michi_diaz Posted July 3, 2004 Share Posted July 3, 2004 Håller på att redigera min film som jag förmodligen ska hinna färdig med till regionfestivalen. I en scen i filmen har jag en trafikolycka. Jag vill då gärna att just den scenen ska gå i slowmotion. Hur går jag då till väga? Jag anväder Premiere 6.5. När jag sänker hastigheten i procent blir bara bilden dålig och börjar hacka. Kan jag göra på ett annat sätt, eller ska jag använda ett annat program?.. Tacksam för alla möjliga svar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 humm... hur mycket ska du dra ner hastigheten? Det borde inte bli hackigt om du bara drar ner den lite. Tänk på att en sekund är 24 frames (öh typ iaf... hjärnsläpp :)) så om du drar ut den sekunden så visas ju framesen längre tid och då kan det bli hackigt.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 här står det mer: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=712 själv e jag inte så duktig inom det området.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 hittade den här tråden i ett forum åt dej http://forum.canopus.com/showflat.php?Cat=&Number=12791&Main=9273 Annars vet jag att man kan köra deinterlace på varje field så får man 50 bildrutor istället för 25 (pal interlaced), med detta bör du kunna köra halva hastigheten utan hack. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michi_diaz Posted July 4, 2004 Author Share Posted July 4, 2004 Tack för alla svar! Nu ska jag försöka mig på dem. Skriver tillbaka och berättar hur de har gått. Hej så länge!..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kobe Posted July 5, 2004 Share Posted July 5, 2004 Anledningen till att det blir hackigt är nog för att du drar ner speeden för mycket. Hade du skjutit det på film så skjuter man ju slowmotion "live" så att säga... man drar upp speeden på filmen så att kameran filmar tex 60bilder i sekunden istället för vanliga 24. På video skjuts det 25 bilder per/sek för övrigt ;) /Tony 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted July 5, 2004 Share Posted July 5, 2004 sakta i backarna Mr.Man... någon av oss är ute opch cykler, men ligger de inte till så här - all video skjuts i 50fält/s eftersom bilden från början är interlaced, alltså 50 halvbilder som bildar en hel sekund. alla jämna nr på fälten hör ihop å alla ojämna hör ihop(därför bilden på ett VHS band kan hacka vid paus eller i redigeringen). Om man lägger de-interlaced på klippet blir de inte 50bilder, för, eftersom kameran skjöt klippet från början i 25 bilder(eller egentligen 50 halvbilder/s), hur kan de bli 50b/s då? när de blir de-interlaced så förs dessa 50 fält ihop och 25 hela bilder/s visas istället för 25halva+25halva/s? missuppfattade ja dej nånstans eller e de ja som e kort, tjock o korkad å cyklade till fel ö? MVH 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted July 6, 2004 Share Posted July 6, 2004 [citat=palle]sakta i backarna Mr.Man... någon av oss är ute opch cykler, men ligger de inte till så här - all video skjuts i 50fält/s eftersom bilden från början är interlaced, alltså 50 halvbilder som bildar en hel sekund. alla jämna nr på fälten hör ihop å alla ojämna hör ihop(därför bilden på ett VHS band kan hacka vid paus eller i redigeringen). Om man lägger de-interlaced på klippet blir de inte 50bilder, för, eftersom kameran skjöt klippet från början i 25 bilder(eller egentligen 50 halvbilder/s), hur kan de bli 50b/s då? när de blir de-interlaced så förs dessa 50 fält ihop och 25 hela bilder/s visas istället för 25halva+25halva/s? missuppfattade ja dej nånstans eller e de ja som e kort, tjock o korkad å cyklade till fel ö? MVH[/citat] Jag menar att man "gör om" varje field till en bildruta, givetvis blir det halverad upplösning men dubbel frame rate. Fanns redan nämnt i denna tråd http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=712 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mega_musik Posted July 6, 2004 Share Posted July 6, 2004 Anledningen till att det hackar i Premiere är för att det automatiskt deinterlacear klippet när man sänker hastigheten. För att råda bot på det så högerklickar du på klippet och väljer Video Options -> Field Options och bockar av rutan där det står "Always deinterlace when speed is below 100%" eller något. Det kanske inte gör underverk, men lite bättre blir det iaf. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 6, 2004 Share Posted July 6, 2004 Jag förtydligade rubriken genom att ändra från "Slowmotion" till "Slowmotion i Premiere 6.5" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts