Octavianus Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Finns det några bra tidningar ni kan rekomender att man prenumererar på? ungefär som musikermagasinet är för musiker, så vill jag ha en tidning för dv filmskapare. Helst svenska, men engelska går bra med, om det inte finns på svenska. 0 Quote
Simon W Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Musikermagasinet (MM), som jag prenumererat på förut, är ju ganska inriktad på test av instrument, ljudteknik, och intervjuer av artister (dvs låtskrivare), producenter och ljudtekniker. Jag saknade mycket av det kreativa - musikteori, tips. Gillar du MM? Kan man inte hitta information om detta genom en sökning på internet? Annars vet jag inte. Själv prenumererar jag på "Allt om film", men den liknar inte MM så mycket, så att säga. 0 Quote
jmalmsten Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Jag har hört talas om tidningen monitor, men jag kan för mitt liv inte begripa hur man får tag i den... jag har sökt både i vanliga butiker och i s.k. interpress-butiker... Och jag är inte redo att skriva på för en prenumeration just nu... Engelska tidningar finns det ju några stycken, däribland American Cinematographer som riktar sig till just filmfotografer... En annan tidning jag funderat länge på att prenumerera på är Cinefex som brukar ha stora långa artiklar om special-effects-filmer... men själv är jag mest intresserad av pre-cgi-filmer så det blir ju i sånna fall gammla utgåvor... Men av det jag läst (bland annat har jag köpt nysläppet av deras klassiska shot by shot genomgång av Bladerunner som separat bok) så är det väldigt ingående och intressant. En tidning som ofta figurerar bland dvd-extra-snack är gammla klassiska Fangoria som riktar sig mot skräck-fansen av läsarna., inte bara film utan skräck i övrigt också. Ett nyhetsbrev jag prenumerar på heter CGsociety och den är mer inne på det artistiska, måleri och 3d-animering. Men lite då och då har dom nån större artikel om nån effekt-tung film. Brukar vara intressant läsning;) Och gillar du fantasy-bilder i övrigt kan jag varmt rekommendera tidningen ImagineFX som går ännu mer in på det själva artistiska, men då och då har dom något om en concept artist eller liknande... Och det bästa är ju att dom går att köpa i sverige i Interpress-butiker! Dom är lite dyrare eftersom det är import... men det är eye-candy så det förslår;) Just nu kommer jag inte på så mycket mer dock... men någon annan har säkert mer tips som kan nå just filmskapandet. Förresten, jag vet att någon vill säga DigitalVideo, men nivån där är verkligen sub-movie-maker och dessutom slog dom ihop sig med DigitalFoto och blev inte så mycket mer än några artiklar där. Plus att dom tog alla artiklar nästan rakt av från engelska utgåvan (som man kan köpa på interpress en månad innan MED dvd-skivan i tidningen;)...) Finns ju några, vad jag kallar, filmkritiker-tidningar som stardust, allt om film, och sånt... men dom går aldrig längre in än den färdiga produkten. man får ytterst sällan se något om hur filmen görs. Däremot är det intressant att läsa deras filmtips-råd... gammla skräpfilmer är ju just nu på modet tack vare Grindhouse och alla möjliga och omöjliga udda filmtips som jag gillar:P 0 Quote
wiberg Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Prenumererar på monitor och kan rekomendera den!! Tycker alla borde byta ut den mot "dassboken". Kan hålla med om att det inte är det enklaste o hitta den i hyllorna. Funderade även på Resumé förrut, fast där gick gränsen för vad man har lust o placera slantarna =) 0 Quote
Dario Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Sveriges Film- och Videoförbund ger ut en tidning på svenska. Den kommer dock inte ut så ofta: http://www.filmkrets.se 0 Quote
Eraserhead Posted October 14, 2007 Posted October 14, 2007 Jag prenumererar på Amarican Cinematographer sedan ett par år och den är riktigt bra om man vill gå ner på djupet inom filmfotografi. Tyvärr är frakten är mkt dyrare än tidningen. Men nu finns den som digital nedladdning också. Annars finns Student Filmmaker Magazine som verkar vara riktigt bra. Hänger mycket på deras forum. DV Magazine har jag läst ett par nummer. Är ok. Videographer är rätt ok också. Går få som gratis prenumeration via mailen. Hade den som tryckt version förut. Alla dom här är visserligen på Engelska men vill man faktiskt lära sig nåt vettigt så är det som gäller... Har prenumererat på Monitor för ett par år sedan. Men den var väl inte så latjo egentligen...mest teknikinriktat.. 0 Quote
Octavianus Posted October 14, 2007 Author Posted October 14, 2007 Att gämföra med mm va kanske dumt, och ja jag gillade den när jag höll på med musik.Prenumererar fortfarande på den, men läser den aldrig, då jag har tokledsnat på musik. Det jag är ute efter, är en tidning för en vanlig amatör till proffsnivå tidning (fast hellst åt amatör nivån) som har lite tester, en del tips. Ngn intervju osv osv. Som är ämnad för en entesistatisk dv kamera filmskapare. 0 Quote
Recommended Posts