Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad behöver man för mikrofoner för att spela in en film på amatörnivå? Lite kort vad för några och vad man ska ha dem till och gärna exempel på en bra mic i den kategorin tack.

Om du skulle börja spela in lite film på hobby nivå, vad skulle du köpa för typer?

Postad

När jag jobbade åt TV4 använde vi en vanlig trådlös mick och satte den på en boom.

Väldigt bra ljud och smart då man kan använda micken till annat.

Postad
När jag jobbade åt TV4 använde vi en vanlig trådlös mick och satte den på en boom.

Väldigt bra ljud och smart då man kan använda micken till annat.

Och lite slappt enligt mig, men det är ju praktiskt. Har man bra sändare / mottagare så kanske den isåfall lilla försämringen i bland annat dynamik man får vägs upp av just smidigheten på plats. Men har man ett fast set och inte behöver göra jättesnabba förflyttningar utan hinner lägga ut en kabel är det fortfarande det bästa om du frågar mig :)

Postad

det jag va ute efter va inte så mkt om det ska vara trådlöst eller inte. Utan om man bör ha en riktad, och för vilken typ av scener, eller en vanlig rundmic, för vilka scener då? osv osv. Hoppas på lite hjälp.

Sen det här med studiomonitorar, har en sjyst deal på ett par sådana av en kompis, undrar behöver man det om man e amatör, ngn vits? Kan man använda dem till vanliga högtalare, om man har ngn sjyst EQ på datorn kanske, eller blir ljudet för platt och trist?

jag vet jag körde ett tag med ett par studiolurar som vanliga lurar, funkade riktigt bra, lite ofärgat och "tråkigt" blev ljudet, men inte så farligt.

Postad

Det viktigaste när det gäller monitorer är att du lär dig dom och vet hur det låter i dina högtalare när det låter bra i andra system också. Så när man ska välja monitorer är det bästa att provlyssna på musik och andra saker och välja dom man tycker låter bäst och rakast helt enkelt, sen är det viktigt att man ska kunna lyssna länge i dom så man inte tröttar ut öronen.

När det gäller mikar så finns det redan många trådar om detta på forumet, jag använder själv nästan aldrig rundtagande på inspelnigsplats, förutom de flesta myggor då som oftast är rundtagande. När det gäller "stora" mikar så är det nästan uteslutande ganska riktade modeller för att man ska få bort så mycket klang och andra ljud i bakgrunden som möjligt, och få så bra och mycket direkt ljud från ljudkällan som det går.

Postad

Håller till viss del mä, men vad som är ännu viktigare är att du ska kunna lita på dom.

Det bästa du kan göra när du väljer monitorer är att, om du har nåt sånt, ta med något du vet låter bra i ditt system men som du vet har brister du måste kunna höra.

När jag bytte ut mina gamla crappy Alesis Monitor One så hade jag med en gammal demo som lät helt okey i dom men som brast i en del hemmasystem jag testat i.

Kravet jag satte på dom nya högtalarna var att den skulle låta skit i dom medans bra saker skulle låta bra.

...var lite meck att hitta, kan jag säga, men den som söker han ska finna :-)

Vad gäller valet av mickar, sättningar, positioner & sånt...kan tyvärr ingen hjälpa dig med mer än det mest fundamentala.

En riktmick med antingen supercardioid eller baby shotgun (kort shotgun) är en god början, spela in ovanför huvudet, snett framför. Det finns många fullt legitima åsikter om var det funkar som bäst, men jag tycker överläppen brukar vara en bra punkt att sikta på.

Sen är det pissviktigt att ha hörlurar du verkligen kan lita på. Jag kan rekomendera Beyer Dynamics DT250, men pga olika huvuden & förutsättningar så kan man aldrig garantera att det kommer vara lika fantastiskt för dig. Inte osannorlikt i vart fall :-). Testa dig fram noggrant när du skaffar.

Postad

Det där med monitorar tror jag det blir bra med ett par enkla billiga, än att inte ha några alls, och bara köra i sina vanliga datorhögtalare. Jag har ju inte hur mkt pengar som helst och då får man kompromissa lite. Sen litar jag mer på ert omdöme än mitt eget. Så det där med att jag ska prova fram funkar nog inte så bra i praktiken.

Lurarna såg intressanta ut, var ju inte så dyra som jag kunde tänka mig att du skulle tipsa om, då du verkar vara en ljudofil, där det bästa bara e gott nog. Ska man köra en med två kåpor, eller bara med en över ena örat, som 252an är?

Det jag ville ha tips om va bara lite generellt om micar och hur de ska användas, är väll som med allt annat att man kan skriva ett helt uppslagsverk i området, och ändå inte täcka allt. Sen är det väll bäst att testa sig fram. Så man lär sig själv. Men alltid bra att ha ngt att gå efter.

Postad

Hm. Kom just på att det var ogenomtänkt & dingt att kalla Alesis Monitor One crappy. Sorry.

