Gå till innehåll

DVD omslag


nomis

Recommended Posts

men, jag vet för ett par år sedan gjorde jag en annan film där jag på något sätt lyckades hitta den bild som jag sedan kunde använda till ett omslag!

Men hur!!!?

Sure thing cd labeler the luxe använder jag ibland för att göra omslagen, men faktum är att denna bild med alla texter och inklipp är gjord i Pinnacle.

Jag minns bara inte hur?

Jag är säker på att jag aldrig använt Photoshop i alla fall!!,

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

hej är det någon som kan beskriva för mig hur man gör ett dvd omslag på photoshop, hur man gör själva mallen för att sedan, klistra in bilder mm...

ska man göra mallen i photoshop ?

skulle vara jätte tacksam om ngn kunde beskriva hur man gjorde så att jag kan göra den själv enligt de instruktioner jag får.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort många omslag och även framsidor på skivor i Photoshop.

 

Först hämtar jag in en mall för DVD som består av en vit rund skiva med 11,6 cm diameter. Mittenhålet beror ju delvis på skivan du använder men vanligen brukar jag ha ett hål på 24 mm. Detta har jag sedan flera år sparat som "DVD-mall". Motsvarande måttsatt mall har jag för DVD-boxar.

 

Med det som underlag så lägger jag på bilder och texter i olika lager. Med kombinationer av lager och delar av lager och olika tranparens i lagren går det att få till trevliga omslag och skivframsidor. Bilder kommer oftast från bildrutor av den aktuella filmen, men också från andra källor om det finns sådana. T ex en bröllopsfilm kan ju lämpligen innehålla bilder både i filmen och omslag som du får från släkt och vänner.

 

När jag lämnar bilderna till tryck får de dels en Photoshop fil och dels en bläckutskrift på bra papper inlagt i en kassett som modell. Lämpligt papper kan vara 150g. Vanligt 80g är för tunt.

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså om du ska ha som en bild ur själva filmen så kan du ju testa öppna filmen med vlc media player, sedan när du gjort det trycker du på video och då kommer de upp en rullgardins meny, en av grejjerna står det skärmbild, klicka på den så hamnar en bild i mina bilder mappen av det som var i filmen när du tryckte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon allmänt tillgänglig Photoshop-mall som man kan ladda ner någonstans? Gärna med markeringar var den ska vikas, och med exempel på typsnitt för credits osv.

Nästan alla företag som erbjuder dvd-pressning/-kopiering har en massa mallar på sina hemsidor för omslag, skivtryck etc. Några typsnittsexempel har jag dock inte sett till.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej!

I Pinnacle kan du stanna filmen på stället med bilden på det tänkta omslaget.

Sedan använder Du komandot "grab frame" så kan du spara en stillbild av filmen på precis detta ställe.

 

Införskaffa etikketprogrammet Neato , finns hos välsorterade pappershandlare och

butiker för kontorsmaterial.

Programmet är upbyggt så att Du köper en grundsats med etikettter inklusive programvara,

ca. 300:-

Härefter kan Du importera dina stillbilder och även skapa vilka texter som helst mm.

Skriv ut dessa på antingen omslag för DVD eller som etikket och klistra på skivan mm.

 

Hur enkelt som helst

 

Mvh Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är LIVSFARLIGT att klistra på etiketter på DVD-skivor. De lossnar väldigt lätt, och det är kanske inte så kul om du ska spela upp skivan på en MacBook??

Tro mig, jag har erfarenhet av detta...eller ja, kunderna jag gjort DVD-skivor åt.

Lösning?? Köp en skrivare som du kan skriva på DVD-skivor med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är möjligt att påklistrade DVD ettiketter lossnar vid något tillfälle.

Jag har inte märkt att detta skulle vera något stort problem.

Det är viktigt att klistra på noggrannt och eftersläta.

Jag har många skivor som är gjorda på detta sett sedan många år och inga etiketter har lossnat.

 

Naturligtvis är det säkrast att skriva direkt på skivorna.

Men då måste man ju skaffa en skrivare som klarar detta.

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...