Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kunde svära på att det fanns en tråd om efterlysningar av filmtitlar, men jag kunde inte hitta den.

I filmens början är det femtiotal. Det är i en av USAs södra stater där rasimen är mycket svår. En ung man, kortklippt och tunna läppar och svåra acneärr (personens beskrivning är lite osäker) skjuter ihjäl en svart man med ett gevär eller hagelgevär, efter någon sorts konflikt. Någon gärningsman går inte att hitta, eller rättare sagt, att anklaga en vit man för mord på en svart är rätt meningslöst. Den vite mannen blir aldrig åtalad pga brist på bevis. Klart inte, eftersom den vite polisen inte anstränger sig särkillt mycket.

Tiden går, och det är nutid (ungefär). Den vite mannen är äldre, och aktiv politiker eventuellt i en valkamanj till governör. Den svarte mannens anhöriga har inte glömt gärningen. Någon utomstående lägger sig i och tar upp fallet igen. Trots att man öppet anklagar governören finns inga bevis att finna och governören gör ingen större hemlighet att det är han, men några bevis finns inte att finna. Governören är till och med hånfull och uttalat rasisitisk. Han får många röster i valet. Det ser mörkt ut för utredningen.

Följande händelseutveckling kan vara ihopblandad från en annan film, men jag tror att man illegalt bröt sig hos guvernörens hem och fann geväret i en låda på vinden/källaren vilket dög som bevis för att fälla honom, till den svartes anhörigas stora glädje. Rättvisa har skipats. Den anhöriga kan eventuellt vara hans mamma.

Jag trodde filmen hette Missisippi brinner, men så gick den på teve härom veckan och det var inte den. Filmen brukar gå lite då och då på teve på lite sämre tevetid utan större uppmärksamhet. Vad kan filmen heta? Det har en del år på nacken vid det här laget.

Postad

Det är möjligt. Mitt minne sviktar ordentligt. Det låter mycket bekant. Hela åtalsprocessen skapade stort uppbåd i hela staden. Den kan ha funnits en sådan scen.

Jag har också minnesbilder av svarta som bar vapen och det var helt lagligt så länge de bar vapnen helt synligt. Men det kan vara från en helt annan film där de svarta inte längre accepterade att sitta bakom snöret på bussen och protesterade med lagliga medel, tex genom att öppet bära vapen.

Postad

Jag skulle gissa 80-tal men det kan fela på minst 10 år hit och dit. Men "nutid" menar jag förståss att början av filmen var "historisk" tid medan huvudelen av filmen utspelar sig i "framtiden" i förhållande till den historiska tiden. hehe. Klart som korvspad?

(tråden du pekar på var nog den jag letade efter, men titeln fanns inte med i mina sökord)

Postad

det är en nittiotalsfilm (om det är den jag tror att det är). den svarta man som skjuts i början var inblandad med martin luther king. Har för mig att den manliga vita polis/advokat kommer inte ihåg vilket, spelas av Alec Baldwin eller någon liknande... De hittar geväret hos hans föräldrar då hans pappa är vapensamlare och tydligen köpt vapnet... Är det samma film jag tänker på?

Postad

Tusan, det verkar mycket lovande. Ett namn, och sen lossnar det mycket. Tusen tack för ledtråden. Jag tror filmen heter Ghosts of Mississippi (1996)http://www.imdb.com/title/tt0116410/

Beskrivningen stämmer mycket bra, men jag känner inte igen stillbilderna. Dock ser mördarens bild bekant ut, och skådespelaren heter James Woods och hans bildgalleri på imdb ser ut som den jag letar efter.

http://www.imdb.com/gallery/ss/0116410/Ss/0116410/ScanImage26.jpg.html?hint=group

http://www.imdb.com/gallery/granitz/1094/Events/1094/wi20010311_JamesWoods_Granitz_157057.jpg.html?path=pgallery&path_key=Woods,%20James%20(I)

Tusen tack för hjälpen. Frågan är vad filmen heter på svenska? Finns inte på discshop.

Postad

Tusen tack för hjälpen. Frågan är vad filmen heter på svenska? Finns inte på discshop.

Skuggor från de förflutna heter den på svenska, men den finns tyvärr inte på DVD i Sverige.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...