roal Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Har tänk att åka till USA över julen och köpa mig en bra kamera. Ska filma familjen och redigera det i Final Cut. Har tänk mig följande kamera. Canon XH A1 Men det skiljer mycket i pris på EU varianten. Vad är skillnaden? Skulle ni köpa någon annan kamera för de pengarna? Se länk. http://www.bhphotovideo.com/c/product/447098-REG/Canon_1191B001_XH_A1_3CCD_HDV_Camcorder.html http://www.bhphotovideo.com/c/product/478836-REG/Canon_XHA1E_XH_A1E_3CCD_HDV_Camcorder.html Mycket tacksam för svar. 0 Citera
Max_H Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Den amerikanska varianten är 24 resp 30 bilder/sek i HD alt 29.97 om du filmar i DV. Dumt när man bor i sverige som har 25 bilder/sek. /Max 0 Citera
roal Postad 5 december 2007 Författare Postad 5 december 2007 Vad är skillnaden i praktiken för mig som har tänkt att spela materialet direkt ifrån min dator till min LCD tv? 0 Citera
Max_H Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 I praktiken, i det läget, inte jättestor. Men så fort du ska skicka ut ex en DVD skiva som ska titta på en vanlig tv så blir det trassel... Eller om du ex ska göra något som ska visas på tv. Konvertering NTSC > PAL är inget roligt. /Max 0 Citera
beta75 Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 BHphotovideo har både PAL och NTSC kameror i sitt sortiment. Du är inte ensam om att vara europe köpa i USA. Maila eller ring dom och lägg undan en innan du reser. Största problemet är att grantin ibland endast gäller i USA, dvs du måste skicka den dit för ev reparation. Men ofta kan man köpa till en internationell garanti. /KN 0 Citera
16kolon9 Postad 6 december 2007 Postad 6 december 2007 Så länge du spelar in utomhus är det få problem. MEN när du är inomhus spökar nätfrekvensen på ljuset. I USA är det 60 HZ och då passar NTSC med 29.97 bilder per sekund, medan en PAL-maskin kan uppleva att ljuset pulserar med 60/50=>var 1,2e sekund. Och det omvända i Europa blir 50/60=> var 0,8 sekund. Det kan bli rätt irriterande med pulserande ljus. Om du kan ställa om slutartiden kan du klara dig. 0 Citera
Kjelle73 Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Ännu ett inlägg kring köp av videokamera i USA eller ej...Kompisen åker till USA imorgon, bra timing om man ser till dollarkursen, Canon´s nya HV30 är ca 3500:- billigare där, är nära att trycka på "köpknappen". Är medveten om garantiproblematiken, men va fan, alla elprylar man har köpt genom åren, inte en enda av de har krånglat så pass att jag varit tvungen att skicka på service, så den risken är jag beredd att ta. MEN problem med NTSC/PAL och framförallt alla kommentarer i ämnet gör att jag tvekar, vissa beskriver att det inte är några problem medan andra starkt avråder. Min hd-tv och dvd klarar båda formaten och kameran är för eget bruk, d v s filma knattarna när de växer upp och titta på materialet hemma. Tacksam om nån utifrån de kriterierna kan ge mig mer kött på benen att fatta beslut. Särskilt tacksam om nån som har praktisk erfarenhet, med samma förutsättningar som jag beskriver med videokameror (NTSC) köpt i USA, kan dela med sig av erfarenheter. 0 Citera
Max_H Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Kolla om han inte ska till en butik som kan sälja en PAL kamera. Det är ju inga jätteproblem med en NTSC kamera, men om du ska klippa i materialet, kanske blanda NTSC HDV med annat äldre videomaterial från VHS eller kanske byter kamera igen om 2 år... Då blir det KLART struligare. Jag skulle (personligen) betala 3.500 för att slippa den huvudvärken om 3-4 år. Men det är jag det... /Max 0 Citera
Andy P Postad 25 mars 2008 Postad 25 mars 2008 Så länge du spelar in utomhus är det få problem. MEN när du är inomhus spökar nätfrekvensen på ljuset. I USA är det 60 HZ och då passar NTSC med 29.97 bilder per sekund, medan en PAL-maskin kan uppleva att ljuset pulserar med 60/50=>var 1,2e sekund. Och det omvända i Europa blir 50/60=> var 0,8 sekund. Det kan bli rätt irriterande med pulserande ljus. Om du kan ställa om slutartiden kan du klara dig. Det blev lite fel i beräkningarna här. Pulseringarna som man skulle kunna uppleva (kan inte bekräfta att så är fallet) uppstår med en frekvens som är SKILLNADEN mellan de båda frekvenserna som interfererar: 60-50 = 10Hz, dvs var 0,1 s. /Andreas 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.