Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej igen!

Nu är det så här att jag har nu ritat bilden i AE genom att dra masken först och sedan lägga till stroke-effekten. Men linjerna ser inte särsklit bra ut. Om man jämför med olika "text-fonter" så ser dom betydligt mycket bättre ut...dom är vitare och när man dra upp eller ner på skalan så blir dom minst lika fina. Men när det gäller min bild så ser den konstig ut. Vissa linjer är tjockare än andra och när jag drar ner på skalan så blir bilden otydlig.

Vad kan jag göra åt det här?

Posted

Får rätta mig själv... "solen" är givetvis i timeline-fönstret (om du inte hittade den).

Om du ex skapar en "Solid", lägger till en mask, och till sist "Stroke" på ex 5 pixlar. Ändrar storleken på lagret, då ändras även storleken på din stroke. Kryssar du däremot i "Continously Rasterize" (alltså "sol-ikonen" på timline) så kommer din "stroke" att gå tillbaka till 5 pixlars storlek.

Funkar det eller fattar jag fel?

/Max

Posted

Om "Continously Rasterize" är ikryssad, ändras inte "Stroke-storleken" om du minskar "scale-värdet" på lagret. Det är alltid samma. Däremot ändras maskens storlek. Stämmer det?

Om du inte vill skala om lagret (med "Continously Rasterize" ikryssad) kan du skala om masken istället.

Att notera är också att funktionen "Toggle Pixel Aspect Ratio Correction" gör att det hela ser klart sämre ut på skärmen.

/Max