Gå till innehåll

Samarbetspartner till Manus sökes...


gregorvega

Recommended Posts

Jag har en flyktig, men rätt skön idé till ett filmmanus. Jag tror att jag skulle må bra av ett bollplank/samarbetspartner. Inga speciella krav ställs förutom att han/hon ska kunna se det vackra i en med lysrör upplyst mataffär med låg bakgrundsmusik. Idén följer, väldigt grovt sammanfattad nedan:

 

Underground Shopping

En hetrogen grupp blinda människor hålls mot sin vilja fångna under jord av en stor livsmedelsbutik. Deras uppgift är att i blindo gå runt och simulera affärsbesök i en liten underjordisk version av butiken så att gruppen av arkitekter som ska rita om huvudbutiken ska förstå de mest grundläggande elementen av livsmedelsshopping. Ska någon av fångarna, sin synskada till trots, lyckas ta sig upp till jordytan och berätta sanningen för världen?

 

De blinda är:

 

Marco 28 år

Franke 20 år

Doria 32 år

Simon 48 år

Dina 22 år

Inga 57 år

 

PROLOG - En begravning för Simon Brehmer 48 år, före detta anställd på livsmedelbutiken. Simon har dött i en olycka på jobbet. En representant för företaget kungör med gråten i halsen att Simon kommer saknas av samtliga på jobbet och att han numera shoppar under jord. Om det är film så avslutas detta med en zoomning på ett porträtt av Simon ståendes på en kista. En kista som är TOM!

 

DEL 1 - Det är mörkt och Simon hör sig själv andas. Plötsligt tänds två stora lysrör i taket på hans ganska lilla cell. En reklamjingel från butiken spelas på ganska hög volym ur en skrapig högtalare och en ganska stor mängd kallt vatten faller ner från taket på honom och försvinner ut genom gallret i golvet.

 

Därefter handlar det om hur dom utsatta blinda blir medvetna om sin situation. Först att deras ständigt planlösa shoppingrundor inte är ett sisyfosuppdrag i livet efter döden utan en grym fångenskap under jord. Sen kommer dom våghalsiga försöken till flykt. Ett oerhört begränsat antal scener ska utspelas ovan jord.

 

Vad tror ni? Är det något att ha? Jag vet att det är svårt att filma själv, men det är manuset som står i fokus här...

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag tycker det här låter aningen bisarrt om jag ska vara ärlig, ska det här göras på svenska skulle jag tro att sannolikheten blir lika med noll. Idéen har ju vissa coola inslag, men det känns som en blandning mellan Das Experiment och Psalmer från köket...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Opus]Alltså jag tycker det här låter aningen bisarrt om jag ska vara ärlig, ska det här göras på svenska skulle jag tro att sannolikheten blir lika med noll. Idéen har ju vissa coola inslag, men det känns som en blandning mellan Das Experiment och Psalmer från köket...[/citat]

 

Alltså som jag ser det så är det inte ens tänkt att filmas, utan mer som ett manusexperiment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...