Jump to content

Dynamic Link

saw

Recommended Posts

Jag har tagit upp detta tidigare, men inte lyckats.

Jag vill ta en sceen ur en film och via dynamic link få den till After Effect, göra något kul och få den att finnas "i filmen", effekten alltså.

Jag har försökt via en massa tuturials, men får det inte att fungera.

Jag sätter sequensmarker (in & ut) namger sceenen och via file-menyn klicka dynamic Link/New After Effect composition.

Jag får då möjlighet att spara en ny composition, dessutom dyker det upp en liten svart ruta uppe till vänster i AE, men jag kan inte se någon sceen. I AP så fnns också en ny icon (dynamic link). Sen är det stopp jag kommer inte längre. Hur skall jag göra för att i AE kunna se scenen som jag har markerat?

Dynamic Link är one way only och går därför endast att använda AE > PPro eller AE > Encore. Tvärtom går alltså inte alls.

Du kan däremot kopiera clip från PPro eller importera hela ditt Project och sedan importera det via Dynamic Link tillbaks till PPro. Markera ett klipp i PPro och tryck Ctrl+C och markera din Composition i AE och tryck Ctrl+V.

Tack Rogge då blev det klart. Men jag förstår inte hur jag skall få in klippet i AE.

Om jag klipper scenen, markera, kopiera så borde jag ju kunna klistra in den i AE. Gör jag så och har en ny Composition så får jag in hela filmen men jag ville ju bara ha in scenen...

Om jag klipper scenen, markera, kopiera så borde jag ju kunna klistra in den i AE, men det lyckas inte. Jag har försökt med de olika markeringarna, men det lyckas inte det heller. Hur göra?

1. I PPro, skapa en Composition förslagsvis via File > Adobe Dynamic Link > New After Effects Composition

2. Namnge ditt Project som AE skapat åt dig

3. Gå tillbaka till PPro

4. Markera det klipp på Timeline som du vill ha över från PPro till AE

5. Tryck Ctrl+C för att kopiera klippet från PPro

6. Ta dig tillbaka till AE

7. Markera din Composition

8. Tryck Ctrl+V för att klistra in klippet i AE

Klippet hamnar nu tidsmässigt på samma ställe där det ligger i PPro, så ligger det tex på 00:10:15:23 så kommer det att hamna på just 00:10:15:23 i den Composition du klipper in det i varför du inte kommer att se det på skärmen. Zomma ut din Composition tills du ser klippet och dra ev ditt klipp till början av din Composition samt trimma ev din Composition så att den blir lika lång som ditt klipp. Det där skall om jag minns rätt gå att ställa in i AE, så att klippet hamnar i början på din Composition på en gång.

När du är klar med ändringar så ligger redan din Composition i PPro, med allt det du gjort i AE, redo att användas för dig. :)

Nu lyckades jag på ett bakvänt sätt. Jag klippte en scen i APP, markerade och kopierade. Stängde av pro, öppnade den igen och startade ett nytt project. Därefter så kunde jag kopiera in min scen, spara den och oppna AF lägga till effekter, dynamic link och voila...

Men detta kan väll bara inte vara möjligt att det skall vara så komliserat...