var jag ganska tveksam, men när jag väl skakat av mig minnena av tidigare versioner började jag gilla den. Manuset är dock inte utan skavanker eller tveksamheter.

Karaktärerna är inte så klockrena som de skulle kunna vara. Nova är mer spännande nu när det inte lika snabbt kommer fram vad det är som driver henne, men å andra sidan är det frustrerande att aldrig få veta vad det är. Varför hon kallar Ola för barnamördare framgår aldrig.

Ola uppvisar mer varierat beteende, vilket är bra, men det är oklart vad som pågår i hans huvud emellanåt (se nedan).

Hanna är fortfarande den karaktär som jag tycker har mest potential, men hon är alldeles för outnyttjad. Hennes repliker är repetitiva och saknar mycket av den laddning jag skulle vilja se. Testa att ta ett kliv tillbaka från historien och tänk dig hur den skulle se ut om Hanna var huvudperson. Vilka svåra val skulle hon ställas inför, och hur skulle det bli dramatiskt spännande.

Filmen är för övrigt fortfarande onödigt pratig. Nedan ger jag några exempel på var man skulle kunna stryka i dialogen, men det är bara de tydligaste exemplen. Kika över all dialog och fundera på vad som verkligen behöver finnas kvar.

Blandade kommentarer:

Det finns två scen 3...

I scen 2 "anar" vi något, och i scen 3 "får vi intrycket" av något. Skriv om så att vi förstår vad det är vi ser istället.

I både scen 2 och scen 3 förekommer en karaktär vid namn TJEJ, trots att det inte är samma person. Kalla dem BLONDIN och BRUNETT eller något liknande istället.

Formatgrej: beskrivningar som är inbäddade i dialog skrivs med rak text inom parentes utan inledande versal.

I scen 3 (den andra) har jag problem med Olas replik "Vill göra något? Ta en drink kanske, vara med lite på festen?". Det saknas ett ord förstås, men det är inte det jag menar, utan den andra meningen. Vad menar Ola med att föreslå att hon är med på festen när hon uppenbarligen redan är med. Jag förstår hur du har tänkt, men repliken blir bara skum.

I scen 3 (den andra) är de sista två replikerna överflödiga. Det kan göras enbart med skådespeleri.

I scen 4 har jag alltid retat mig på att Hanna skrattar "lite falskt". Det är vagt, oklart och onödigt.

Scen 5 innehåller ett bra exempel på hur du kan banta dialogen. Den inledande ordväxlingen "En drink kanske?" "Senare" "Nej. Nu." kan reduceras till "Drink?" "Sen." "Nu.". Försök att alltid skära bort onödiga ord, i synnerhet i laddade situationer, och när de står sexigt tryckta mot väggen och smeker varandra så blir de flesta ord otympliga.

I scen 6 är Novas replik "Vi gör det här enkelt. Du kommer att sitta här ett tag. Vi kanske släpper dig. Kanske inte. Det är upp till dig." ytterligare ett exempel på en onödigt lång replik. Den hade kunnat reduceras till exempelvis "Du kommer att sitta här ett tag. Vi kanske släpper dig. Det är upp till dig.".

I scen 6 undrar jag också hur Nova och Hanna kommer ut ur rummet.

I scen 7 och 8 undrar jag hur man kan se något eftersom det enda ljuset kommer utifrån och det är natt.

Scenerna 6, 7, 8 och 9 börjar praktiskt taget likadant. Du måste hitta ett sätt att variera scenöppningarna.

I scen 8 tycker jag att Olas replik "Varför sa du inte det här från början? Jag har velat dö varje dag för vad jag gjorde mot dig." är way over the top. Killen är ju värsta playern, så han borde kunna komma på ett bättre sätt att försöka snärja Nova på.

I scen 8 undrar jag över Novas replik "Du är så underbart... Jävla korkad!". Var det en ploj från Novas sida redan från början?

I scen 9 kan du stryka den första meningen i den första repliken.

I scen 9 undrar jag också hur Ola ställer sig på knä när hans händer just var bundna bakom stolen. Om Nova knyter upp repen finns det knappast någon anledning att binda honom från början. Dessutom är väl hans händer redan bundna, så det kommer att bli en jäkla massa knytande...

I scen 9 säger Nova till Hanna bl a "Var du ens emot att han gjorde mot dig som han gjorde?". Vad syftar hon på?

I Novas nästföljande replik kan du för övrigt stryka "Ni ska båda dö."

När Nova ger Hanna ett sår med kniven har jag ingen aning om vad som händer framför kameran, men så länge det är du själv som skall regissera så är det väl okej.

Vad händer mellan scen 9 och scen 10?

I scen 10 har jag svårt att begripa vad som pågår i Olas huvud. Han säger åt Hanna att de skall lägga ned sitt "lilla skämt" efter att Nova har dragit en kniv och Hanna har slagit ned henne?

I scen 10 undrar jag också var handlingen äger rum när Nova flyger på Hanna och brottar ned henne till marken.

Det finns ingen scen 11.

Angående scen 12 vill jag säga att fajten inte är skriven något vidare. Jag har funderat på att kommentera det tidigare, men eftersom du själv skall regissera så spelar det ingen större roll. Men för framtida manus bör du tänka på att skriva mer visuellt.

I scen 12 är jag också skeptisk till Hannas sista replik som jag tycker är alldeles för lång. Jag skulle ha strykt allt utom de sista två meningarna.

Slutet gillar jag faktiskt, men jag är nyfiken på vad exakt det är du vill säga.

De sista scenerna är onumrerade.

Lycka till!

/Jakob

Postad

Har snabbläst igenom vad du skrev Jakob och håller med om de flesta punkter. Har mycket att stå i nu, men ska sätta mig och kommentera alla kommentarer så snart jag bara kan. Beklagar förresten alla de formateringsfel som finns i manuset. Slarv av mig! Ska även fundera på karaktärerna och försöka utveckla dem.

Tack för kommentarerna! Keep 'em coming!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...