Faktum är att sånna är precis vad jag skulle rekomendera dig! Jag jobbar med det här, & har höga krav på att alltid veta exakt vad jag gör & hur det kommer låta i vilket sammanhang som helst.

Dom kraven har inte du. Än så länge :-)

M1:orna är inte dåliga. Har gjort en jävla massa jobb på dom som jag fått bra kritik för. Däremot hade dom svårt att vara helt ärliga med mellanregistret & toppen, samt har inte särskilt djup bas (i frequens, inte volym), så plågsamt ofta var jag tvungen kolla runt noggrant i andras system innan jag lämnade ifrån mig arbetena.

Jag köpte mina för 1500:-/paret för Monitor One Mk2 i början av min karriär & det fanns inga andra som var i närheten då.

Jag har måttlig koll på lägre prisklasserna längre, men dom där kan absolut rekommenderas för alla amatörer & är väldigt billiga begagnade!

Vad gäller mickarna, det är just det som inte går att förklara på ett forum!

Det enda bra svar som finns för locationljud är att testa sig fram men att en hyggligt riktad mick (förslag:Röde NTG-2) använd snett framifrån över huvudet på skådisen med inte för långt avstånd är en väldigt bra utgångspunkt.

Det finns så sjukt många fullständigt olika förutsättningar för vad som krävs att en metod som är kanon för ett tillfälle kan förstöra ljudet totalt någon annanstans.

Vad du just bett om är att jämföra med att be om ett svar på hur man lagar mat. I en kokbok får man många svar men att förklara det via ett forum skulle bli grymt omständigt & påverkas av vad man gillar & är ute efter för tillfället.

Jag kan säga hur jag lärde mig om det kan vara till nån hjälp.

Jag satte en gammal ADK 51 (en mick absolut inte gjord för film) på en boom, kopplade in den & mina lurar i kameran, & testade mig fram var det lät bra.

Det svåra var inte att hitta ett ljud man gillar, utan att hålla uppe tyngden av den där jävla micken ;-)

Det viktiga är inte att det blir perfekt nu. Du kan testa med precis vilken mick du vill egentligen eftersom det är ett fantastisk sätt att lära sig, det viktiga är att ta till sig erfarenheten, be it good or bad all the same, & ta den till dig.

Misstag ger erfarenhet & den behövs desperat när man börjar jobba med det.

Var kritisk men inte cynisk & lita på dina öron.

Jag anser inte att det bästa är det enda som duger. Jag skaffar huvudsakligen dyr pro-audio där det är fullständigt kritiskt för att kunna joba med det, framför allt till monitorering & omvandling. I övrigt anser att man ofta vinner mer på att använda bra men billiga saker väl & göra något eget av dom, & köpa upp sig där man inte kan använda billigare prylar!

Olika varianter har olika användningsområden, & bara för att man kanske har en as-dyr & avancerad studiomick betyder inte att man inte har nytta av sin gamla môrkna claes Ohlsson-mick.

I lägre budgetklasser finns det en plågsam massa skit (även konceptet pro-audio kan vara överskattat ibland tyvärr), men det finns åsså väldigt mycket som är bra på olika sätt. Dock finns det orsak att sakerna är så billiga & dom är väldigt begränsade på diverse sätt.

Jag använder flitigt billig-prylar eftersom jag kanske inte har råd med nåt annat än eller känner orsak att ta fler lån, eller helt enkelt tycker dom billiga prylarna gör ett bättre jobb. Har bla en Microtrack modell ett som alltid är med mig. Brusar & har inte full phantommatning, men god frequensgång, lättarbetad & kostade inte mycket alls! Fan så mycket enklare att kånka med sig planlöst än en stor fet Aaton Cantar exempelvis...

Har man inte råd med kvalitet så behöver det inte betyda att man måste nöja sig med skräp, det betyder enbart att man måste vara mer kritisk till vad man köper, fundera på vad man egentligen vill uppnå med inköpet, & lita på sitt omdömme.

Ska försöka förklara mig enkelt;

Allt sånt här är en jungel, & ingen kan bära dig genom den, bara visa vägar du kan ta. Sen är det upp till dig & ditt omdömme att försöka bedömma vilken väg som passar just dig bäst. Inga vägar kommer gå rakt & många av dom kan vara steniga & sakna belysning, men så länge dom leder fram till mål så är dom aldrig fel.

Däremot finns det väldigt många vägar & dom går precis överallt. Många kommer peka & säga att just deras väg är kantad med glass whiskey & nakna brudar, men sanningen är inte sällan att man istället för Hollywood & solsken hamnar hos en gnällig gammal ilsken kärring i Säffle & hennes bedrövliga marulk till hundjävel.

Man kan alltid gå därifrån, & har man inte tappat gnistan totalt så lär man göra det fortare än fan, men vandringen tillbax till kända omgivningar är omständig & frustrerande.

Ibland har man iof otur, men faktum är att det är inte är väldigt svårt att klura ut om vägen man funderar på är ett bra val eller inte.

