manutd Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Har stora funderingar på vad man behöver för utrustning för att kunna koppla in vhs-spelaren/dv-kameran m.m. och sedan lägga in och redigera filmerna på datorn? Dvs. kort, kablar, program? Vill kunna spara filmerna i dvd, vcd och divx-format. Så..finns det något bra program som fixar detta? Har läst lite om att Pinnacle Studio Plus ska vara helt ok. Och vilket kort ska man ha? Finns det kort som har både firewire, rca, s-video och liknande som inte kostar allt för mkt? Hade tänkt mig ett maxpris på 5-600:- (spelar ingen roll om det är internt eller externt). Kom gärna med lite förslag, alla förslag uppskattas! mvh manutd 0 Citera
manutd Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Har stora funderingar på vad man behöver för utrustning för att kunna koppla in vhs-spelaren/dv-kameran m.m. och sedan lägga in och redigera filmerna på datorn? Dvs. kort, kablar, program? Vill kunna spara filmerna i dvd, vcd och divx-format. Så..finns det något bra program som fixar detta? Har läst lite om att Pinnacle Studio Plus ska vara helt ok. Och vilket kort ska man ha? Finns det kort som har både firewire, rca, s-video och liknande som inte kostar allt för mkt? Hade tänkt mig ett maxpris på 5-600:- (spelar ingen roll om det är internt eller externt). Kom gärna med lite förslag, alla förslag uppskattas! mvh manutd Ingen som vet? 0 Citera
DDeridex Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 För VHS- Köp något billigt som tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25424828 det borde duga. För DV behövs Firewire eller USB 2.0 beroende på vad du har för kamera. Programvaran väljer du helt beroende på hur tjock plånbok du har. Om du bläddrar lite bland trådarna på forumet tror jag du kan få en hel del tips. 0 Citera
manutd Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Ok. Tack för förslaget! Personligen tycker jag att priset var en aning högt, ett firewire-kort får man för 200-250:-. Men smakar det så kostar det=) Det är ju först och främst mina gamla vhs-band som jag vill rädda, så jag får väll ta och spara till ett sånt där. 0 Citera
DDeridex Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Det går inte att komma under 600 spänn men om du vill snåla på dina minnen är det upp till dig. Jag hade turen att rädda mina VHS-band på jobbet med en JVC bandare med firewire-anslutning. 0 Citera
manutd Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Jo det är sant! När man tänker efter på vad man räddar så är det ju utan tvekan värt pengarna=) 0 Citera
Jonsson Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Kolla in grafikkort som har ViVo-anslutning (Video in Video out). Värdesätter du materialet du har på banden skall du skaffa dig en bra DV converter istället, från tex. Canopus. Dessa skall tydligen klara av att hålla ljudet synkat även under långa sekvenser, de bättre har även tidsbaskorrektion. Googla lite & ropa in något nice på ebay eller dylikt. Ett litet tips till önskelistans förstplats: http://www.canopuscorp.com/products/ADVC300/index.php MVH / Tomten ;-)} 0 Citera
beta75 Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Vad har du för Videokamera? Den kanske har video-in. Då kan koppla: VHS-spelar ---> DV-videokamera ---> Dator via firewire. Totalt 200 spänn i så fall. /KN 0 Citera
manutd Postad 28 november 2007 Författare Postad 28 november 2007 Har en dv-kamera, men tyvärr finns ingen video-in.....bara ut. Jag kan nog lägga ut upp till 1000:- nu som det ser ut.....så den där adapterna som DDeridex länkade till ser helt klart intressant ut=) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.