Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har hållit på med digital videoredigering i några år och har ett problem. Har programmet Adobe Premiere 7.0, men aldrig lyckas bränna en DVD direkt från programmet på en produktion som är längre än fyra minuter. Har haft liknande problem med Pinnacle-programmen, och då på en annan maskin t.o.m.

Problemet just nu är följande:

Produktionen är färdigredigerad och klar för export, MEN...om jag exporterar via Adobe Media Encoder och gör en mpeg2-fil med 7 MB CBR 1 pass så startar den utan problem, men efter 6-7 min får jag felmeddelande som lyder

"Adobe Premiere Pro failed to return a video frame. Cancelling the operation"

och allt stannar. Vad är nu detta? Varför uppstår det?

Om jag använder "Export to DVD" leder det till att hela processen stannar efter en kort stund, programmet hänger sig och jag får starta om utan att ha fått några som helst felmeddelanden (kanske samma fel som ovan fast jag inte får felmeddelande?)

Har testat ett flertal gånger under en längre tidsperiod och programmet beter sig hela tiden på samma sätt.

Har testat med en 3 min testfilmversion, och det funkar, men en 12 minuters dito ”fastnar” enligt ovan. Det verkar som att så länge det håller sig inom en 5-minutersram så är det inga problem. Kan det vara något slags cache-minne som är fullt? Jag står rådlös.

Jag har tack och lov möjlighet att exportera till tape, inga problem, så jag får ut det jag gjort men det är en omständlig väg att gå (export till DV-band >> kopierar till hårddisk på DVD-inspelare (via DV-ingång) >> bränner DVD. Nackdelen är också då att jag inte kan exportera produktioner längre än bandets längd (vanl 60 min) + har ej möjlighet att använda DVD-menyer då.

Någon av er som känner igen problemet?

Hårdvarumässigt har jag en Dell Dimension 9150 med 3GHz Intel, 2 GB RAM som är ca 2 år gammal. Borde väl räcka.

Tacksam för alla ledtrådar som kan leda mig ur detta frustrerande elände.

hälsn /Janne

Posted

Jag tycker det verkar som Premiere inte har tillräckligt utrymme för scratch disc. Scratch disc är en temporär plats som Premiere sparar på vid rendering tex. Default har jag för mig att den väljer samma plats som projektfilen ligger. Har du flera hårddiskar och scratchfilen ligger på en för liten disk välj i så fall den största disken du har.

Inställningarna för scratchfilen hittar du på redigera/egenskaper.

Mats Findell

Grängesberg

Posted

Jag kom på en till sak. Säkerställ att du har NTFS-formatering på dina hårddiskar. Har du FAT32, som är den äldre föregångaren, kan du maximalt ha filer på 4 GB. Är det en längre film man kör ut med ingen kompression alternativt låg kompression så har man snart nått 4 GB.

Mats Findell

Grängesberg

Posted
Jag kom på en till sak. Säkerställ att du har NTFS-formatering på dina hårddiskar. Har du FAT32, som är den äldre föregångaren, kan du maximalt ha filer på 4 GB. Är det en längre film man kör ut med ingen kompression alternativt låg kompression så har man snart nått 4 GB.

Mats Findell

Grängesberg

Lite offtopic:

Jag undrar en "sak"...

Jag har NTSF-formatering på mina hårddiskar, men glömde att formatera om en av mina externa hårddiskar från FAT32 till NTFS innan jag "tankade in" material på den...

Vad händer om jag formaterar om den nu till NTFS?

Försvinner allt befintligt material då?

Tacksam för svar.

Mvh

Joel.N

Posted

Du kan konvertera till NTFS utan att data försvinner. Jag skulle andå för säkerhets skull ta en back-up innan konvertering. Ett strömavbrott skulle nog kunna ställa till det. Gör så här i alla fall. Instruktionen kommer från Microsoft:

1. Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör och klicka på Kommandotolken.

2. Skriv följande vid kommandotolken, där enhetsbeteckning är enheten du vill konvertera:

convert enhetsbeteckning: /fs:ntfs

Skriv till exempel följande kommando om du vill konvertera enhet E till NTFS:

convert e: /fs:ntfs

Obs! Om operativsystemet finns på enheten du konverterar tillfrågas du om du vill schemalägga aktiviteten när du startar om datorn, eftersom konverteringen inte kan slutföras medan operativsystemet körs. Klicka på JA.

3. När följande meddelande visas vid kommandotolken skriver du volymetiketten för enheten du konverterar och trycker sedan på RETUR:

Filsystemet är av typen FAT.

Ange den aktuella volymetiketten för enhetsbeteckning

4. När konverteringen till NTFS har slutförts visas följande meddelande vid kommandotolken:

Konverteringen är klar

5. Stäng kommandotolken.

Mats Findell

Grängesberg

Posted

Att bara konvertera till NTFS är inte alltid en bra idé. Det bästa är att köra en hel formattering, inte bara snabbformattering men har du bråttom så är en snabbformattering bättre än en konvertering. Det gäller särkilt om du är som jag som har 47 olika USB prylar som jag pluggar in och ur. Kör man ALLTID "säker borttagning" är det vanligen inga problem men sliter du bara ur en Mp3 spelare, minne eller extern HD är risken att en eller fler diskar får hicka större om de är konverterade.