Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

nån som vet, använder labben olika vätskor för kodak och fuji och vad gör det i så fall för skillnad och vad händer om man använder samma/"fel" vätska?

Posted

Vätskorna varierar beroende på filmsort och framkallningsbehov. Det är säkrast att fråga Kodak eller Fuji direkt. De har även hemsidor med teknisk information. Om du avser att framkalla super8, 16, super16 eller 35 i rullar behöver du speciella rullbanor med gasomröring av vätskor och temperaturreglering för att få ett jämnt resultat.

SVTs gamla labb på Gärdet har bytt namn så många gånger att jag glömt vad de heter nu. Filmteknik? kanske...

De har labb som framkallar filmer.

För att få maximalt resultat med avseende på färgmättnad och kontrast bör filmen framkallas inom 6 timmar. Annars kan du lika gärna vänta tre månader.

Slutsats; fråga Kodak och Fuji om vilka labb som finns i Sverige. Det finns även prisvärda i filmlabb i Holland.

Posted

ok, tack för svar. Fast är det ingen som vet direkt vad vätskan har för betydelse för filmsort. Vi sitter i en situation där vi kanske är tvugna att använda fel vätska och jag tvivlar på att jag får ett givande svar om jag frågar filmtillverkaren direkt...

Posted

Har du frågat tillverkaren än? Vare sig Fuji eller Kodak har något att vinna på att ge dig fel svar. Om din film inte framkallas rätt och det beror på felaktigt svar från dem har de förlorat en kund för alltid, och dina vänner också.

Du skall be att få tala med teknisk personal och inte en säljare. Den tekniska personalen har som regel bättre kunskap om tekniska nyanser än säljarna.

Tvärtemot vad du tror om Kodak och Fuji har jag goda erfarenheter av bägge leverantörer. De kan kanske förklara filmkemi för dig om du inte redan kan det. Bägge företagen lever på att deras kunder får rätt teknisk information.

Posted

jo, du har en poäng där. skall kontakta dem...

men de som har erfarenhet av att framkalla med konkurrentens vätska får gärna berätta...