Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har stora funderingar på vad man behöver för utrustning för att kunna koppla in vhs-spelaren/dv-kameran m.m. och sedan lägga in och redigera filmerna på datorn?

Dvs. kort, kablar, program?

Vill kunna spara filmerna i dvd, vcd och divx-format.

Så..finns det något bra program som fixar detta? Har läst lite om att Pinnacle Studio Plus ska vara helt ok.

Och vilket kort ska man ha? Finns det kort som har både firewire, rca, s-video och liknande som inte kostar allt för mkt? Hade tänkt mig ett maxpris på 5-600:- (spelar ingen roll om det är internt eller externt).

Kom gärna med lite förslag, alla förslag uppskattas!

mvh manutd

Postad
Har stora funderingar på vad man behöver för utrustning för att kunna koppla in vhs-spelaren/dv-kameran m.m. och sedan lägga in och redigera filmerna på datorn?

Dvs. kort, kablar, program?

Vill kunna spara filmerna i dvd, vcd och divx-format.

Så..finns det något bra program som fixar detta? Har läst lite om att Pinnacle Studio Plus ska vara helt ok.

Och vilket kort ska man ha? Finns det kort som har både firewire, rca, s-video och liknande som inte kostar allt för mkt? Hade tänkt mig ett maxpris på 5-600:- (spelar ingen roll om det är internt eller externt).

Kom gärna med lite förslag, alla förslag uppskattas!

mvh manutd

Ingen som vet?

Postad

Ok. Tack för förslaget! Personligen tycker jag att priset var en aning högt, ett firewire-kort får man för 200-250:-. Men smakar det så kostar det=)

Det är ju först och främst mina gamla vhs-band som jag vill rädda, så jag får väll ta och spara till ett sånt där.

Postad

Det går inte att komma under 600 spänn men om du vill snåla på dina minnen är det upp till dig. Jag hade turen att rädda mina VHS-band på jobbet med en JVC bandare med firewire-anslutning.

Postad

Kolla in grafikkort som har ViVo-anslutning (Video in Video out).

Värdesätter du materialet du har på banden skall du skaffa dig

en bra DV converter istället, från tex. Canopus.

Dessa skall tydligen klara av att hålla ljudet synkat även under

långa sekvenser, de bättre har även tidsbaskorrektion.

Googla lite & ropa in något nice på ebay eller dylikt.

Ett litet tips till önskelistans förstplats:

http://www.canopuscorp.com/products/ADVC300/index.php

MVH / Tomten

;-)}

Postad

Vad har du för Videokamera? Den kanske har video-in.

Då kan koppla: VHS-spelar ---> DV-videokamera ---> Dator via firewire.

Totalt 200 spänn i så fall.

/KN

Postad

Har en dv-kamera, men tyvärr finns ingen video-in.....bara ut.

Jag kan nog lägga ut upp till 1000:- nu som det ser ut.....så den där adapterna som

DDeridex länkade till ser helt klart intressant ut=)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...