Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Voodoo-folk.

Jag har läst rätt ofta på ert forum, men inte registrerat mig förrän nu.

Ofta hittar man bra och genomtänkta svar här, vilket har hjälpt mig att förstå mer om redigering och authoring.

Det finns däremot både bra och riktigt korkade frågor, vi får väl se vad ni tycker om den här. ;)

Jag redigerar och kodar hittills enbart i Premiere Pro, men har förstått att de flesta av er använder många olika program.

Jag tycker personligen att PP är smidigt och det går ju faktiskt att göra menyer i det programmet också.

Min fråga är, varför bör man skaffa tex Encore också om man sysslar mycket med filmredigering och authoring?

Det är ju billigare att fråga er än att skaffa och se själv menar jag.

Tack på förhand.

Posted

Jo, men vad jag undrar är om jag köper en ny verktygslåda med i princip samma verktyg eller om det är helt andra verktyg i.

Huset du nämner behöver kanske inte tre hammare per hantverkare?

Vad jag ville veta är om något moment är lättare om man använder båda, och tillkommer det nya moment jag inte känner till?

Är det tex lättare att koda och passa in storleksmässigt med Encore?

Jag tycker att Adobes egen presentation är rätt oklar.

Posted

PPro 2.0: Du kan göra en meny, med X under menyer (i princip beroende på antal kapitellänkar).

Encore X.0: I princip hur många menyer som helst (antalet är styrt av dvd-specifikationen), du kan (betydligt enklare) göra bygga layouten och samarbeta med Photoshop, "undertexta" program, göra kapitel-spellistor, bildspel, mm.

Men visst, för många räcker det som finns i PPro 2.0. Att notera är att den funktionen är borttagen från CS3 då Encore ingår i samma paket som PPro CS3.

/Max

Posted

Tack för svaret Max.

Det var ett bra och konkret svar, inget drygt besserwisserstön.

Så vill jag uppgradera får jag hela paketet ändå.

Ska gå och kolla om det blev oerhört mycket dyrare då.