Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Ok, lite funderingar kring 35 mm adapter. Någon som orkar hänga med.

Jag kommer inhandla en Canon A1 för ett speciellt projekt. För intervjuer och snygga scener (enbart delar av filmen) är jag sjukt sugen på en 35 mm adapter. MEN, jag vet inte så mycket om det.

Kollat lite snabbt på SGpro

1. Hur funkar det med en adapter på A1 som har "fast objektiv". Inga problem?

2. Vad skall man ha för objektiv? Vilket som helst? Alltså vidvinkel, tele. Allt funkar?

3. Hur blir det med kamerans egna zoom (i detta fall 20x zoom)? Kan man använda den eller skall man bara använda de lösa linserna som man sätter på adaptern.

4. Jag skall göra en vindurfing film. Tror inte jag kommer köra med adaptern under själva surffilmningen, utan enbart vid intervjuer och en del naturmiljöbilder. Eller skall man köra vid all filmning för att få en enhetlig bild. Någon snackade om problem vid panonering med dynamisk adapter. Jag panorerar och zoomar mycket vid vindsurinfgfilmning; dvs blir det omöjligt att köra med en adapter då?

Vilken adapter plus lins är jag i behov av till min A1 och detta projekt. Någon som säljer????

Skulle vara guld värt med ett svar på detta

Peter

Postad

1. Inga problem.

2. Vilket som helst förutsatt att du håller dig till objektivfattningen du har valt på adaptern.

3. Kamerans egna zoom använder du endast för att zooma in på mattskivan i adaptern. För att zooma in på motiv använder du optiken du sätter på adaptern.

4. Det är kanske lite overkill med adapter då. Det är inte billigt med långa zoomar, och om det skulle vara billigt så får du inte in speciellt mycket ljus. När du har köpt en adapter så kan du ju ändå prova innan projektet och se om det funkar för det du ska göra.

Postad

kan bli lite, vad ska man säga, oenhetligt om du bland med och utan adaptern, det är inte bara dofen som ändras utan även färgerna. Men det är kanske du tänkt på och tänker använda. Intervjuver och miljöbilder med adaptern, så det blir "mjuk och skönt" sen vanligt i "action scenerna" så det blir lite tråkigare och kallare för att framhäva vindsurfingen mer. Är det så du tänkt eller hur har du tänkt?

Låter helsjyst facktiskt, rätt sugen på att gåra ngt liknande själv facktiskt att blanda sådär, för olika typer av scener. Men det får bli i framtiden, nu har jag inte ens en kamera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...