Gå till innehåll

McMagnum and the speedfreaks (09:54)


SimonS86

Recommended Posts

McMagnum and the speedfreaks (McMagnum och fartdårarna på svenska) är den första amatör-kortfilm som jag och min kusin har gjort. Man skulle väl kunna kalla den för en actionkomedi. För att förenkla det hela för vissa av våra kompisar, vars skådespelartalanger inte är de bästa, har vi skippat alla dialoger. Istället blir det en musik-action-dramatik film med en Mycket tunn handling. Men hittills har den varit omtyckt bland de som sett den.

Den ligger för närvarande på Youtube, och som alla nog förstår krävdes det att vi drog ned på kvalitén en hel del...

(I skrivandets stund pågår inspelningen av en andra film i samma serie...japp en serie hade vi tänkt oss) + en planerad skräckfilm (med dialoger och mer arbete nedlagt) nästa år.

 

Tona ner ljuset...fram med popcornen...showtime!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

hela flimen ser så amerikanskt 70-tal ut... och sen kommer volvo:n... och skogen... måste tillägga dethär också: haha! snuten i hollywood!! snyggt headshot! jaha vad var det för ett slut då? "oj råkar jag vara skjuten eller något, jag blöder ju tillochmed, aj, aj ajj!! vad ont det gör!" hehe... "men det gör inget, det finns ju en fin solnedgång att titta på" dock finns solnedgången bara dit han tittar, men bakom honom är det blått och fint...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är fullt medveten om de fel och brister som finns i filmen, det är trotts allt den första vi gör. Vissa av klippen är lite för långa, någontiong asom jag sett först senare.

 

Jag förstår mig dock inte på den där kommentaren om solnedgången från Nicke_92. Solnedgången är äkta, och den finns där när vi filmade. Problemet med att han tittar åt just det hållet?

 

Handlingen har inte varit ett prioriterat område i just denna kortfilm, det handlade mer om att kombinera händelser med musik. Mycket var dessutom ren improvisation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är fullt medveten om de fel och brister som finns i filmen, det är trotts allt den första vi gör. Vissa av klippen är lite för långa, någontiong asom jag sett först senare.

 

Jag förstår mig dock inte på den där kommentaren om solnedgången från Nicke_92. Solnedgången är äkta, och den finns där när vi filmade. Problemet med att han tittar åt just det hållet?

 

Handlingen har inte varit ett prioriterat område i just denna kortfilm, det handlade mer om att kombinera händelser med musik. Mycket var dessutom ren improvisation.

 

det ser ut som det är soligt bakom honom och solnedgång framför honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

det ser ut som det är soligt bakom honom och solnedgång framför honom.

 

Hmmm... tja det var fortfarande ganska ljust ute. Problermet kan vara att det blev väldigt mörkt i kameran då jag filmade rank in i solnedgången. Håller med om att det blir en lustig kontrast mot nästa klipp då han sitter där, ser mycket ljusare ut. Jo det ser ut om om solnedgången är filmad vid ett annat tillfälle och ditlagd. Men så är det inte. Jag filmade både honom och solnedgången precis samtidigt. Detta var helt improviserat, hade egentligen tanke på ett annat typ av slut, men då han vände sig om och gick ner på knä efter att ha blivit skjuten upptäckte vi att tiden hade gått förvånadsvärt fort och solen hade redan börjat gå ned. Så jag använde den i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

En "kul" film som bitvis var mycket bra filmad och klippt.

Det märks tydligt att ni lagt ner tid på filmen, och att ni har haft kul under inspelningen.

Om jag ska nämna något negativt så är det väl ert val av copyrightskyddad musik...

Gör egen musik, eller be någon göra musik åt er... Det finns massor av gratismusik ute på nätet, bara man frågar kompositören snällt...

Länk till kommentar
Share on other sites

En "kul" film som bitvis var mycket bra filmad och klippt.

Det märks tydligt att ni lagt ner tid på filmen, och att ni har haft kul under inspelningen.

Om jag ska nämna något negativt så är det väl ert val av copyrightskyddad musik...

Gör egen musik, eller be någon göra musik åt er... Det finns massor av gratismusik ute på nätet, bara man frågar kompositören snällt...

