Gå till innehåll

Slowmotion i Premiere 6.5


michi_diaz

Recommended Posts

Håller på att redigera min film som jag förmodligen ska hinna färdig med till regionfestivalen. I en scen i filmen har jag en trafikolycka. Jag vill då gärna att just den scenen ska gå i slowmotion. Hur går jag då till väga? Jag anväder Premiere 6.5. När jag sänker hastigheten i procent blir bara bilden dålig och börjar hacka. Kan jag göra på ett annat sätt, eller ska jag använda ett annat program?.. Tacksam för alla möjliga svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att det blir hackigt är nog för att du drar ner speeden för mycket. Hade du skjutit det på film så skjuter man ju slowmotion "live" så att säga... man drar upp speeden på filmen så att kameran filmar tex 60bilder i sekunden istället för vanliga 24.

På video skjuts det 25 bilder per/sek för övrigt ;)

 

/Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

sakta i backarna Mr.Man... någon av oss är ute opch cykler, men ligger de inte till så här

- all video skjuts i 50fält/s eftersom bilden från början är interlaced, alltså 50 halvbilder som bildar en hel sekund. alla jämna nr på fälten hör ihop å alla ojämna hör ihop(därför bilden på ett VHS band kan hacka vid paus eller i redigeringen). Om man lägger de-interlaced på klippet blir de inte 50bilder, för, eftersom kameran skjöt klippet från början i 25 bilder(eller egentligen 50 halvbilder/s), hur kan de bli 50b/s då? när de blir de-interlaced så förs dessa 50 fält ihop och 25 hela bilder/s visas istället för 25halva+25halva/s? missuppfattade ja dej nånstans eller e de ja som e kort, tjock o korkad å cyklade till fel ö?

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=palle]sakta i backarna Mr.Man... någon av oss är ute opch cykler, men ligger de inte till så här

- all video skjuts i 50fält/s eftersom bilden från början är interlaced, alltså 50 halvbilder som bildar en hel sekund. alla jämna nr på fälten hör ihop å alla ojämna hör ihop(därför bilden på ett VHS band kan hacka vid paus eller i redigeringen). Om man lägger de-interlaced på klippet blir de inte 50bilder, för, eftersom kameran skjöt klippet från början i 25 bilder(eller egentligen 50 halvbilder/s), hur kan de bli 50b/s då? när de blir de-interlaced så förs dessa 50 fält ihop och 25 hela bilder/s visas istället för 25halva+25halva/s? missuppfattade ja dej nånstans eller e de ja som e kort, tjock o korkad å cyklade till fel ö?

 

MVH[/citat]

 

 

Jag menar att man "gör om" varje field till en bildruta, givetvis blir det halverad upplösning men dubbel frame rate. Fanns redan nämnt i denna tråd

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=712

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att det hackar i Premiere är för att det automatiskt deinterlacear klippet när man sänker hastigheten.

För att råda bot på det så högerklickar du på klippet och väljer Video Options -> Field Options och bockar av rutan där det står "Always deinterlace when speed is below 100%" eller något.

Det kanske inte gör underverk, men lite bättre blir det iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...