Jump to content

Avid Xpress Pro Vs FCS

Ubbe

Recommended Posts

Hej

Funderar på att köpa ett nytt redigeringsprogram/-system och jag väljer mellan FCS (Final Cut Studio) och Avid Xpress Pro. Fördelen med FCS är integrationen med de olika delarna inom FCS (mkt för pengarna), men jag skulle helst ha Avid därför att man då kan hoppa in på tv-stationer och slänga ihop nåt om det skulle behövas. Plus att det är branschstandard i spelfilm också. Några frågor:

a) Ni som kör Avid Xpress Pro, vad rekommenderar ni för dvd-program ihop med det (inte något som kostar 100 tusen tack)

b) Förutom priset, finns det övriga baksidor med Avid Xpress Pro? Om man bara köper redigeringsmjukvaran, får man en massa problem med integration med övr. program eller övr. hårdvarukonfiguration? Är renderingstiderna vettiga?

Vad jag förstår kan man köra förtitt genom kamera och behöver nödv.vis inte Mojo. Jag vet att man måste ha en dator som Avid "rekommenderar".

Hoppas inte inlägget var för struligt formulerat. Är tacksam för alla tips och synpunkter.

Fördelen med FCS för hemmaanvändare tycker jag att det är lite mer komplett paket, samt att färgkorrigeringen i det är riktigt bra. Avid är mer gjort bara för att klippa i, effekter och skit kan vara fruktansvärt bökigt.

Jag kör dock Avid hemma eftersom jag jobbar med det och är så van programmet. Använder AE för alla effekter i princip. Skulle jag handla idag skulle jag nog köpt FCS dock.

Jag använder Encore för dvd.

ja det suger kapitalt som effektprogram, vilket inte är avids tanke det ska vara heller. kan man programmet helt utantill så kan man nog göra en del men det är bökigt och fyrkantigt. men för klippning tycker jag det är optimalt iallafall.

gillar ljudmixen i final cut bättre dock. det största problemet jag har med avid att det är VÄLDIGT jobbigt då man ska lägga flera effekter på samma klipp/ljud. i FC är det bara att slänga på hur mycket som helst.

ja det suger kapitalt som effektprogram, vilket inte är avids tanke det ska vara heller. kan man programmet helt utantill så kan man nog göra en del men det är bökigt och fyrkantigt. men för klippning tycker jag det är optimalt iallafall.

gillar ljudmixen i final cut bättre dock. det största problemet jag har med avid att det är VÄLDIGT jobbigt då man ska lägga flera effekter på samma klipp/ljud. i FC är det bara att slänga på hur mycket som helst.

Är väl bara att hålla ner SHIFT för att lägga på flera fx på ett och samma klipp om jag inte minns helt fel.

Jag köpte Avid Xpress Pro för några månader sedan. Blev i början väldigt frustrerad över att i princip inte kunna göra något överhuvudtaget. Så Avids "tänkande" är ganska annorlunda kanske från de andra (final cut, adobe premiere osv). Så det kanske tar ett tag till man har lärt sig. Men, när man väl har börjat att lära sig programet, tycker jag är mycket trevligt att jobba med det. Du kan antingen (som Elbon) kombinera programet genom att göra effekterna på AF, eller så kan du köpa hela paketet där det följer allt som du i princip behöver. Köper man bara Avid programet som jag gjorde, är det nog inte någon bra idé då det inte följer någon vettig textprogram (plug-in) eller annan modifierings plug-ins för manipulering av bild osv.

Jag gillar, hur som helst Avid i alla fall och kommer troligen att jobba i den framöver också.

Lycka till med valet av program! :)