Jump to content

Frågor ang. Yashica 25

Maidensweden

Recommended Posts

Jag har köpt en Yashica Super8 25 och undrar vad man bör tänka på innan man sätter igång och filmar. Läst runt på diverse forum och hemsidor men har fortfarande några frågor:

1. Inuti kameran står det "Use ASA 25 (Daylight Film) or ASA 40 (Tungsten film). Vad menas med detta och hur kommer det att påverka exponeringen om jag filmar med Kodaks Ektachrome rullar? Ska jag köra med manuell exponering (extern ljusmätare) eller lita på den automatiska ljusmätaren (som fungerar helt OK)?

2. Kameran har möjlighet att stänga av/sätta på det inbyggda filtret. Vid vilka förhållanden ska filtret användas och borde jag köpa ett nytt (85B som rekommenderas vid andvändning av Ektachrome)?

3. Har läst att gamla kameror ibland tar Ektachrome för 40 ASA eller 160 ASA vilket resulterar att materialet blir under/över-exponerat. Vet nån hur det blir med min kamera?

Finns det någonting mer man bör tänka på innan man filmar?

Tacksam för svar!

1. Ektachrome är 64 Tungsten/40 Daylight (med 85-filter), alltså kan din kamera inte identifiera den korrekt. Den klarar bara 40T/25D samt 160T/100D. Jag har en liknande typ av kamera och jag har för mig att den läser 64:an som 40, dvs den tror att filmen är mindre ljuskänslig än vad den egentligen är och överexponerar därmed med 1/3 f-stop. Detta kan du kompensera för manuellt. Dubbelkolla med din externa mätare.

2. Filtret ska användas när du filmar i dagljusbelysning, och stängas av när du filmar med tungstenljus.

3. Se svar på 1).

Det ser för övrigt ut som att din kamera bara klarar 18 fps, vilket kan göra att filmen kommer se ryckig ut. Å andra sidan kan du filma längre med varje kassett än med 24 fps.

Tack för svaren Dario, nu förstår jag!

Jag vet att kameran bara filmar i 18 fps men det känns för tillfället oviktigt för mig då jag bara vill lära mig.

Hur blir det med filtret? Borde jag ersätta mitt nuvarande med 85B? Hur stor skillnad blir det igentligen? Läste också att man kan lägga in ett ND filter mellan själva "filmgaten" och ljusmätaren som sänker ljusintaget med 2/3 f-stop. Värt?

Någon som har några andra tips?

Visst ja, filtret...jag kör med det inbyggda (som inte är 85B) och jag tycker man får bra färger ändå. Det går ju att justera vid scanningen också. Så du kan nog behålla det inbyggda filtret.

Det där med ND-filter i gaten låter komplicerat eftersom man måste skruva i kameran. Kolla hur din kamera identiferar E64-filmen (som 160 eller 40) och sedan kompenserar du genom att skruva på exponeringen manuellt.

Dario, skulle du kunna förklara hur du räknade ut att överexponeringen från 40 ASA till 64 ASA vart +1/3 f-stop?

Borde det inte bli +2/3 f-stop eller har jag helt fel?

Kom nyss på att kamerans ljusmätare är non TTL, så att det borde iofs gå med ett 0.2ND filter framför objektivet (om det nu blir för överexponerat).

Tack annars!

Dario, skulle du kunna förklara hur du räknade ut att överexponeringen från 40 ASA till 64 ASA vart +1/3 f-stop?

Borde det inte bli +2/3 f-stop eller har jag helt fel?

Kom nyss på att kamerans ljusmätare är non TTL, så att det borde iofs gå med ett 0.2ND filter framför objektivet (om det nu blir för överexponerat).

Tack annars!

Du har helt rätt ang exponeringen, jag skrev för snabbt!

Skillnanden mellan 40 asa och 64 asa är så liten att överexponeringen inte märks. Har själv filmat 64 asa med en filmkamera som exponerar enligt 40 asa. Men om filmkameran av någon orsak skulle bli inställd på 160 asa, som vissa Super 8 kameror har, då kan man börja se fel i exponeringen.

Om det är negativ film så är överexponering bra, det blir mindre grain. Man har mycket latitud i filmen (man kan överexponera 2-3 stop). Men för reversal (tex E64T) så är marginalerna mindre, så det gäller att vara noga med exponeringen.