Gå till innehåll

Klädsel för Antagonist


Tekei

Recommended Posts

Nu är jag inte säker på att detta är rätt del av forumet att lägga den här tråden på, men jag hittade ingenstans som jag tyckte passade. Flytta den gärna om ni hittar nåt passande.

 

Nu till frågan.

I filmen, som för övrigt är en science fiction film, skall jag ha en antagonist som är klädd i frack eller frackliknande uniform. Kan dock inte bestämma mig för färgen på hans kläder.

Personen i fråga är en sorts "general" med mycket makt.

Har funderat på Röd/Vitt, men det känns lite för färgstarkt och exklusivt. Svart/vitt passar heller inte bra.

 

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja det beror kanske på hur mycket symbolik du vill lägga in i det, och VAD du då vill säga med det. Du kan ju alltid använda brunt/svart (nazism), eller mörkgrå/ljusgrå. Mörkt lila kan också symbolisera kunglighet, eller jämställd med kunglighet.

Mycket beror ju också på hur kläderna är skurna och vilken "aura" i övrigt karraktären ska utstråla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack :)

Jo jag har tänkt lägga ganska mycket vikt vid symboliken. generalens kläder skall symbolera hans personlighet dvs Girighet och Maktbegär.

 

För övrigt är det tänkt att han skall ha långt svart hår som hänger framför ansiktet.

 

Nazist är inte riktigt rätt dock. Men någonting med lila kanske skulle kunna vara nåt.

 

Fortsätt gärna komma med förslag

 

Tack igen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vitt.. Hmm.. Det skulle kanske göra honom mer utmärkande då han rör sig i en ganska mörk miljö.

Problemet med vita kläder på en ond person som denhär är att vitt symboliserar oskuld, renhet och i vissa fall helighet eller gudomlighet.

Den här karaktären bär skulden till många hemska saker så jag tror inte vitt skulle passa.

Det var en kul idee dock :) Fortsätt gärna med ideer, jag har gott om tid ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Coolt, det visste jag inte :)

 

Men jag tror fortfarande inte det skulle passa även om jag håller med dig om att det var en häftig tanke, om den används rätt ;)

 

Och en liten fråga till:

Borde man inte ändra färgkoden genom hela filmen till asiatisk då?

Länk till kommentar
Share on other sites

NEJ! Eller kanske egentligen, men jag tycker inte det. Jag vet inget bättre än att blanda. Det kanske är förvirrande om man använder sig av för krångliga asiatiska symboler. Saken med vitt är väl att du måste vända på de andra färgkoderna ialla fall. Hjälten kan ju inte ha vitt för att symbolisera den västerlänska tanken om renhet om skurken har vitt för att symbolisera ondska/sorg etc. Men det är väl iofs en självklarhet. :) Kom bara på det just nu.

 

Men när det gäller andra saker i din film behöver du inte alls anpassa det till asiatiskt om du använder vitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är alltid bästa att göra vad som känns rätt. Sen är det ju rätt skönt om någon bryter mallarna lite då och då så att inte alla skurkar springer omkring i svarta klädder .

lila låter ju tufft, och en kombination skulle nog fungera...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja visst, håller med er till fullo. Och jag har inget problem med att "bryta mallarna". Det är bara det att karaktären skall passa in i miljön, vilken är skitig och rökig och mörk. jag vill inte använda svart heller, så vitt och lila skulle kasnke kunna passa om man använder de rätta nyanserna..

 

Hmm... skall fundera lite till :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...