Gå till innehåll

16:9-redigering Premiere Elements


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Hur gör man när man filmat 16:9 och skall redigera det i Elements?

Testade en gång innan men det blev pankaka av allt, så jag har nöjt mig med att filma i 4:3 sen dess!

Måste man ställa om något eller vad kan jag ha gjort för fel?

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Hur gör man när man filmat 16:9 och skall redigera det i Elements?

Testade en gång innan men det blev pankaka av allt, så jag har nöjt mig med att filma i 4:3 sen dess!

Måste man ställa om något eller vad kan jag ha gjort för fel?

 

Vänligen

Anders Nilsson

 

Jag tror att du får utveckla ditt problem lite mer. Men, om du har filmat i 16:9 läge, så kan du vid bränning/exportering välja läge, alltså det finns tre möjligheter; 4:3, automatisk(annpassar sig till tv:n) eller 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för ditt svar. Visste inte att det fanns, som du säger tre lägen vid bränning. Men då är jag i alla fall ett steg närmre att få det och funka!!

 

Jag menar vid hämtning. Vet du hur jag gör då när jag filmat i 16:9.

Pinnacle Studio känner av det själv så där är det bara att tanka in och vara glad. Men det här Elements fungerar tydligen inte så.

Jag bara testat en gång innan att redigera 16:9 i Elements. Då tankade jag in filmen utan att göra något speciellt och då fungerade ingetting, så det bör nog göras något/någon inställning innan man tankar in?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man väljer AUTO i Premiere, sparas den då i två olika format på DVD-skivan, 16:9 och 4:3? Hur går det till?

 

Om vi bortser från Premiere så har DVD-video-systemet två lagringssystem som grund, och en tredje uppspelningsvariant.

 

1) Lagring som 4:3 720x576, nästan kvadratiska bildpunkter

2) Lagring som 16:9 720x576, anamorfiskt

 

1) Uppspelning som 4:3

2) Uppspelning som 16:9

3) Uppspelning som 16:9 "letterbox" för 4:3-tv. Detta skapar dvd-spelaren genom att ta bort var fjärde linje i 16:9-bilden och lägga på svarta band överst och underst.

 

Upplösningar enligt PAL, men om man spelar upp som RGB så PAL-kodas det naturligtvis inte

 

OBS! Uppspelningsvarianterna är samma som i DVB-sändningar, det finns två varianter och den tredje kan skapas av mottagaren.

 

Däremot saknas 4:3-bild med svarta band vänster och höger för att stämma med 16:9-tv. "Tänkte inte på det..." gällde väl när man bestämde systemen.

 

Alltså redigerar man filmen som 4:3 eller 16:9, "letterbox" behöver man aldrig tänka på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag menar vid hämtning. Vet du hur jag gör då när jag filmat i 16:9.

Pinnacle Studio känner av det själv så där är det bara att tanka in och vara glad. Men det här Elements fungerar tydligen inte så.

Jag bara testat en gång innan att redigera 16:9 i Elements. Då tankade jag in filmen utan att göra något speciellt och då fungerade ingetting, så det bör nog göras något/någon inställning innan man tankar in?

 

Dödsviktigt med inställningarna innan du börjar tanka in eller arbeta i ett projekt. I många fall fungerar det utmärkt med de inställningar som det är ställd från början men i ditt fall, verkar det som du måste ändå ställa in lite innan du börjar.

Jag har arbetat med både Premiere Elements 1 och 3. I båda programen har jag inte behövt ställa in något, utan programet har själv "känt av" vad för läga jag har filmat och har därmed aplicerat det också.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...