Man måste bara lita på sina egna intryck & agera därefter.

Först & främst: Går den ens åt samma vädersträck som du ska?

Om den gör det, men är mörk, har en suspekt fnittrig gubbe i trenchcoat, & är full med hund-pudding...eller om den som visar ut vägen är överentusiastisk & talar med aggresivt fjäskigt tonfall men inte kan förklara sig, så är det med all sannolikhet inte ett väldigt bra val.

Sånna människor har alltid funnits. Att ha viljan att hjälpa till är bra, men om man inte faktiskt vet vad man snackar om så kan det vara förödande, viljan att framstå som duktig & påläst till varje pris kan skapa monster.

Många söker dessutom självbekräftelse i sina val & att inte dela deras åsikt blir ett personligt hot. Behöver inte betyda att deras vägar går helt åt helvete, men man kan absolut inte lita på att det blir en särskilt trevlig väg att vandra.

Djupt tragiskt...

Tillbax till vägvalet..;

Är vägen däremot ljus med vacker natur & den som pekar ut den faktiskt objektivt kan förklara sig så är det stor chans att man kommer om inte helt rätt, så åtminstonde mot rätt riktning & man kommer njuta av resan så mycket som möjligt.

Precis så här är det att välja utrustning, arbetsmetoder & allmän erfarenhet.

Det viktigaste för just dig är att testa dig fram & leta efter något du gillar. Alla prylar har begränsningar, & för vissa av oss är dom inte acceptabla, för andra spelar dom ingen roll, & i många fall så finns det mycket bättre alternativ för den som orkar leta.

Ta till dig förslag & rekomendationer av folk du tror du kan lita på, men basera inte dina egna åsikter runt dom utan bilda dig en egen erfarenhet som gärna får stödja sig på infallsvinklar du får.

Bara för att en person säger att en sak är lila & en annan att den är rosa betyder det inte att en måste ha fel...

Inte så mycket som en rad i hela det här inlägget är att betraktas som instruktionsmanual. Det är, speciellt ifråga om högtalarna, en invecklad vägkarta ritad efter hur jag anser att jungeln ser ut, inkluderat mitt förslag om vad jag anser som den minst plågsamma vägen.

En handritad karta kan aldrig bli särskilt vare sig exakt eller detaljerad, ergo varför du måste hitta & lära dig vägarna på egen hand, alternativt köpa en kartbok.

Postad

Kom dessutom att tänka på en sak.

Även från den bäste kan förslagen av vägval visa sig svåra att följa & sakna viktiga checkpoints:

Vissa har inte vandrat längs dom vägarna på länge. Minnet är väldigt fragmentariskt, så det är lätt att glömma exakt hur det såg ut.

Andra har inte vandrat särskilt långt än & vet inte vad som väntar. Kan man inte se horizonten & det går långsamt är det lätt att förvänta sig att varje krök kommer leda fram till målets grind, trots att det är långt kvar & mycket kommer hända.

En liten grupp sitter just nu vid slutstation för den här fasen, men vet inte riktigt hur dom ska tolka vad dom uppnått. Är dom verkligen framme? Eller har dom gått för långt? Vad som möter en när man kommer fram är ofta inte riktigt vad man hade väntat sig, så deras vägförslag kan vara fyllt av både osäkerhet & misstro, omskriven efter möjliga vägval som kanske hade varit lite bättre.

Nån enstaka visste precis vad dom ville, gick en behaglig & sjön promenad raka vägen till jackpott & njöt av vad dom visste väntade.

Deras vägbeskrivning kan lida lite av spöken i minnet, men mestadels användbar.

Problemet är att man aldrig kan vara säker på att någon faktisk är just den här personen med svaren, eftersom alla dom andra grupperna...förutom den förvirrade gruppen vid slutstation...är övertygade om att just dom sitter på dom rätta svaren.

Postad

Jag tror jag börjar fatta vad du menar. Kul beskrivning. Slutsatsen är väll att man bara kan lite på sig själv, om ens det.

Till att börja med köper jag mig nog en vanlig röde videomic till en HV20, och leker med, men sen när det är daxs att uppgradera, köper jag en H4 (eller liknande) med några sjysta mickar. Men jag undrar, vad har man för typ av mick när man ska ta upp miljöljud, för att senare kunna lägga på efteråt? Tar man upp det med en rundupptagande mic, så man får med allt, eller kör man riktad mic mot endast vissa grejer, så man bygger upp ett eget miljöljud. Antar att här är det som med att allt annat du beskrev, att det inte finns ngt konkret svar. Kan du ge exempel på en rundupptagande mic, som passar min plånbok?

Postad

Vilda atmos tar du oftast upp i stereo antingen med en stereomik eller två monomikar i X/Y.

Vilt ljud för att ha att pussla med till scenen i efterhand, tex om du vill fimpa nån offreplik eller liknande, det tar du upp med samma mik du använde på plats, på samma ställe, för att få så liknande "brus" som du hade i bakgrunden under replikerna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...