Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Har en bröllopsfilm som är 2 timmar och 8 minuter.

Skall bränna detta till en TDK DoubleLayer DVD+R 8.5 GB Med en brännare som heter TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L som sitter i en HP dator.

Hur jag än gör så kan jag inte bränna från Adobe Encore DVD 1.5

Jag får ett felmedelande som lyder Media is incompatible. Please insert media, close the tray, and click OK.

Finns det någon inställning i programmet som jag inte tänker på. För det är inga problem att bränna till en DVD med 4.7 GB.

Trodde först att min brännare inte klarar av doublelayer men det fungerar finfint om jag bränner film i ett annat program.

Har en fråga till!

Ni som kan, vet ni om det är en stor skillnad på kvalité mellan att bränna en film på 2 timmar och 8 minuter till en 4.7 GB och en på 8.5 GB?

Ser man skillnaden ju större tv man tittar på och i så fall finns det någon gräns?

Postad

Om jag inte minns fel kom stödet för Dual Layer först i Encore 2.0 och finns alltså inte i Encore 1.5, därav meddelandet Media is incompatible. Jag är inte 100% säker, men ganska säker på att det är så. :)

Postad

Under Disc kan man välja vilken storlek "disc volum" den stösta är 8.5

Sökte på nätet och fann på adobes forum detta

"Encore 2.0 (and earlier) does not support DVD-R DL burning. If you want to burn a dual-layer from Encore, use DVD+R DL media and burner.

Note you could also build an image file, and then burn with another application which supports DVD-R DL, such as ImgBurn"

Men den skivan som jag har är +

Får testa hans förslag med image file, någon som vet om det försämrar kvalitén?

Postad

Om du har toppklass källmaterial efter redigeringen så kanske du kan märka en liten försämring i kvaltitet genom att klämma in 128minuter. Om du försöker utnyttja hela utrymmet på skivan genom att prova med olika värden för bitrate max och medel tills du utnyttjar hela utrymmet så skall det till en tränad blick för att se någon skillnad. Eventuellt kan det löna sig med two-pass kodning som du kan välja i Encore, men det tar längre tid.

Postad

En liten vänlig fundering på ditt problem, men kanske inte det svar eller fundring du vill ha?

Bröllopsakten i kyrkan brukar ju vara på ca 25 min. Sen har man förberedelser och lite eftersnack utanför kyrkan kanske?

När du fått en så lång film har du akten, förberedelser, middag och tal i samma film? Inte funderat på att dela dem i två filmer i så fall?

När vi filmade mitt och min hustrus bröllop för två år sedan så blev filmen nånstans kring 35-40 min. Då hade vi samling vid kyrkan, akten i kyrkan och när vi åkte med häst och vagn från kyrkan. Det blev lagom på en dvd tillsammans med bildgalleri av några av gästernas stillbilder.

Vi filmade inte middag. Vi tyckte det var ointressant, och filmarna är vänner till oss så de fick vara 100% gäster på middagen om de skötte sig bra med filmningen dessförinnan. :-)

DVDn var uppskattad som julklapp några månader efter bröllopet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...