Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man vill höja ljudnivån på sin film i Premiere Pro cs3, vilken metod är bäst?

1. Att "audiogain:a" varje klipp/exporterad sekvens?

2. Att dra upp den där gula ljudnivålinjen på varje klipp/exporterad sekvens?

3. Att höja ett helt ljudspår genom ljudspårskontrollen?

4. Annat sätt som vi inte känner till?

Eller innebär alla metoderna egentligen samma sak?

/Linda o Sara

Postad

Om jag nu har förstått er rätt så ska ni höja ljudnivån i en hel film. Alla dessa metoder höjer ju ljudnivån, så ni får välja den ni tycker verkar bäst. Jag hade nog valt alt. 3 via audiomixern.

/Samuel

Postad

Nej, ingen ska ge mer eller mindre brus då jag inte tror programmet jobbar på olika sätt. Jag hade dock valt alternativ två först då du automatiserar volymen för varje klipp, alla klipp kanske inte behöver höjas lika mycket.

Om du inte kan höja tillräckligt i volym med "gula volymnivålinjen" så får du gaina med alternativ 1, men jag hade bara gjort det på de klipp som man inte kommer upp tillräckligt med "volymnivålinjen".

Postad

Mer extra brus är det inte direkt frågan om på sånna nivåer, men digitalt truncation-dist & artefakter kan dyka upp om man har otur.

Fick ett helt project att styra upp där klipparen hade gjort en sån tabbe.

Först & främst, det är hela alltet som ska höjas? Är alla tracks sänkta i övrigt eller är det mycket som förstärkts i Premiere?

Är i stort sett allt unity (samma volym som det inspelades på alltså) eller sänkt så vinner du en del på att höja upp alla spåren var & en för sig. Tar tid men man vinner mycket på det.

Autogain är usel, unvik in i det sista.

Är mycket förstärkt ifrån timeline däremot så skulle jag säga att du vinner mest på att bara höja master-regeln i mixern & säkra topparna med en limiter, eller, om du kan hantera en , en compressor.

Är det bara delar av ett eller flera spår du vill jämna ut för att få ett snyggare ljud så kommer det ta tid, & autogain kommer förstöra ditt ljud. Då höjer du/sänker varje enskilt klipp i timeline.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...