Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej kanske hamnar det här under fel forum, men min undran är ska man köra svartruta på sina minidv band innan man använder dem?? Jag har i alla år gjort så, alltså kört svartruta på hela bandet innan jag filmar! Har haft disskusioner med andra filmare alla gör det inte.

Vad jag har hört har det med tidskoden vid redigering att göra? Men det har väl också med att det inte ska kunna bli myrornas krig mellan sekvenserna?

Gör jag fel eller inte? sliter jag på band och kamera i onödan?

Hälsningar KDA

Postad

Du sliter på band och kamera men slipper ev. problem med tidkodsbrott. Du kan ju också få en varning om det är ett ev fel på bandet innan du kör skarpt.

Många "gamla" videofilmare gör detta av gammal vana eftersom ex Beta SP band oftast gav "minst" problem vid andra eller tredje inspelningen.

Edit: Jag gör det aldrig numera. Möjligen att jag testar lite om jag hyr en kamera så jag vet att den funkar och att ljudet låter bra.

/Max

Postad
Hej kanske hamnar det här under fel forum, men min undran är ska man köra svartruta på sina minidv band innan man använder dem?? Jag har i alla år gjort så, alltså kört svartruta på hela bandet innan jag filmar! Har haft disskusioner med andra filmare alla gör det inte.

Vad jag har hört har det med tidskoden vid redigering att göra? Men det har väl också med att det inte ska kunna bli myrornas krig mellan sekvenserna?

Gör jag fel eller inte? sliter jag på band och kamera i onödan?

Hälsningar KDA

Främsta vinsten med ditt arbetssätt är just för att du får alla fördelar i redigeringen som en fungerande tidskod kan ha. Läs gärna den informationsrika skriften om detta och mycket mer som Voodoo-medlemmen "Pehrbau" har skrivit. (Mycket välskrivet och intressant, och du hittar det genom att söka på hans alias här på forumet...)

När det gäller din fråga på om "myrornas krig" skulle uppstå mellan filmsekvenserna annars, - här är svaret nej! Det blir inte sådant på Mini-Dv...

Bandslitaget är försummbart, (isåfall skulle jag personligen tänka mer på kameraslitage, då denna kostar mer än "några tior", som banden kostar idag...

Ofta sparar man för övrigt "de billiga Dv-banden" för att bevara orginalmaterialet för framtida bruk, och som en "försäkring" för att behålla materialet, dvs ungefär på samma sätt som man behåller negativen till sina analoga kameror...

Postad

Tack för snabba svar! Med andra ord så kanske man ska strunta i att köra svartruta då! Filmar ganska mycket och därför går det ju åt en del band, Ska till Öland och filma fåglar nu några dagar och hade tänkt att köra svartruta som jag brukar på fem st band.

Ska testa utan så får vi se!

Tusen tack!

KDA

Postad
Främsta vinsten med ditt arbetssätt är just för att du får alla fördelar i redigeringen som en fungerande tidskod kan ha. Läs gärna den informationsrika skriften om detta och mycket mer som Voodoo-medlemmen "Pehrbau" har skrivit. (Mycket välskrivet och intressant, och du hittar det genom att söka på hans alias här på forumet...)

När det gäller din fråga på om "myrornas krig" skulle uppstå mellan filmsekvenserna annars, - här är svaret nej! Det blir inte sådant på Mini-Dv...

Bandslitaget är försummbart, (isåfall skulle jag personligen tänka mer på kameraslitage, då denna kostar mer än "några tior", som banden kostar idag...

Ofta sparar man för övrigt "de billiga Dv-banden" för att bevara orginalmaterialet för framtida bruk, och som en "försäkring" för att behålla materialet, dvs ungefär på samma sätt som man behåller negativen till sina analoga kameror...

Här är en artikel i ämnet: http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=3

Svartruta å dv-band är verkligen det sämsta man kan göra och ger ofta grogrund till problem. Det är ofta oerfarna filmare som gör det, och tror proffs gör det eftersom man hade anledning att göra så på Betaband förr.

Alla billigare dv-kameror skriver ny tidkod och skiter i den som är på bandet. De flesta dv-kameror har inte heller raderhuvud utan skriver bara över gamla inspelningen. Ibland kommer skit mellan band och huvudet och då får man små svarta block i bandet, eller ännu värre så får man block från tidigare inspelning.

Man kanske inte får myrornas krig mellan inspelningar, men visst kan man få störningar mellan inspelningar. Får man störning så återstartar tidkoden vanligtvis på 0 vid nästa inspelningsblock.

Nya eller raderade band är bäst för dv. Nya band kostar ju 29 kr på Kjell & co, så varför snåla?

Postad

Tack för svaret och länken! Jaha där ser man har väl kört på i gamla vanor, men läste för inte så hemskt länge sen även i ljud och bild där experterna menade på att man skulle köra svartruta!! Är nu med hjälp av er experter här övertygad att jag ska sluta med detta!!

Tack,Tack

KDA

Postad

Jag brukar köra fram bandet ca 25 s och sedan backa bandet till ca 15s. Mina kameror har alltid fortsatt på den tidskod där bandet befinner sig vid start av filmning.

Postad

Tack Pehrbau! Man bör väl alltid köra fram några sek på bandet innan man använder det, banden brukar ju i första hand bli skadat i början eller i slutet på bandet, gör man på ditt sätt så har man eliminerat den saken också!!

Mvh KDA

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...