Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Då var det dags att lämna Avidland och se vad nya FCP Studio2 har att komma med.

Ursprungsplanen var att köpa en Mac pro med extra allt men efter ett snack med min revisor har jag kommit fram till att det blir en kompromiss.

Jag tänker köpa en Macbook pro till att börja med och så får den stationära redigeringen med extra allt dröja ett år eller två (och då kommer ju macbooken vara en fin side kick).

Nu till frågan:

Det står egentligen mellan de två 15" varianterna. Skillnaden är framförallt grafikkorten.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723646&node=home/shop_mac/family/macbook_pro

Frågan är om det är värt de extra pengarna (typ 3-4 tusen). Jag läste i en tidigare tråd att

det nog var ganska bortkastat med det dyrare kortet.. men sen har jag läst att vissa av programmen i studio2 är ganska tunga. Då är ju frågan om grafikkortet kan göra skillnaden?

För större projekt tänker jag att jag förklipper på macbooken och hyr sedan in mig ngnstans för slutklipp.. men jag skulle vilja kunna köra alla program i studion. Sitta på kammaren och påta för att lära mig grunderna, kanske investera i en Lynda tutorial eller liknande..

Kanske räcker den billigare ändå (och så kan jag peta in 4gig "piratram" om det blir för långsamt).

Hm.. sen en liten bifråga om glänsig eller matt skärm.. har läst att det bara är en fråga om vad man gillar bäst.. men, vilken återger färger mest korrekt (eller är det ingen skillnad)?

/ William

Postad

En kille med samma problem:

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=99284&highlight=Macbook+pro

Han var helt inne på att köpa den billigare.

Sen ångrade han sig för att:

"... Well now I'm not sure again.

Been researching Color and I found out that you can only render 8bit and need the 256mb VRAM to render floating point.

Damnit."

Hm.. innebär det att det är kört att köra color med 128mb videokortet..

Postad

Hm.. vad menas egentligen med?:

"Been researching Color and I found out that you can only render 8bit and need the 256mb VRAM to render floating point."

Jag vill använda mig av color framförallt för vanlig hederlig färgkorr. Det kanske fungerar iaf på den billigare macbooken?

Det bär liksom emot att punga ut för något som jag eventuellt inte behöver.

.....edit 1..

(Kom på att man kan redigera inläggen så blir det inte så fasansfullt många)

Pratade med en kille på macoteket som sa att han trodde att macbook pro 15" inte var med på minimikraven för att skärmen har för låg upplösning. Han sa att han inte kunde garantera att det skulle fungera med extern skärm heller. Tankar?

.... edit 2...

Nu har jag snackat med en kille på FCP studio suporten och han sa att man inte kan rendera mer än 8 kanske 10 bit i color, men behöver man bättre kvalitet kan man ju ta projektet till en mac pro och rendera där. Så det blir den billigare varianten. Köper den imorgon! (om ingen kommer på ngt som borde få mig att tänka om).

Postad

Om du kan lägga 12ooo på FCP 2 så är väe ett par lappar för ett bättre grafikkort ingenting att fundera över. Du kommer ju kunna ha macbook pro längre innan den blir "gammal".

Jag tycker Color verkar krångligt. Själv använder jag PhotoShop CS3 extended för att korrigera filmklipp. Ladda ner en test och prova. Grymt bra med justeringslager.

/KN

Postad
Om du kan lägga 12ooo på FCP 2 så är väe ett par lappar för ett bättre grafikkort ingenting att fundera över. Du kommer ju kunna ha macbook pro längre innan den blir "gammal".

Jo förvisso.. men pengar är ju alltid pengar.. och egentligen så är det knappt jag har råd.. och i.o.m. att saker ändå blir gamla så pass snabbt så är 4000kr rätt mycket pengar..

PhotoShop CS3 extended låter intressant.. ska jag absolut kolla upp.. men jag vill nog ändå försöka få ett grepp om FCP studio hur som.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...