erreth Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Efter jag har renderat en animation så är filen 0 kb och blir till avi.tmp fast jag bara vill ha avi, vet inte om det beror på att jag bara har 512 mb ram minne på min dator? 0 Quote
Stefan_holst Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Efter jag har renderat en animation så är filen 0 kb och blir till avi.tmp fast jag bara vill ha avi, vet inte om det beror på att jag bara har 512 mb ram minne på min dator? Beroende vad du ska rendera ut och hur lång tid din scene tar så kan en batch render ta väldigt lång tid att rendera. Maya skapar en temp fil under processens gång. Jag är lite osäker på hur Maya använder ram minnet under processen. Men, använd aldrig avi vid Maya renderingar annat än i undantagsfall. Använd bildfiler, gärna med alpha kanal. (Använd bildfilstyp som ditt videoredigeringsprogram kan läsa och sammanfoga till en animation). Du kan förhandsgranska dina bildfiler som animation med Fcheck som finns tillsammas med Maya. 0 Quote
erreth Posted December 6, 2007 Author Posted December 6, 2007 Är verkligen detta enda sättet? det enda som funkar för mig är att jag renderar filmen ruta för ruta, altså.. render current frame x24 frames och sen lägger in i mitt videoredigeringsprogram och sätter ihop.. men att hålla på såhär för ett 3 sekunders klipp är inte möjligt.. måste finnas ett annat sätt 0 Quote
Stefan_holst Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Är verkligen detta enda sättet? det enda som funkar för mig är att jag renderar filmen ruta för ruta, altså.. render current frame x24 frames och sen lägger in i mitt videoredigeringsprogram och sätter ihop.. men att hålla på såhär för ett 3 sekunders klipp är inte möjligt.. måste finnas ett annat sätt Med risk att bli idiot förklarad för att jag kanske missförstår vad som du tycker är jobbigt men gör så här... I render menyn finns batch render, det ska du använda. Med den funktionen renderar du ut ett antal bildfiler. Men först måste du ha ställt in antalet eller rättare skrivet vilket mellan frames du vill rendera i Render Options. Alltså det går att rendera ut direkt i AVI men det är nästan ingen som gör det för då om renderingen går åt skogen efter ett tag så måste du göra om hela renderingen. Om du batch renderar ut ett antal bildfiler istället och renderingen går åt h-vete så kan man bara rendera den delen som jut jick åt h-vete. Hoppas detta hjälpte annars kontakta mig så ska vi se om jag kan hjälpa dig. 0 Quote
Tunnan Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 glöm inte väla att du vill rendrera flera frames och inte bara "single frame" i rendrerings inställningarna förutom mellan vilka frames du vill rendera :P 0 Quote
Recommended Posts