Gå till innehåll

Dator för redigering av hdv, duger denna?


pinto

Recommended Posts

Ska köpa en redigeringsdator och har plockat ihop några saker som verkar funka helt okej. Jag redigerar i Adobe premiere och after effects.

 

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

RAM minne:Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

 

Grafik-kort: BFG GeForce 8600GT OC 565MHz GPU ThermoIntelligence 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

 

Modekort: MSI P35 NEO COMBO-F iP35 2DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

 

Hårdisk: Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA

+

1: maxtor 6y160p0 160 gig.

 

 

En undring över hårdisken; Kommer den att vara för bra för den processorn jag har nu? Vad hade ni tagit för någon hårdisk till dessa grejer jag valt ut.

 

Ge alla tips ni kan, för jag är ingen häjare på datorgrejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spontana reaktioner (och jag vet att en del säkert opponerar sig...):

 

- Är budgeten "begränsad" och det ska vara en snabb Dv/Hdv-redigering, hade jag hellre lagt pengarna på mer lagring än en snabb systemdrive. Det är trevligt, men hellre en 7200rpm 160Gb system + 2 x 250Gb 7200rpm raid för video. Det tjänar du mer på i snabbhet.

 

- Ska du ha datorn i samma rum, satsa på en tyst cpu-fläkt.

 

- Kör du CS3 versionerna kan du möjligen tjäna på att köra en Intel Core 2 Quad-Core Q6600 istället. Dock inte i alla lägen. I AE kan du tjäna på mer ram om du ska ha en QuadCore.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, men om jag nu ska förbättra minnet, att öka antalet till 3 gig istället det går väl inte på vanliga xp. (jag vill ha xp) Så om jag byter ut dom minne;na mot

Corsair TWIN2X2048-8500C5DF Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-8500 1066MHz *INCL. AIRFLOW FAN*. Skulle det hjälpa? eller är det för kraftiga minnen för processorn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag bytt lite.

 

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB

 

Minne: OCZ High Performance 2x1024MB Kit (tot. 2GB) Gold XTC DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12

+ 1 st A-DATA 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz = 3 gig

 

Moderkort: Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

 

Hårdisk:1 st Western Digital Caviar WD3200YS 320GB 7200rpm 16MB "RAID Edition" S-ATA2

+ maxtor 6y160p0 160 gig.

 

Är detta en förbättring?

Länk till kommentar
Share on other sites

Välj två identiska diskar för att RAIDA, och lägg pengar på 4 GB RAM istället då DDR2 RAM kostar 800kr/2GB idag, håll inte på och blanda massa minnes märken, de kan bli strul. Håll dig till t.ex. Corsairs XMS2 800mhz DDR2 minnen. Dock finns de inte mer plats till mer RAM senare om du lägger in 4 st 1 GB moduler men 4 GB räcker bra ändå.

Kan inte hjälpa och tveka på ditt moderkortsval, det moderkortet sägs vara ganska osäkert vad gäller att RAIDA så du kanske ska gå på ett annat i P5K serien, läs lite recensioner om dem först. Kanske detta istället:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335581

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med allt Arclight skriver. Viktigt att aldrig blanda minnen.

Bra moderkortsförslag också (ämnar själv bygga på det snart).

 

En raid kräver två diskar och jag skulle själv aldrig raida c:.

Mao: 1st disk för c: och 2st diskar för videodisken (annars funkar givetvis 1 också, dock ngt långsammare).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Men måste hårdiskarna jag raidar, heta raid i sitt namn? Vad kräver dom 2 hårdiskarna jag ska raida? För jag snackade med en snubbe på en datorbutik, och han sa att de inte spelade någon roll vilken sorts hårdisk man skulle ha för att raida.

