mathie Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Om man jämför en DVDs "film" med "behind-the-scenes" så ser filmen "mjukare" ut än behind-the-scene materialet, beror detta på något sorts filter? Var kan man isåfall hitta det filtret? Skulle nämligen vilja använda det filtret på lite DV-material jag har filmat... Tacksam för svar! 0 Quote
Max_H Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Det beror på att den "riktiga" filmen är...: Filmad med en 10-20x så dyr kamera (dessutom oftast på 35mm film), den är färgkorrigerad och efterbearbetad in i minsta detalj osv, osv... Men titta på (bland annat): http://redgiantsoftware.com/magicbulletlooks.html /Max 0 Quote
Team_fagott Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 extra materialet filmat på video http://www.voodoofilm.org/artikel/videoteknikens-grunder.aspx filmen filmad på film. http://www.voodoofilm.org/artikel/sa-fungerar-film.aspx 0 Quote
wiberg Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Som inlägget ovan beskriver så finns det ju oftast (i det här fallet) artiklar som på ett pedagogiskt sätt förklarar det enda och det andra. Fast det verkar som att det är svårt att hitta dit!? Vet inte om det finns något enklare sätt att lägga fram eller bunta ihop liknande artiklar. Så att dom blir mer synliga. Känns bara som att dessa frågor blir allt vanligare. Och att dom redan är besvarade (någonstanns). Frågar man ingenting så får man ju ingenting veta, var det någon som sa. Meeen, ibland kan jag känna att det borde finnas alternativ. Vet inte om jag fick fram mitt medelande. Hoppas iaf det. //johan 0 Quote
jmalmsten Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Kanske vore på tiden med en klistrad tråd vid namn "Varför film ser ut som film och video som video så sluta fråga hur man får det ena att se ut som det andra FFS!!!"?;) Finns många olika citat i ämnet... dels: Crap in, crap out! (om du filmar skit så blir det skit) If you want it to look like film then shoot on film! Easiest way to make video resemble film is to light it for film!... et cetera et cetera... 0 Quote
Team_fagott Posted October 30, 2007 Posted October 30, 2007 Det har jag redan föreslagit. Jag antar att det avisades med motiveringen att antalet trådstarter skulle minska med sisådär 50% ;) 0 Quote
mathie Posted October 31, 2007 Author Posted October 31, 2007 Jag sökte på min fråga men hitta inte något svar. Men jag menar inte kvalitén. Jag fattar ju att de inte går och få skitbra kvalité om man filmar med en 3000-kronors DV-kamera. Jag frågade hur man får DV-filmen att se mjukare ut och har fortfarande inte fått något svar. jmalmsten: du verkar ju vara ett proffs som bor i det här forumet, svara på min fråga då. 0 Quote
Max_H Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 För att fortsätta denna tråd då... Jag säger tvärtom - du kan få ganska bra kvalitet med din kamera. Om du gör jobbet rätt både före, efter och under filmningen. En del i att få bilden att se mjukt ut är att ha mjuk ljussättning. Hårt ljus med en billig DV-kamera = Pannkaka. Detta delvis pga att DV-kamerans kontrastomfång är dåligt. Sedan finns det massor av metoder att "mjuka till" bilden, varav jag länkade till en plugin som gör just detta, i mitt första svar. Sen skulle det ju underlätta att veta om du sitter i Movie Maker eller Avid eller Premiere eller ngt annat. /Max 0 Quote
Recommended Posts