 

Jo vi använder ju "färdiga" låter så at säga. Har funderat på att fixa egen, men då jag flera gånger stött på en låt som passar perfekt till de scener jag tänkt mig så måste jag bara använda den. Saken är den att när jag planerar en film så gör jag det genom att lyssna på en valfri låt, oftast uppkommer en mängd bilder av filmer i huvudet som det bara är att plocka ifrån. Nackdelen är att vi sedan då vi filmar måste se till att vi inte filmar för mycket/lite så att det hela sedan kan synkas in till den förutbestämda musiken. Musiken är det som jag bestämer först, innan något manus är skrivet.

Jaså det finns gratismusik på nätet att kunna använda? Jag har varit ute och letat en hel del på ljudeffekter och musik men det mesta låter inte speciellt bra. Har dock hittat en hel del skräckmusik som jag planerar att använda till vår kommande skräckfilm (som som jag tror är helt okej att använda).

Men hur fel är det att använda copyrightskyddad musik i en liten film som den här? Så länge vi inte bestämer oss för att tjäna pengar på den så borde det väl inte vara något större problem...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo vi använder ju "färdiga" låter så at säga. Har funderat på att fixa egen, men då jag flera gånger stött på en låt som passar perfekt till de scener jag tänkt mig så måste jag bara använda den. Saken är den att när jag planerar en film så gör jag det genom att lyssna på en valfri låt, oftast uppkommer en mängd bilder av filmer i huvudet som det bara är att plocka ifrån. Nackdelen är att vi sedan då vi filmar måste se till att vi inte filmar för mycket/lite så att det hela sedan kan synkas in till den förutbestämda musiken. Musiken är det som jag bestämer först, innan något manus är skrivet.

Jaså det finns gratismusik på nätet att kunna använda? Jag har varit ute och letat en hel del på ljudeffekter och musik men det mesta låter inte speciellt bra. Har dock hittat en hel del skräckmusik som jag planerar att använda till vår kommande skräckfilm (som som jag tror är helt okej att använda).

Men hur fel är det att använda copyrightskyddad musik i en liten film som den här? Så länge vi inte bestämer oss för att tjäna pengar på den så borde det väl inte vara något större problem...

 

Det är väl egentligen inget större problem när det gäller privatpersoner, -Men det är trots allt olagligt eftersom att ni lägger ut filmerna på nätet, och därmed sprider filmerna inför en publik utanför er egen bostad...

Filmer för eget bruk i den egna bostaden är en annan sak, -då kan man utan att riskera problem använda sig av copyright-skyddat material om man så vill...

Youtube m.fl har den senaste tiden varit utsatta för hård kritik och stämmningsansökningar mm just pga att de tillåter att filmer med copyright-skyddat material får läggas ut på deras sidor...

 

PS. Min avsikt med dessa inlägg var inte att låta som en "moralgubbe" utan bara att säga min åsikt och tipsa om andra (och bättre) lösningar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl egentligen inget större problem när det gäller privatpersoner, -Men det är trots allt olagligt eftersom att ni lägger ut filmerna på nätet, och därmed sprider filmerna inför en publik utanför er egen bostad...

Filmer för eget bruk i den egna bostaden är en annan sak, -då kan man utan att riskera problem använda sig av copyright-skyddat material om man så vill...

Youtube m.fl har den senaste tiden varit utsatta för hård kritik och stämmningsansökningar mm just pga att de tillåter att filmer med copyright-skyddat material får läggas ut på deras sidor...

 

PS. Min avsikt med dessa inlägg var inte att låta som en "moralgubbe" utan bara att säga min åsikt och tipsa om andra (och bättre) lösningar...

 

Ja jag förstår, och jag är tacksam för det påpekandet. :) Själklart så kommer vi att så gott det går att gå över till att försöka använda oss av egen musik.

Det där med youtube är ett problem, det håller jag med om. Samtidigt är vår film ändå rätt harmlös till skillnad från de som lägger ut hela Tv-shower, artisters musikvideor

etc. Och vi har som sagt inte för avsikt att tjäna pengar på det hela ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...