 

Jag har okså frågat runt lite om hur mycekt arbetsminne xp 32bit klarar av att andvända. Alla säjer olika, endel säjer 4 gig och endel 2gig. Vad är det rätta? Och ifall det är 2 gig som är max, tycker ni att jag ska gå över till vista eller vad har ni någon bättre lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men måste hårdiskarna jag raidar, heta raid i sitt namn? Vad kräver dom 2 hårdiskarna jag ska raida? För jag snackade med en snubbe på en datorbutik, och han sa att de inte spelade någon roll vilken sorts hårdisk man skulle ha för att raida.

 

Jag har okså frågat runt lite om hur mycekt arbetsminne xp 32bit klarar av att andvända. Alla säjer olika, endel säjer 4 gig och endel 2gig. Vad är det rätta? Och ifall det är 2 gig som är max, tycker ni att jag ska gå över till vista eller vad har ni någon bättre lösning.

 

Nej, hårddisken måste inte heta RAID, så snubben i butiken hade rätt.

XP 32bit klarar av att hanterar lika mycket RAM som Vista 32bit, så där är de ingen skillnad, men är de andra skillnader på hur operativsystemen adresserar RAM minnet. Vill du utnyttja MER än 3 GB så måste du gå över till ett 64-bit OS, antingen XP 64-bit eller Vista 64-bit. Sitter själv på Vista 64-bit och där tycker jag definitivt du ska satsa på 4GB eller över om du har 64-bit versionen. Dock är de lite brist på drivrutiner och liknande till Vista 64-bit men det kommer så småningom, får man hoppas. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, hårddisken måste inte heta RAID, så snubben i butiken hade rätt.

XP 32bit klarar av att hanterar lika mycket RAM som Vista 32bit, så där är de ingen skillnad, men är de andra skillnader på hur operativsystemen adresserar RAM minnet. Vill du utnyttja MER än 3 GB så måste du gå över till ett 64-bit OS, antingen XP 64-bit eller Vista 64-bit. Sitter själv på Vista 64-bit och där tycker jag definitivt du ska satsa på 4GB eller över om du har 64-bit versionen. Dock är de lite brist på drivrutiner och liknande till Vista 64-bit men det kommer så småningom, får man hoppas. ;)

 

Hehe, ja de får man verkligen hoppas, för jag håller på mycket med ljudinspelningar okså och är väldigt rädd att jag inte kommer få in alla mina program om jag andvänder vista. Sen o andra sidan har jag hört att windows xp 64 har en del buggar i sej, så nu står jag inför ett stort val.

Vad säjer ni, ska jag våga chansa på att vista håller?

 

Uppskattar verkligen all hjälp jag får.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, ja de får man verkligen hoppas, för jag håller på mycket med ljudinspelningar okså och är väldigt rädd att jag inte kommer få in alla mina program om jag andvänder vista. Sen o andra sidan har jag hört att windows xp 64 har en del buggar i sej, så nu står jag inför ett stort val.

Vad säjer ni, ska jag våga chansa på att vista håller?

 

Uppskattar verkligen all hjälp jag får.

 

Just nu har jag bara haft ETT störigt problem med Vista 64-bit, och det var drivrutiner till min Canon EOS 350D, men Canon, lata som dem är, tänkte inte utveckla drivrutiner till Vista 64-bit, så det tycker jag är dåligt av Canon och ej av Microsoft, men de slutade med att jag köpte en kortläsare för 99 kr istället :). Sen tycker jag Vista hanterar minnet mycket bättre än XP, vilket det också gör. Det går ruskigt snabbt nu med 4 GB RAM i, och så småningom ska jag klämma in 2 GB till eller mer, för jag tvekar inte på att de kommer gå ännu snabbare, speciellt när man använder program som After Effects och Photoshop samtidigt.

Helt ärligt kan jag ju inte svara på vilka problem du kommer få, men många 32-bitars applikationer funkar bra på 64-bitars OS, vad gäller drivrutiner till dina komponenter och övriga saker så finns faktiskt en hel del ute, och mer kommer att komma.

Sen ska ju Service Pack 1 komma ut i Januari så då ska ju Vista vara borta från sina värsta barnsjukdomar i alla fall. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...