Sanviera Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Har någon köpt Videokamera från Globalmediapro? Hur har funkat det för de som har haft affär med dem? Hur är tull och andra avgifterna när varan kommer fram till Sverige? 0 Citera
Max_H Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Finns en LÅNG tråd i ämnet - sök. /Max 0 Citera
Sanviera Postad 14 november 2007 Författare Postad 14 november 2007 Tack Max. Jag hittade inte någon som köpte kamera från dem och sen betalade moms i Sverige. Jag vill gärna veta från vilket land de normalt skickar varor till Sverige och hur är tullavgift i så fall. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 14 november 2007 Postad 14 november 2007 Du får ungefär lägga till lite mindre än 25% på priset. Köpte min DVX100B för 19000 Slutsumman blev 24000:- Varav frakt 990:- 0 Citera
Sanviera Postad 15 november 2007 Författare Postad 15 november 2007 Du får ungefär lägga till lite mindre än 25% på priset. Köpte min DVX100B för 19000 Slutsumman blev 24000:- Varav frakt 990:- Tack Andreas för informationen. Från vilket land skickade de din kamera till Sverige? Jag tror att om de skickar från UK då betalar man ingen extra. Är det sant? 0 Citera
Octavianus Postad 15 november 2007 Postad 15 november 2007 det är väll så att de har angett priserna exklusive moms, så även om du bor i UK så lägger de på moms, fast då deras skattesats. Jag är mest nyfiken på vad som händer om kameran pajar, och man vill reklamera den? 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 15 november 2007 Postad 15 november 2007 Ja jag är ju som klantig och har tappat bort kvittot så jag har ingen garanti på min kamera :/ Har haft den 1 år nu och fungerar fortfarande så jag är glad :) Så jag funderar inte hur jag ska göra om kameran går sönder.. Förmodligen öppnar jag upp den och leker lite, också köper jag en ny kamera. 0 Citera
Sanviera Postad 15 november 2007 Författare Postad 15 november 2007 det är väll så att de har angett priserna exklusive moms, så även om du bor i UK så lägger de på moms, fast då deras skattesats. Ja det är sant, men om du bor i Sverige du betalar priserna exklusive moms och sen betalar du moms här i sverige, om varan har skickades från nåt land untanför EU. Om de skickar från UK (vilket är inom EU), behöver du inte betala nåt extra (tror jag). 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 15 november 2007 Postad 15 november 2007 England har väl Vat eller något som liknar moms i sverige. Jag tror det är hugget som stucket vart ifrån de än skickar. 0 Citera
Stingray Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Om du köper en kamera utanför EU så tillkommer tull och moms. För varor köpta inom EU slipper du de avgifterna. SKillnaden om säljaren lägger på moms i sitt land, inom EU, är hur du redovisar köpet i momsredovisningen, om du nu är redovisningsskyldig. Du kan också be säljaren att inte lägga på moms för att du bor i annat EU land än säljaren bor i. Funkar ibland. Jag skulle bara handla från globalmedia om jag är säker på att dom skickar från England, annars blir kostnaderna för höga. Går kameran sönder så är det lättare att skicka den till england. Vissa märken har också world wide warranty så att du kan lämna den till tillverkare i sverige som sedan fixar rep. /Tommy 0 Citera
Max_H Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Vissa märken har också world wide warranty så att du kan lämna den till tillverkare i sverige som sedan fixar rep. /Tommy Som vissa verkstäder i sverige vägrar befatta sig med (Dvs WW Warranty). Eftersom verkstaden, i vissa fall, exempelvis får betalt av svenska Sony för att fixa en specifik kamera. Och om kameran ifråga inte är såld av svenska Sony så ligger det inte i deras intresse att stå för reparationen. Ibland kan dom stå för delarna och du får betala jobbet. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.