Mikael_hs Postad 27 oktober 2007 Postad 27 oktober 2007 Som rubriken lyder undrar jag om det är copyright på bilderböcker, liknande det som gäller för musik. Vad jag tror är det väl ok att använda bilder och bilderböcker så länge källan refereras? tack för svar! 0 Citera
beta75 Postad 27 oktober 2007 Postad 27 oktober 2007 NEJ det är inte ok om man ska generalisera. Man får kopiera en bild för enskilt bruk men inte publicera utan upphovsmannens medgivande. Som exempel kan jag ge när en tysk tidning gjorde ett rep om nyårsmat och hade fotograferat ett uppdukat bord. I bakgrunden hängde en picasso och de blev fällda för brott mot upphovsrätten. Det är när man använder bilden som brotten begås, som tex i en film, tidning, blogg osv /KN 0 Citera
Mikael_hs Postad 27 oktober 2007 Författare Postad 27 oktober 2007 Men det är alltså ok om man får upphovsmannens medgivande? Det är inte som STIM t.ex.? Alltså om jag använder en bilderbok i en film (på ett icke komprometterande sätt), så räcker det med upphovsmannens tillstånd? 0 Citera
beta75 Postad 27 oktober 2007 Postad 27 oktober 2007 Men det är alltså ok om man får upphovsmannens medgivande? Det är inte som STIM t.ex.? Alltså om jag använder en bilderbok i en film (på ett icke komprometterande sätt), så räcker det med upphovsmannens tillstånd? Om du vill att någon bara ska sitta och bläddra i en bok så behöver du inte göra någonting. När boken och bildena får en roll i din berättelse (dvs inte är en del av miljön bara) så måste du ha upphovsmannens godkännande ch förmodligen även förlaget. Sen kan det ju vara ett skyddat varumärke, typ nalle puh och då är det ju ett företag som äger rättigheterna. /KN 0 Citera
Mikael_hs Postad 30 oktober 2007 Författare Postad 30 oktober 2007 nä det står att författaren har copyright i boken. Men innebär det då att man alls behöver fråga förlaget? 0 Citera
beta75 Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Du får väl fråga författaren. Det beror på hur dennes avtal med förlaget ser ut. Har författaren även gjort bilderna? Vad är det för bok vi talar om? /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.